| کد خبر: 128463 |

مهم‌ترین اخبار صنعت هوایی در هفته‌ای که گذشت؛

◄ از عدم حضور زودتر از موعد بوئینگ در ایران تا پرواز مستقیم ایران-قرقیزستان

تین نیوز

دیدار وزیر راه و شهرسازی با جین‌بای تورسون بک‌اف رئیس مجلس قرقیزستان، توضیحات مدیرعامل هما درباره نخریدن هواپیمای پیشنهادی بوئینگ و جابه‌جایی بیش از 61 میلیون مسافر توسط بخش هوایی در دو سال گذشته مهم‌ترین اخبار سرویس هوایی در هفته گذشته بود.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یکی از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته بحث عدم ورود زودتر از موعود بوئینگ به ایران بود که در همین رابطه مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، نخریدن هواپیمایی پیشنهادی بوئینگ را به دلیل عدم توانایی مالی را تکذیب کرد.

 

چند روز گذشته خبر منتفی شدن ورود اولین فروند هواپیمای بوئینگ 777  که لغو سفارش شرکت هواپیمایی ترکیش بوده به دلیل عدم توانایی مالی شرکت هواپیمایی هما مطرح شد که بر همین اساس برخی از رسانه‌ها اعلام کردند که ‌ایران‌ایر به دلیل ناتوانی در تهیه مبلغ مورد نظر بوئینگ و همچنین تمایل به ارائه آموزش‌های لازم به کروی پروازی این هواپیمای مدرن، چندان مایل به دریافت هواپیماهای بوئینگ مندرج در قرارداد نبود‌ اما به دلیل اصرار مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی برای تهیه کارنامه مثبت تا قبل از انتخابات، حاضر به مذاکره با بوئینگ برای دریافت 777‌ لغو سفارش ترکیش ایرلاینز شده بود.

 

در همین راستا فرهاد پرورش در گفت‌وگو با برخی از رسانه‌ها در توضیح این موضوع به صراحت اعلام کرد که لغو خرید این هواپیما به دلیل مشکلات مالی هما نیست و افزود: اینکه هما نتوانسته است شرایط را برای تامین مالی این هواپیما فراهم کند موضوعیت ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: بوئینگ اخیرا پیشنهاد خرید یک فروند هواپیمایی را که شرکت (ترکیش ایرلاینز) از خرید آن انصراف داده بود را به ایران داد و ما ضمن استقبال از پیشنهاد بوئینگ بررسی‌های فنی و تخصصی را انجام دادیم، اما پس از بررسی‌های فنی و اقتصادی و درست زمانی که ۹۰ درصد موافق خرید این هواپیما بودیم دیگر این هواپیما موجود نبود.

 

مدیرعامل هما در این باره اضافه کرد: ایران‌ایر مشروط به موجود بودن این هواپیما مذاکرات جدید را پذیرفت و در شرایط فعلی که از این نوع هواپیما موجود نیست مذاکرات متوقف می‌شود.

 

پرورش در رابطه با مشکل مالی هما در خرید این هواپیما گفت: هم بانک مرکزی و بانک‌های واسط به خوبی برای خرید هواپیما با ایران‌ایر همکاری کرده‌اند و بنده بارها از آنها بابت این مسئله قدردانی کرده‌ام.

 

 فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران با اشاره به ورود 4 فروند هواپیمای ATR به کشور اظهار کرد: اولین مدل هواپیمای ATR 72 – 600 طی هفته آتی به کشور خواهد آمد و برای پروازهای بین شهری و فرودگاه های کوچک کشور در ناوگان هوایی به فعالیت خواهد پرداخت.

 

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از جابه‌جایی بیش از 61 میلیون و 290 هزار مسافر توسط بخش هوایی کشور در دو سال گذشته خبرداد.

 

رضا جعفرزاده اظهار داشت: از سال 94 تاکنون ناوگان هوایی کشور از حدود 252 فروند هواپیما با 43 هزار و 193 صندلی پرواز به 280 فروند هواپیما و 45 هزار و 871 صندلی در سال 96 رسیده است.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد هواپیماهای فعال کشور 185 فروند است، گفت: تعداد صندلی فعال در مرداد سال 94 حدود 25722 صندلی پرواز بوده که در حال حاضر این رقم به بیش از 30 هزار صندلی پرواز فعال رسیده است.

 

جعفرزاده با بیان اینکه توسعه ناوگان از اولویت‌های بخش هوایی کشور است و شرکت‌های هواپیمایی در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی سازنده هواپیما جهت افزایش ناوگان خود هستند گفت: در دو سال گذشته 20 فروند هواپیمای مسافری و 5 فروند هلی‌کوپتر از رده خارج شده است.

 

یکی دیگر از مهم‌ترین اخبار هفته گذشته دیدار وزیر راه و شهرسازی با جین‌بای تورسون بک‌اف رئیس مجلس قرقیزستان بود که در این دیدار ضمن تشریح برنامه‌های ریلی ایران، به موضوع اتصال ریلی ایران به چین با همکاری کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان پرداخت و توضیح داد که هم اکنون راه‌آهن ایران به افغانستان وصل است و قطعه ۷۲ کیلومتری خواف به هرات در دست تکمیل است.

 

آخوندی با اشاره به لزوم فعال‌سازی پروژه اتصال ایران به چین از طریق قرقیزستان، تاکید کرد: لازم است که مذاکره‌ای با چینی‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم تا این پروژه سرعت بیشتری به خود بگیرد.

 

وی با استقبال از توسعه روابط حمل و نقلی ایران و قرقیزستان برای برگزاری نشست ۵ جانبه با کشورهای چین، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان در خصوص فعال‌سازی این پروژه اعلام آمادگی کرد و در‌عین حال گفت: گسترش خطوط ریلی، جاده‌ای و هوایی بین ایران و قرقیزستان قطعا راه‌های همکاری‌های تجاری را برای تجار و توریست‌ها تسهیل کرده و آنان رغبت بیشتری برای انجام آن خواهند داشت.

 

رئیس مجلس قرقیزستان با اعلام اینکه قرقیزستان از توسعه روابط که در نهایت منجر به توسعه ترانزیت و تجارت در منطقه شود حمایت می‌کند، با اشاره به مذاکرات هوایی ایران و قرقیزستان از امکان برقراری پروازمستقیم بین دو کشور خبر داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.