| کد خبر: 136334 |

فوربز: الحاق هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران لازم و سودمند بود

تارنمای نشریه آمریکایی فوربز در تحلیلی با بررسی الحاق هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران، آن را امری لازم و سودمند دانست.

تین نیوز

 تارنمای نشریه آمریکایی فوربز در تحلیلی با بررسی الحاق هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران، آن را امری لازم و سودمند دانست.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این نشریه در ادامه نوشت: تا پیش از برداشته شدن تحریم ها، شرکت های هواپیمایی ایرانی امکان خرید هواپیماهای جدید و یا لوازم یدکی برای هواپیماهای خود را نداشتند و در نتیجه ناچار بودند تا برخی از هواپیماها را اوراق کرده و از قطعات آن ها در تعمیر و تجهیز دیگر هواپیماها استفاده کنند. اگرچه از لحاظ آماری، این شرکت های هواپیمایی در مجموع 250 فروند هواپیما داشتند اما درعمل تنها 150 فروند از این هواپیماها قابل استفاده بودند.
این نشریه آمریکایی افزود: بستن قرارداد برای خرید هواپیماهای جدید نیاز مبرم صنعت هوانوردی ایران بود. بر اساس آمارهای منتشر شده درتارنمای airfleets.net عمر بیشتر هواپیماهای ناوگان هوایی ایران به بیش از 20 سال می رسید که با توجه به قوانین بین المللی در مورد رعایت اصل ایمنی، در لیست تحریم های هوایی قرار گرفته و اجازه پرواز نداشتند. بدنبال این تحریم ها، هواپیماهای هواپیمایی 'آسمان' و بوئینگ 737های شرکت 'ایران ایر' از پرواز به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و مسافرگیری در آن ها منع شدند.
'به دنبال برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران در ژانویه سال 2016، این کشور طی 18 ماه گذشته با افزودن چندین فروند هواپیمای جدید در صدد بهبود ناوگان هوایی خود برآمد. این کشور در قرارداد با شرکت های هواپیمایی بزرگ جهان، بیش از 300 فروند هواپیمای جدید سفارش داده و تمایل خود را برای خرید 50 فروند هواپیمای دیگر نیز اظهار داشته است. این رقم، دو برابر تعداد هواپیماهایی است که تمام 17شرکت هواپیمایی ایران در مجموع در اختیار دارند.'
تارنمای فوربز اضافه کرد: باز شدن بازارهای هوایی ایران برای شرکت های هواپیمایی دیگر کشورها نیز منافعی را به همراه داشته است. با برداشته شدن تحریم ها، 40 خط هوایی جدید در میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آسیا به وجود آمد. علاوه بر این، بر اساس گزارش شرکت هواپیمایی ایرباس، از سال 2015 تا 2016 ظرفیت پروازهای ایران-ترکیه و ایران-امارات -دوتا از مهمترین مقاصد بین المللی- 10 درصد افزایش یافته است. در زمان حاضر، ظرفیت پروازهایی که هرساله بین ایران و امارات انجام می شوند 3.5 میلیون نفر بوده و این ظرفیت در پروازهای میان ایران و ترکیه به 2.5 میلیون رسیده است. در این میان، ظرفیت پروازهای ایران-ایتالیا 65 درصد، ایران-انگلستان 68 درصد و ایران- فرانسه نیز 109 درصد افزایش داشته است.
فوربز در تکمیل گزارش خود درباره منافع حاصل از این خریدها افزود: مسافران این پروازها با آگاهی از استفاده خطوط هوایی ایرانی از هواپیماهای مدرن، در آینده با اطمینان بیشتری این شرکت ها را برای سفرهای خود برمی گزینند.
به گزارش تارنمای این نشریه، اگرچه بوئینگ تا به امروز هنوز هواپیماهای سفارشی را تحویل نداده است اما هواپیماهای خریداری شده از شرکت های دیگر در حال حاضر به شبکه حمل و نقل هوایی ایران اضافه شده اند. نخستین هواپیمای ایرباس A320s در ژانویه سال جاری به ایران تحویل داده شد. در ماه مارس هواپیمایی با مدل A330 در فروگاه مهرآباد به زمین نشست، در ماه می نخستین هواپیمای ای تی آر با مدل 600-72 در خاک ایران فرود آمد و بنا است تا پایان سال 2018 سایر هواپیماهای خریداری شده نیز به ایران تحویل داده شوند.'
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.