| کد خبر: 162114 |

رضایی کوچی:

◄ برخی ایرلاین‌ها به ایمنی کمتر توجه می‌کنند/ وزیر کار باید عذرخواهی می‌کرد

خرید هواپیماهای جدید در دولت یازدهم و دوازدهم باعث کاهش سن ناوگان هوایی به 22 سال شد. محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اعلام این خبر گفت: باید سهم وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ازجمله وزارتخانه‌های راه و نیز رفاه در سقوط هواپیمای شرکت آسمان مشخص شود و وزیر رفاه باید از مردم عذرخواهی کند.

تین نیوز

خرید هواپیماهای جدید در دولت یازدهم و دوازدهم باعث کاهش سن ناوگان هوایی به 22 سال شد. محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اعلام این خبر گفت: باید سهم وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ازجمله وزارتخانه‌های راه و نیز رفاه در سقوط هواپیمای شرکت آسمان مشخص شود و وزیر رفاه باید از مردم عذرخواهی کند.

رضایی افزود: خرید هواپیماهای ایرباس و ATR جدید که به ناوگان هوایی کشور پیوستند، سن این ناوگان را کاهش داد و موجب بهبود وضعیت حمل‌ونقل هوایی در ایران شد. انصافاً در بحث توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری هم تلاش زیادی صورت گرفته و کارهای خوبی انجام‌شده است. شرایط ما با قبل خیلی فرق کرده است. سازمان هواپیمایی کشوری هم تلاش چشمگیری داشته است.

او افزود: من روز اول گفتم که آقای ربیعی وزیر محترم رفاه به خانواده‌های داغ‌دیده از سقوط هواپیمای آسمان سر بزنند و عذرخواهی کنند اما این اتفاق نیفتاد. متأسفانه فرهنگ عذرخواهی در کشور ما بسیار کمرنگ شده است. عذرخواهی، انسان‌ها را کوچک نمی‌کند بلکه بزرگ می‌کند. بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر عذرخواهی کردند بار مسئولیت روی دوش آن‌ها می‌افتد و متأسفانه از این موضوع فراری هستند.

رئیس کمیسیون عمران بابیان این‌که ما با دقت در حال بررسی میزان قصور دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج هستیم گفت:  این‌که وضعیت جوی در آن روز اجازه پرواز را می‌داده یا خیر باید خلبان و شرکت هواپیمایی آسمان تصمیم می‌گرفتند. حالا ما این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیا قسمت عملیات هواپیمایی آسمان نظارت کافی درباره این‌که پرواز انجام شود یا خیر را داشته یا نداشته است. در این‌که هواپیما نقص فنی داشته یا خیر و یا شرایط پرواز را داشته یا نه باید شرکت آسمان جوابگو باشد. ولی نقش سازمان هواپیمایی کشوری که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است باید بررسی شود که در انجام یا منع پروازهایی که به خاطر شرایط جوی محدودیت‌هایی دارند چیست؟ آیا سازمان هواپیمایی باید نظارت موردی انجام می‌داده یا نظارت کلان صورت می‌داده است.

رضایی ادامه داد: این‌که بخواهیم از هم‌اکنون راجع به علت سانحه هواپیمای تهران ـ یاسوج صحبت کنیم زود است؛ چراکه باید جعبه سیاه باز شود. منتها ما هم خبرهایی داریم و مکاتباتی با ما انجام‌شده که در بعضی از ایرلاین‌ها به مسائل ایمنی کمتر توجه می‌کنند که من از سازمان هواپیمایی کشوری خواستم مکاتبه قرص و محکمی با ایرلاین‌ها داشته باشند که مسائل ایمنی را جدی بگیرند و با هیچ ایرلاینی مماشات نکنند. احساس می‌شود که در بعضی شرکت‌های هواپیمایی ملاحظات فنی کمتر دیده می‌شود و نگاهشان بیشتر به مسائل اقتصادی است. سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر تلخ بود اما باید همه از آن درس بگیریم که هیچ خطایی، ولو کوچک نباید صورت گیرد.

او بابیان این‌که در صنعت هوایی باید کارشناسان دقیق و فنی، خارج از نگاه سیاسی حضورداشته باشند گفت: افرادی که در این حوزه حضور می‌یابند باید این صنعت را به‌خوبی بشناسند و تجربه داشته باشند؛ چراکه یک خطای کوچک می‌تواند هزینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سنگینی را برای کشور ایجاد کند. در شرایطی که عمر هواپیماهای ما بالاست و در تأمین قطعه شرایط سختی راداریم باید کیفیت را ارتقا دهیم تا دچار چنین مشکلاتی نشویم.

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص سؤالاتی که نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی دارند اظهار کرد: باید بررسی‌ها انجام شود و درنهایت نظری که مجلس ارائه می‌دهد اتفاق بیفتد؛ اما آن‌چه مسلم است این‌که باید سخت‌گیری بیشتری به ایرلاین‌ها در خصوص مسائل فنی، دقت برای انتخاب کادر پرواز و مسائل استاندارد هواپیماها باید هواپیمایی کشوری نظارت و دقت خود را بیشتر کند. بحث نوسازی ناوگان هم موضوع مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

او تصریح کرد: نسبت به بعضی کشورهای همسایه که عمر ناوگان آن‌ها زیر ۱۰ سال است فاصله‌ی زیادی داریم و باید این صنعت را تقویت کنیم تا با امنیت و آرامش بیشتری داشته باشیم؛ اما واقعیت این است که دوستان وزارتخانه زحمات زیادی کشیده‌اند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.