| کد خبر: 153641 |

◄ افزایش قدرت مزیت‌های رقابتی رویکرد جدید وزارت راه/ در قیمت‌ها دخالت نمی‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: درست است که ایران در یک چهارراه ژئوپلیتیک قرار دارد اما این کافی نیست، باید به دنبال مزیت‌های رقابتی باشیم.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: درست است که ایران در یک چهارراه ژئوپلیتیک قرار دارد اما این کافی نیست، باید به دنبال مزیت‌های رقابتی باشیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز عباس آخوندی در همایش بین‌المللی حمل‌ونقلی که در مرکز همایش‌های صداوسیما در حال برگزاری است، افزود: سیاستی که من پیگیری می‌کنم افزایش قدرت مزیت‌های رقابتی در کنار مزیت‌های نسبی است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: مزیت‌های نسبی بسیار رخوت‌آور و اغواگرانه است درنتیجه ما را از تلاش برای گرفتن موقعیت درخور در سطح جهان بازمی‌دارد.

آخوندی بابیان اینکه تنها ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی کافی نیست، افزود: باید به سراغ زیرساخت‌های نرم‌افزاری برویم.

او تصریح کرد: این تغییر انگاره ذهنی در ایران در مراحل آغازین خود است و برای مثال هنوز وقتی می‌خواهیم از ترافیک حرف بزنیم نخست از زیرساخت، سؤال پرسیده می‌شود.

او تأکید کرد: من با ایجاد زیرساخت مخالف نیستم، باید زیرساخت ایجاد کنیم اما تجربه به من آموخته است زیربنا کافی نیست.

آخوندی ادامه داد: مسئله این است که تا چه حدی می‌توانیم قوانین دست‌و‌پاگیر را اصلاح کنیم و تا چه حد می‌توانیم نیروهای انحصارگر را کنترل و تا چه حد توانسته‌ایم بندرها خود را هوشمندسازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایجاد معاونت حمل‌ونقل در این وزارتخانه گفت: برای پاسخ‌گویی به این نیازها بود که معاونت حمل‌ونقل را ایجاد کردیم. برای تمرکز بر بخش نرم‌افزاری و شبکه‌سازی، تمرکز بر قوانین و بررسی فرایندها، بررسی زنجیره تأمین و با تمرکز بر بخش خصوصی.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جهان امروز توسعه بدون توجه به آی‌تی امکان‌پذیر نیست، گفت: هزار میلیارد تومان برای هوشمندسازی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هزینه شده است.

او افزود: باید هر لحظه امکان ردیابی بار و مسافر وجود داشته باشد.

او تأکید کرد: در این راستا گام‌های بلندی برداشته‌شده است. اما به‌هیچ‌وجه هنوز نمی‌توانیم ادعا کنیم توانایی رقابت با بهترین‌های دنیا را داریم.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین دسترسی آزاد به اطلاعات را یکی از سیاست‌های اصلی این وزارتخانه دانست و تأکید کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات اصلی‌ترین کاری است که باید در وزارت راه و شهرسازی انجام دهیم.

او افزود: استارت‌آپ‌ها نیازمند دسترسی به این اطلاعات هستند. بر همین اساس از شکل‌گیری کسب‌وکارهای نو حمایت می‌کنیم.

آخوندی تصریح کرد: شاید برخی از فعالان حمل‌ونقل که روش‌های سنتی را دنبال می‌کنند از این حرف من چندان خرسند نشوند اما من فکر می‌کنم حمل‌ونقل جهان در آینده نزدیک متعلق به استارت‌آپ‌ها و شیوه‌های نو خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت: وقتی می‌خواهیم باری از دالان ایران عبور کند در نهایت به بنگاه‌های اقتصادی‌ نیاز داریم که در مقیاس جهانی فعالیت کنند.

او تصریح کرد: برای من مثل روز روشن است که این بنگاه‌ها نمی‌توانند و نباید دولتی باشند.

او افزود: سال‌هاست بحث اتحادهای استراتژیک مطرح‌شده و امیدوارم بتوانیم در این حوزه فعال باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ممکن است ارگان‌های دولتی گزارش‌هایی از ایجاد زیرساخت‌ها ارائه کنند اما درنهایت آنچه مهم است این خوانش فعالان اقتصادی از توسعه‌ است که اهمیت دارد.

آخوندی خبر داد که مدیر کریدور شمال به جنوب تعیین‌شده است و گفت: هدف از تعیین مدیریت ویژه برای این کریدور تلاش برای ارتباط مؤثرتر با بخش خصوصی است

او تأکید کرد: البته همه‌چیز در اختیار این وزارتخانه نیست.

آخوندی با اشاره به اهمیت ایجاد بازار رقابتی تأکید کرد: در ایران تمام قیمت‌ها دستکاری‌شده است و با این‌حال هنوز هم‌صداوسیما تمام تلاش خود را صرف حفظ قیمت‌گذاری می‌کند.

او افزود: خوشبختانه در برنامه پنجم و ششم موادی به آزادسازی قیمت‌ها اختصاص پیدا کرد و در بخش‌هایی هم اجرایی شد. اما هنوز مورد توافق همگانی نیست.

او تصریح کرد: همه از دولت انتظار دارند در قیمت‌گذاری مداخله کند.

آخوندی افزود: آزادسازی قیمت‌ها نیاز اساسی خصوصی‌سازی است و امیدوارم بخش خصوصی رویکرد روشنی در تعیین قیمت داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ایران دومین کشور ارزان جهان در قیمت سوخت است و این موضوع همواره یک مانع قدرتمند برای توسعه ترانزیت بوده است.

او تأکید کرد: ما از بخش خصوصی این را کمتر شنیده‌ایم که به‌جای کمک مالی اجازه بدهیم تا بازار رقابتی ایجاد شود درخواست‌ها بیشتر برای مداخله دولت در اقتصاد است.

وزیر راه و شهرسازی دربارهٔ آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش فرودگاهی و بندری گفت: ما با تمام توان از مشارکت بخش خصوصی حمایت و استقبال می‌کنیم.

او تأکید کرد: ما در پی مداخله در قیمت‌ها نیستیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.