| کد خبر: 255453 |

◄ هزاران طرح نیمه تمام تبدیل به چاهی برای بلع بودجه کشور شده اند

به اعتقاد کارشناسان، در شرایط فعلی و با توجه به وجود هزاران طرح نیمه تمام ریلی در کشور، دولت وظیفه دارد ابتدا تمرکز خود را روی پروژه های نیمه تمام معطوف کرده و پرونده طرح های ریلی نیمه تمام را ببندد و سپس به سراغ پروژه های جدید برود.

تین نیوز

به اعتقاد کارشناسان، در شرایط فعلی و با توجه به وجود هزاران طرح نیمه تمام ریلی در کشور، دولت وظیفه دارد ابتدا تمرکز خود را روی پروژه های نیمه تمام معطوف کرده و پرونده طرح های ریلی نیمه تمام را ببندد و سپس به سراغ پروژه های جدید برود.

به گزارش تین نیوز ، در حال حاضر پروژه هایی همچون راه آهن میانه اردبیل ، راه آهن کرمانشاه خسروی ، سنندج همدان ، بیرجند یونسی ، چابهار خاش ، اصفهان شهرکرد ، بستان آباد خاوران ، راه‌ آهن رشت آستارا و ... نیمه کاره هستند که به پایان رساندن آنها لازم و ضروری است.

کارشناسان معتقدند،  عدم اتمام این پروژه ها موجب ضرر و زیان به اقتصاد کشور می شود چرا که با وجود هزینه هایی که برای این طرح ها صورت گرفته، تا زمانی که  این طرح های نیمه تمام به بهره برداری نرسد هزینه های انجام شده به هدر رفته است.

به اعتقاد آنان چنین طرح هایی هرچقدر دیرتر به بهره برداری برسند هزینه بیشتری بر اقتصاد کشور تحمیل می کنند و منابع مالی بیشتری را می بلعند در واقع این طرح را می توان به چاه بلع بودجه و هزاران میلیارد تومان از ثروت این کشور تشبیه کرد.

کارشناسان می گویند این که در چنین شرایطی زمزمه کلنگ زنی طرح های جدید مطرح می شود ، به معنی ادامه نیمه تمام ماندن طرح هایی است که سال هاست به دلیل کمبود بودجه به حال خود رها شده اند.

برای مثال طرحی مثل راه آهن شیراز بوشهر که اکنون مطرح شده است به حداقل 25 همت بودجه نیاز دارد با این اعتبار می شود پرونده تعدادی از طرح های ریلی نیمه کاره کشور را بست.

به عبارت دیگر دولت باید پرونده های باز را ببندد و بعد با تمام توان و تمرکز به سراغ طرح های جدید برود  یا اگر امروز قرار است این خط ریلی ساخته شود غول های انرژی جنوب باید منابع ساخت آن را تامین کنند و بعد خود به مدت زمان مشخص به شکل رایگان از این ریل بهره ببرند.

همین اتفاق  می تواند در جاهای دیگر کشور هم رخ بدهد. مثلا معدن مس ورزقان موظف شود سالی 500 میلیارد تومان به طرح ریلی تبریز خواجه ورزقان نوردوز اختصاص دهد بعدا خود از این خط ریلی بهره ببرد  و بار خام معدنی را با همین ریل به شمال تبریز حمل کرده و یک کارخانه استحصال در شمال تبریز احداث شود. نباید انتظار داشت که دولت و کلیت کشور همزمان 50 تا هندوانه با هم بغل کنند این ضررش برای کل این کشور و کل این ملت خواهد بود چون در نهایت همه طرح ها تبدیل به موزه ریلی خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 1

    مطلب مهم و اساسي است. گزارش مفصلي در اين رابطه دارم

  • ناشناس 1 0

    تاوقتی تموم نشه هر پروژه ای هی بودجه میگیرن میخورن ولی کار که نمیکن تموم شد باز بوجه باز مال مردم خوری.

  • علیرضا اسداللهی نودهی 0 0

    سلام مجدد پس انگلیس ها در هندوستان ابتدا قطار شهری بندری جنوب شرقی غربی شمالی هندوستان ساختند که این کشور پهناور وپرجمعیت را در سلطه خودشان درآورند در ایران قطار خرمشهر تا بندر ترکمن پل پیروزی جنگ جهانی دوم شد وموجب کمک متفقین به شوروی سابق روسیه شد تا آلمان نازی شکست بخورد وجنگ جهانی دوم روندش عکس شود کمی تاریخ بخوانید پس تصمیم بگیرید بجای جاده و حمل کالا با کامیون های فرسوده وپر مصرف گازوئیل سوز بسمت قطارهای مسافری وباری برقی بروید اربین نگاه کنید ۴میلیون نفر ظرف دو هفته با ۱۰۰۰اتوبوس بروند ۷تا مرز ایران عراق وچندین تصادف مردم زوار کشته بشوند ؟!اگر قطار شلمچه بصره ۳۴کیلومتر ساخته شده بود یا کرمانشاه خسروی تا کربلا ساخته شده بود چقدر زوار راحت با ایمنی زیارت میرفتند

  • علیرضا اسداللهی نودهی 0 0

    سلام دوباره چرا بسته به راه آهن رشت آستارا نگاه می‌کنید اگر از آستارا ساخته شده بود تا رشت واز رشت تا گرگان ومشهد و آستارا تا اردبیل ومرز جلفا وتا جنوب ایران چقدر حمل مسافر وکالا راحت تر وبا هزینه کمتر انجام شده بود وسالی ۲۵هزارنفر در جاده های غیر استاندار وخودروهای فرسوده واز رده خارج نمی‌آوردند بمیرند وخانواده های رانندگان بی پدر وبی سرپرست ویتیم بشوند ؟!؟!

  • علیرضا اسداللهی نودهی 0 0

    سلام لطفا حتما باید وطن پرستانه ومردمی نگاه کنید ایران با این وسعت دارای ۱۴هزار کیلومتر راه آهن کهنه شده دارد هرچه زودتر برقی کنید برای عدم آلوده تر کردن واقعا هوای ایران ودر ثانی ۶۰هزارکیلومتر یعنی ۴برابر وضعیت فعلی بشود با ایجاد شرکت سرمایه‌گذاری صنعت حمل ونقل در بورس مثل سهام عدالت مردمان را تشویق کنید که در آبادانی ایران مشارکت کنند وسود تضمینی ۲۸تا ۳۵ درصد تا ۵۰ درصد بدهید شناور هرچه بیشتر سپرده شود سود بیشتر وبانکها وسایر امکانات نفت وگاز وپتروشیمی مخابرات و فولاد وسیمان وکاشی سرامیک وهر صنعت مهم وسوده مشارکت کنند برای همه پروژهای نیمه کاره پول هستش ایرانیان خارج کشور حدودا ۱۰میلیون نفرند بخدا قسم اکثرشان سرمایه دارند خیلی خیلی زیاد چون مالیات به دولت خارجی ندهند در مملکت ایران جدا پول می‌آورند چین با پول چینی های خارج چین را ساختند بخداقسم روش کار کنید فکر کنیم چطور ایران آباد کنیم واقعا کشورهای مختلف جهان خواهند آمد به مشارکت اول مردمان ایرانی داخل وخارج وطن دوست مشارکت بدهیم در ساخت راه آهن وجاده سازی حمل ونقل عمومی مسافر وکالا ببریم روی قطار شهری بندری بین شهری وبین المللی سرزمین بزرگ وکوهستانی ایران حتما استقبال مردم خواهد بود انشالله خیره انشالله موفق باشید