| کد خبر: 270723 |

قیمت خانه ۵۰ متری در تهران به ۶۳ هزار دلار رسید

با توجه به افزایش قیمت اسکناس آمریکایی، قیمت دلاری مسکن در حال حاضر چقدر است؟

تین نیوز

سیاست های کنترلی دولت، عاقبت اثر خود را در انتهای سال 1402 از دست داد؛ به این ترتیب قیمت دلار در مدار صعودی قرار گرفت و این مسیر هنوز هم ادامه دارد. با توجه به افزایش قیمت اسکناس آمریکایی، قیمت دلاری مسکن در حال حاضر چقدر است؟

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، سال گذشته دولت تصمیم  گرفت برای کنترل التهابات بازار و جلوگیری از افزایش افسارگسیخته قیمت ها در بازارهای مالی و سرمایه ای سیاست هایی انقباضی را به کار گیرد، اما زمان نشان داد این رویکرد نمی تواند در بلندمدت دردی از مشکلات اقتصادی کشور درمان کند.

در ماه های انتهایی سال 1402 عاقبت فنر قیمت دلار از دستان دولت خارج شد و از همین رو بود که چشم انداز افزایشی در بازارهایی مانند مسکن شکل گرفت.

قیمت مسکن به متری 1200 دلار رسید

در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت دلار در مرز 64 هزار تومان نوسان دارد. از سوی دیگر آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نشان می دهد متوسط قیمت مسکن در پایتخت تا پایان سال گذشته به متری 81 میلیون و 440 تومان رسیده بوده است.

بر این اساس، متقاضیان خرید مسکن در تهران برای خرید یک متر خانه باید هزار و 272 دلار هزینه کنند. به این ترتیب خرید یک خانه 50 متری به طور متوسط مستلزم پرداخت حدود چهار میلیارد و 100 میلیون تومان است که در مجموع، 63 هزار و 600 دلار برآورد می شود. باید تاکید کرد هنوز آمار جدیدی از تحولات بازار مسکن در فروردین ماه منتشر نشده و این محاسبه بر اساس قیمت مسکن در پایان اسفند 1402 است.

مسیر نوسانی قیمت دلاری مسکن در دوره رئیسی

بررسی رابطه قیمت دلار و بهای مسکن در دو سال ابتدایی دولت رئیسی نشان می دهد، متوسط قیمت مسکن تهران طی آذر 1400 و در آغاز دوره ابراهیم رئیسی متری 32 میلیون و 590 هزار تومان بوده است که با توجه به قیمت 30 هزار و 500 تومانی دلار در آن مقطع، قیمت دلاری مسکن به حدود هزار و 100 دلار رسیده بود.

تا فروردین 1401 قیمت دلار تا حدود 27 هزار تومان کاهش پیدا کرد، اما به دلیل افزایش متوسط قیمت مسکن تا متری 34 میلیون و 272 هزار تومان، قیمت دلاری مسکن نیز تا هزار و 260 دلار افزایش یافت.

 

 

در ماه مشابه سال بعد، یعنی آذرماه 1401، هم قیمت مسکن افزایش چشمگیری پیدا کرد و هم قیمت دلار صعودی نسبی داشت و به قیمت 36 هزار و 200 تومان رسید؛ بنابراین قیمت دلاری مسکن نیز در این فاصله 9 ماهه وارد کانال هزار و 300 دلاری شد و به 1325 دلار رسید.

تا سه ماه بعد، یعنی فروردین 1402، متوسط قیمت مسکن جهشی بی سابقه پیدا کرد و تا 66 میلیون و 440 هزار رسید؛ از سوی دیگر قیمت دلار نیز به همین نسبت رشد کرد و برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران، روی قله 50 هزار تومان سکنی گزید؛ با این حال، نسبت قیمت ملک و  قیمت دلار حفظ شد و قیمت دلاری مسکن نسبت به آذرماه 1401 حتی کمی عقب نشینی کرد و هزار و 313 تومان شد.

همچنین دولت در سال 1402 سعی کرده با استفاده از خبردرمانی و برخی سیاست های انقباضی، قیمت دلار را که تا 60 هزار تومان پیش رفته بود، حوالی 50 هزار تومان ثابت نگه دارد؛ با این حال قیمت دلاری مسکن روندی افزایشی را پیمود و در آذرماه 1402 روی هزار و 447 دلار ایستاد.

اگرچه قیمت دلاری مسکن به کانال 1200 دلاری رسیده و نسبت به آذرماه 1402 کاهشی بوده است اما در سال های گذشته، این شاخص عموماً روی رقم هزار دلار قرار داشت و این سطح، تراز متعادل قیمت دلاری مسکن محسوب می شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.