| کد خبر: 261410 |

ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا در محدوده طرح ترافیک

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: از هجدهم شهریور اگر در محدوده طرح ترافیک خودروی دودزا و دارای نقص مشاهده شود، معاینه فنی‌اش توسط پلیس ابطال می شود.

تین نیوز

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: از هجدهم شهریور اگر در محدوده طرح ترافیک خودروی دودزا و دارای نقص مشاهده شود، معاینه فنی‌اش توسط پلیس ابطال می شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از شهر،  شادی مالکی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه منابع متحرک آلودگی پایتخت در تولید آلاینده‌های گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی دارند، گفت: سهم خودروهای سواری در تولید آلاینده‌های گازی ۳۷ درصد است و بعد از آن موتور سیکلت‌ها سهم ۲۱ درصدی دارند. همچنین در تولید ذرات معلق خودروهای دیزلی بیشتر تاثیر گذارند و کامیون‌ها با ۱۵ درصد سهم بیشترین سهم را در این بین دارند. 

وی افزود: انجام معاینه فنی وسایل نقلیه که در بازه زمانی مشخص مطابق ماده ۶ قانون هوای پاک برای شهروندان تهرانی الزامیست، در کشور ما نیز قدمتی ۵۰ ساله دارد. همچنین فارغ از الزام رانندگی در راستای مسئولیت شهروندی هر کدام از شهروندان باید ضامن حفظ سلامت خود و سایر شهروندان باشند. طبق آمار و ارقام سال گذشته ۳۰۰ هزار  دستگاه خودرو دارای نقص آلایندگی بودند؛ این عدد قابل توجهی است. امسال هم از ابتدای سال تا کنون ۸۲۱ هزار مراجع داشتیم. ۶۳۶ هزار دستگاه برای نوبت اول مراجعه کردند که برای ۶۰۷ هزار دستگاه گواهی معاینه فنی صادر شد. در این بین ۱۶ درصد این گواهی‌ها، گواهی برتر بودند. اگر شهروندی بتواند معاینه فنی برتر کسب کند می‌تواند از طرح تخفیفی شهرداری برای تردد در شهر استفاده کند. بر این اساس خودرویی که در محدوده طرح ترافیک تردد دارد، آلایندگی کمنری ایجاد می‌کند.

مالکی افزود:  از این تعداد خودرویی که برای معاینه فنی مراجعه کردند ۷۶ هزار دستگاه دارای نقص آلایندگی و ۵۹ هزار مورد دارای نقص ترمز بودند. بنابراین غیر از بحث کاهش آلودگی هوا نقص ترمز هم قطعا باعث تصادف می‌شود و از منظر ایمنی درخواست ما این است که شهروندان از سلامت خودروی خود مطمئن بشوند.

مالکی در ادامه تاکید کرد: قطعا خودرویی که گواهی معاینه فنی کسب می‌کند، حداقل های ایمنی تردد را داراست، اما هرچقدر که سن خودرو بیشتر می‌شود شرایط مطلوب معاینه فنی را کمتر حفظ می‌کند. این مساله به نحوه نگهداشت هم بستگی دارد. البته خودروهایی هم بوده اند که فرسوده نبودند اما بعد از گذشت چند ماه از معاینه نمره آزمون‌های معاینه فنی را نیاوردند.

وی افزود: افرادی که می‌خواهند در ایام تابستان به سفر بروند حتی اگر گواهی معاینه فنی را دارند به مراکز مراجعه کنند تا سفر ایمن‌تری داشته باشند. در این راستا میز خدمت در مراکز برقرار است و متخصصان خودرویی بدون دریافت هیچ هزینه‌ای مشاوره می‌دهند.

اختصاص ۶ مرکز معاینه فنی به سرویس‌ مدارس

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به زمان بازگشایی مدارس گفت: از والدین دانش آموزان درخواست دارم با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده و اختصاص ۶ مرکز معاینه فنی به سرویس‌های مدارس، نسبت به دارا بودن گواهی معاینه فنی خودروهای سرویس‌ دانش آموزان شان حساس باشند.

وی با پرداختن به اتوبوس‌های شرکت واحد ادامه داد: براساس تفاهم‌نامه‌ منعقد شده با شرکت واحد اتوبوسرانی در سال جاری شاهد افزایش ۹۰ درصدی مراجعه اتوبوس‌های شهری به مراکز معاینه فنی بودیم. امیدواریم با اختصاص یک مجموعه به عنوان مرکز تخصصی تاکسی و نیز پایش اتوبوس‌ها شاهد کم شدن آلاینده‌ها باشیم و حمل و نقل عمومی پاک تری در تهران داشته باشیم.

ابطال معاینه فنی خودروهای دودزا در محدوده طرح ترافیک

مالکی یادآور شد: از هجدهم شهریور اگر در محدوده طرح ترافیک خودروی دودزا و دارای نقص مشاهده شود، معاینه فنی‌اش توسط پلیس ابطال می شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران افزود: موتورسیکلت‌ها در تولید آلاینده‌ها سهم بالایی دارند اما شاهد مراجعه موتورها به مراکز معاینه فنی نیستیم. در سال گذشته از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلتی که مشمول معاینه فنی هستند، کمتر از ۵۰۰ دستگاه به مراکز مراجعه کردند و این آمار نشان می‌دهد که دارندگان موتورسیکلت قائل به مراجعه نیستند. در جلسات مشترک با پلیس تمهیدات لازم برای حل این معضل اندیشیده شده تا در گام نخست موتورسیکلت‌های پر پیمایش موظف به مراجعه بشوند و سپس شهرداری، ستاد معاینه فنی و پلیس با جدیت موضوع را پیگیری می‌کنند.

فعالیت ۶۴ خط مکانیزه معاینه فنی در شهر تهران

مالکی در پایان با اشاره به اقدامات دو ساله اخیر ستاد مرکزی معاینه فنی خاطرنشان کرد: بعد از ۵ سال که هیچ زیرساختی نبود در ده ماه گذشته ۱۰خط مکانیزه به خطوط معاینه فنی اضافه کردیم و اکنون ۱۵ خط سیار فعال هستند. در حال حاضر مجموعا ۶۴ خط مکانیزه در شهر تهران داریم و نحوه پذیرش از حضوری به اینترنتی تغییر کرده است و بسیاری از مراجعین می‌توانند در ظرف نیم ساعت نوبت بگیرند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.