| کد خبر: 268215 |

سامانه خودنویس مغایر با حقوق مشاوران املاک است

عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک گفت: امکان ثبت قراردادهای مسکن توسط عموم مردم در سامانه خودنویس نه تنها به تعطیلی دفاتر املاک منجر می شود و به اشتغال این قشر ضربه می زند، بلکه امنیت معاملات را به خطر می اندازد.

تین نیوز

مهدی کرباسیان اظهار کرد: بازار مسکن این روزها یکی از مقاطع کم معامله خود را سپری می کند که اثرات منفی بر شاخص های بخش مسکن از جمله نرخ رشد این بخش، اشتغال و میزان ساخت و ساز خواهد داشت. درآمد مشاوران املاک نیز به دلیل کاهش حق الزحمه این صنف توسط دولت قبل به طور محسوسی کاهش یافته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: مشاوران املاک از توان تامین هزینه های دفاتر، مالیات، اجاره مغازه هزینه های آب، برق و غیره برنمی آیند و این روزها که انتظار داشتیم حداقل در بازار شب عید مقداری معاملات افزایش پیدا کند برخی همکاران ما می گویند قصد دارند مغازه خود را تعطیل کنند. این موضوع در تضاد کامل با اهداف دولت محترم نسبت به موضوع اشتغال زایی است و می توان گفت چندین میلیون نفر که از طریق کار در دفاتر مشاورین املاک امرار معاش می کنند بیکار می شوند که این امر یک دغدغه بزرگ از جهت اقتصادی و امنیتی در کشور خواهد بود.

عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که سامانه خودنویس نیز امنیت شغلی مشاوران املاک را تحت تاثیر قرار داده است گفت: وزارت راه و شهرسازی شرایطی را فراهم کرده که مالکان و مستاجران راسا می توانند قرارداد اجاره را در سامانه خودنویس منعقد کنند. اخیرا به مشاوران املاک تهران نیز اعلام کرده از این پس باید قراردادهای اجاره را در این سامانه به ثبت برسانند.

کرباسیان تاکید کرد: ثبت قراردادهای مسکن توسط همه مردم در سامانه خودنویس علاوه بر این که بیکاری را افزایش می دهد دعواهای حقوقی را بالا می برد؛ زیرا یکی از مهم ترین موضوعات برای یک قرارداد، تنظیم کننده قرارداد و مشاور املاک است که با آموزش های حقوقی که هنگام دریافت جواز کسب دیده می تواند مفاد قرارداد را به لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت در زمان راه اندازی سامانه املاک و مستغلات در سال ۱۳۸۸ هزینه بالایی را متحمل شد. حالا سامانه خودنویس جایگزین آن شده و به نظرم این سامانه نیز خیلی دوام نمی آورد؛ زیرا از ملزومات و ساختارهای مورد نیاز بخش املاک برخوردار نیست. ما با کالایی به نام مسکن مواجهیم که مهمترین دارایی خانوار است، به طور متوسط خرید آن چندین دهه زمان می برد و تنظیم قرارداد آن پیچیدگی های خاص خود را دارد. مسکن، دوچرخه یا کفش نیست که اگر در خرید و فروش آن مشکلی ایجاد شد خسارتش برای افراد اهمیت چندانی نداشته باشد.

رئیس شعبه ۲۶۲۰ مجتمع ۲۷ شورای اختلاف استان تهران با بیان این ادعا که درصد بالا و عمده قراردادهای منعقد شده در دفاتر املاک با مشکلات حقوقی مواجه نمی شوند گفت: شاید چند درصد قراردادها منجر به شکایت طرفین معامله به اتحادیه املاک و شورای حل اختلاف شود که اغلب این موارد نیز با پیگیری اتحادیه حل و فصل می شود. اما اگر قرار باشد طرفین معامله در خانه بنشینند و از طریق سایت با هم قرارداد بنویسند چه مشکلاتی ایجاد می شود؟ سیستم از کجا متوجه می شود کسی که قرارداد را ثبت می کند سفیه نیست، مست نیست، فراموشی ندارد یا از حق تصرف در اموال خود برخوردار است؟

کرباسیان تاکید کرد: موقعی که قرارداد در دفاتر املاک منعقد می شود اسناد و مدارک مالکیت به رویت مشاور املاک و طرفین معامله می رسد. خوب پیشگیری از جرم یعنی همین. آیا در سامانه خودنویس، موضوع احراز هویت لحاظ شده است؟ آیا می توان مطمئن بود که فروش مال غیر صورت نخواهد گرفت؟

وی با بیان این که در ایجاد سامانه خودنویس هیچ گونه مشورتی با اعضای صنف مشاوران املاک صورت نگرفته است گفت: همه مشاوران املاک در سراسر کشور با این اقدام آچمز شده اند. ما همین الان هم به دلیل رکود مسکن با تعطیلی دفاتر املاک مواجهیم. بعد می بینیم به جای ایجاد رونق در بازار مسکن، اقدامات رکودزا انجام می شود.

عضو هیات رییسه اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به موضوع اعتبارزدایی از اسناد عادی گفت: ما کاملا موافق این هستیم که اسناد عادی از اعتبار خارج شود و نظرات خود را در این زمینه به اداره محترم ثبت و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارایه دادیم. گفتیم ما را به ثبت اسناد لینک کنید تا سند را ببینیم و طبق سند، قرارداد را ثبت کنیم. این باعث افزایش ضریب امنیت معاملات می شود و در راستای سیاستهای کلان نظام است اما سامانه خودنویس همه معادلات را به هم ریخت.

بنابراین گزارش، در پی رایگان شدن دریافت کد رهگیری قرارداد اجاره برای مالکان و مستاجران، روز ۱۷ بهمن ماه امسال وزارت راه و شهرسازی با ارسال پیامکی به مشاوران املاک استان تهران از آنها خواست تا پس از طی یک فرآیند آموزشی در تنظیم قراردادهای اجاره سامانه «خودنویس» را جایگزین سامانه ایران املاک کنند. تهران پنجمین استانی است که به این سامانه متصل می شود. پیش از این مشاوران املاک استان های یزد، کرمانشاه، کرمان و سیستان و بلوچستان به سامانه خودنویس متصل شده بودند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.