| کد خبر: 151098 |

سفیر ایران در ترکمنستان:

راه اندازی خط هوایی بین ترکمنستان و ایران در حال پیگیری است

سفیر ایران در «عشق‌آباد» گفت: هیچ مانع و مسئله حل نشده‌ای در مسیر گسترش هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های همه جانبه با ترکمنستان وجود ندارد.

تین نیوز

سفیر ایران در «عشق‌آباد» گفت: هیچ مانع و مسئله حل نشده‌ای در مسیر گسترش هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های همه جانبه با ترکمنستان وجود ندارد.

«سید‌محمد احمدی» سفیر ایران در «عشق‌آباد» در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس در ترکمنستان گفت: هیچ مانع و مسئله حل نشده‌ای در مسیر گسترش هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های همه جانبه ایران با ترکمنستان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در آستانه بیست و ششمین سالگرد استقلال ترکمنستان  قرار داریم، جمهوری اسلامی ایران جزء اولین کشورهایی بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت و می‌توانیم بگویم در این مدت بهترین روابط در منطقه را با عشق‌آباد داشتیم.

 

مرز ایران و ترکمنستان امن ترین مرزها هستند

احمدی با اشاره به عزم جدی و راسخ دولت 2 کشور برای گسترش مراودات همه جانبه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی، آکادمیک و همکاری در عرصه بین‌المللی و مجامع جهانی گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک آبی و خشکی با ترکمنستان دارد، مرز 2 کشور مرز دوستی، صلح ، ثبات و امنیت است و طی 26 سال اخیر هیچ تنشی نداشتیم.

«عشق‌آباد» رفاقت خود با ایران را در شرایط تحریم اثبات کرد

وی افزود:  ترکمنستان شریک اول تجاری ایران در آسیای مرکزی و قفقاز است و این در حالی  است که ما در این مدت 3 خط لوله گاز مشترک احداث کردیم که  ظرفیت آنها 30 میلیون متر مکعب در روز است و در مواقع نیاز از ترکمنستان گاز طبیعی وارد کردیم.

احمدی گفت: ترکمنستان در شرایط سخت تحریم‌ها هیچ وقت تابع شرایط ظالمانه قدرت‌های بزرگ نبودند و برادری خود را با ما اثبات کردند و ما نیز متقابلا در عرصه بین‌المللی به نفع عشق‌آباد رای دادیم.

سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به اینکه تهران از سیاسی بی‌طرفی ترکمنستان حمایت می‌کند، گفت: روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی  و فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان خوبی بوده و هیچ مانعی بر سر راه توسعه مناسبات بین 2 کشور وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مرحوم «هاشمی رفسنجانی» به عنوان رئیس جمهور ایران 64 بار با «صفرمراد نیازاف» رئیس جمهور فقید ترکمنستان دیدار داشته‌ که اگر به تاریخ دیپلماسی نگاهی شود مشخص می‌شود که این موضوع کم سابقه یا بی سابقه است.

وی افزود: برای ما مهم است که ترکمنستان دارای امنیت و ثبات، آباد و پیشرفته باشد زیرا ما پیشرفت‌های این کشور را به عنوان پیشرفت‌های کشور خود می‌دانیم.

سفیر ایران در عشق‌آباد خاطر نشان کرد: رفت و آمدهای زیادی در سطوح مختلف طی 26 سال گذشته بین ایران و ترکمنستان صورت گرفته،  از اوائل سال جاری سفر وزیر امور خارجه و وزیر ورزش و جوانان به عشق‌آباد را داشتیم و هفته پیش نیز سفر معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز به ترکمنستان سفر داشتند.

وی افزود: یکی از مواردی که سرنوشت 2 کشور به یکدیگر نزدیک می‌کند دریای خزر است و در حال حاضر تدوین رژیم حقوقی دریای خزر توسط 5 کشور ساحلی این دریا در حال انجام و مذاکرات و رایزنی‌های مستمر در این خصوص در جریان است.

سفیر ایران در عشق‌آباد در زمینه همکاری‌های گازی بین 2 کشور، گفت: همکاری‌های گازی بین 2 کشور علیرغم وقفه‌ای که در اوایل سال جاری میلادی در آن ایجاد شد، رضایت بخش است و ما آمادگی داریم که میزان سواپ گازی را افزایش دهیم زیرا ظرفیت خطوط لوله ما بالغ بر 30 میلیون متر مکعب در روز است.

وی در بخش دیگری افزود: ما همچنین می‌توانیم گاز ترکمنستان را نیز با قیمت عرف جهانی وارد و صادر کنیم به این ترتیب همکاری بین 2 کشور هیچ وقت قطع نشده و در آینده نیز برای همه نوع همکاری در زمینه خرید و فروش گاز از جمله سواپ گاز یا ترانزیت گاز به کشورهای ثالث از آمادگی لازم برخوردار هستیم.

سفیر ایران در ترکمنستان در این مصاحبه با اشاره به سفر اخیر «حمیدرضا عراقی» معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز به عشق‌آباد و ملاقات وی با مقامات ارشد صنعت نفت و گاز و وزیر امور خارجه ترکمنستان، گفت: طرف ترکمنی چند طرح پیمانکاری به طرف ایرانی پیشنهاد کرده که ساخت جاده و خط انتقال برق «ماری – سرخس» از این جمله می‌باشد.

رئیس جمهور ترکمنستان برای توسعه روابط با ایران اهمیت خاصی قائل است

وی افزود: «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی قائل است.

احمدی تصریح کرد: تهران نیز همین دیدگاه را  نسبت به دولت عشق آباد دارد.

4 مرز گمرکی بین ایران و ترکمنستان فعال هستند

احمدی گفت: ما 4 مرز گمرکی با ترکمن‌ها داریم که شامل «اینچه برون»، «باجگیران»، «سرخس» و «لطف‌آباد» است و 2 خط ریلی که از طریق قزاقستان و ترکمنستان وارد ایران می‌شود.

سفیر ایران ادامه داد: راه آهن سرخس نیز در واقع بهترین فرصت اتصال شرق و غرب منطقه در زمینه حمل و نقل و ترانزیت کالا است.

وی افزود: حمل و نقل دریایی در خزر نیز بین بندر «ترکمنباشی» و سایر بنادر ترکمنستان با بنادر ایران به خصوص بندر «انزلی»، بندر «امیرآباد» و بندر «نوشهر» برقرار است که 2 طرف حمل و نقل کالا را انجام می‌دهند و هم اکنون نیز نفت و فرآورده‌های نفتی در این بنادر مبادله می‌شوند.

گسترش همکاری با همسایگان اولویت دولت

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: اولویت دولت «روحانی» توسعه و تعمیق همکاری‌ها با کشورهای همسایه می‌باشد.

وی افزود: در منطقه مرزی سرخس پل خودرو «سرخس-سرخس» احداث شده و قرار است با حضور رؤسای جمهور 2 کشور در ماه‌های آینده افتتاح شود.

احمدی اضافه کرد: همان طور که رؤسای جمهور ترکمنستان و ایران اهداف را در برنامه برای افزایش همکاری ها قرار داده اند، حجم مبادلات بازرگانی بین 2 کشور سالانه 6 میلیارد دلار و ظرف 10 سال آینده به 60 میلیارد دلار خواهد رسید که با توجه به مشکلاتی که در اقتصاد جهانی وجود دارد و کاهش قیمت نفت و گاز، نتوانستیم به آن هدف برسیم اما اهداف بلند دست یافتنی هستند.

وی گفت: ترکمنستان نیز در موقعیتی مناسب و متصل کننده شرق به غرب در منطقه آسیای مرکزی و آسیا است و زیربنای خوبی در زمینه حمل و نقل و ترانزیت ایجاد کرده که می‌توان به فرودگاه جدید بین‌المللی در عشق‌آباد، احداث بندر بین‌المللی جدید در بندر ترکمنباشی و خطوط راه آهن و جاده اشاره کرد.

میزبانی عشق‌آباد از بازی‌های آسیای داخل سالن و هنرهای رزمی -2017  قابل تحسین بود

سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به سازمان دهی، مدیریت و برگزاری موفقیت آمیز پنجمین دور از بازی‌های آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی که در تاریخ 17 الی 27 سپتامبر در دهکده المپیک عشق‌آباد برگزار شد، گفت: تأمین امنیت، نحوه برگزاری و امکاناتی که برای ورزشکاران خارجی فراهم شده بود، قابل تحسین بود.

احمدی ادامه داد: کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در این بازی‌ها مقام سوم را کسب کرد و «سهراب مرادی» در 2 ضرب با بالای سر بردن وزنه 233 کیلوگرمی، با مجموع 413 کیلوگرم مدال طلا را به سینه آویخت و رکورد مجموع جهان را زد.

وی افزود: رکورد جهانی ورزشکار ایران در ترکمنستان قابل تحسین و ستایش و رویدادی ماندگار بود زیرا ما بهترین ورزشکاران خود را به این بازی‌ها فرستادیم و رکورد مذکور که قرار بود در آمریکا شکسته شود، در  ترکمنستان شکسته شد.

برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی

سفیر ایران در بخش دیگر این مصاحبه به برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در عشق‌آباد اشاره کرده و گفت: ما در نظر داریم که این اجلاس قبل از پایان سال جاری میلادی برگزار شود.

احمدی با اشاره به شروع اجرای پروتکل دوجانبه انتقال زندانیان بین ایران و ترکمنستان،گفت: مرحله اول اجرای این سند آغاز شده و حدود 40 الی 50 نفر زندانی بین 2 کشور مبادله شد که 7 یا 8 نفر زندانی ترکمنستانی بودند و قرار است فاز دوم اجرای سند مذکور در آینده نزدیک به مناسبت جشن های استقلال ترکمنستان انجام شود.

وی افزود: قریب به 300 ایرانی در زندان‌های ترکمنستان به سر می‌برند و ما امیدواریم انتقال محکومین سرعت بیشتری پیدا کنند.

احمدی همچنین از پیگیری فعال راه اندازی خط هوایی بین ترکمنستان و ایران خبر داد و گفت: ما در این زمینه با مقامات و مسئولین مربوطه مذاکرات مستمری را انجام می‌دهیم و قرار است پس از رفع مشکلات فنی بین شرکت هواپیمایی 2 کشور، شاهد راه‌اندازی خط هوایی باشیم که در واقع یک ضرورت مهم می‌باشد.

سفیر ایران در ترکمنستان با اشاره به برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد، گفت: ما در نظر داریم در اسفند ماه امسال این نمایشگاه را برگزار کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.