| کد خبر: 169893 |

◄ در صورت وقوع زلزله همه تهران درخطر است

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تمامی مناطق شهر تهران در صورت وقوع زلزله احتمالی در معرض آسیب قرار دارند، گفت: تلاش ما بر این است که ضمن شناسایی پهنه‌ها و معرفی آنها در مناطق مختلف سعی کنیم تا از ساخت و ساز در حول و حوش این گسل‌ها و ایجاد مستحدثاتی همچون پمپ بنزین، انبارهای مختلف مواد شیمیایی و سایر تاسیساتی که برای ایمنی مردم مخاطره‌آمیز هستند، پرهیز کنیم.

تین نیوز

محمدسعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که تمامی مناطق شهر تهران در صورت وقوع زلزله احتمالی در معرض آسیب قرار دارند، گفت: تلاش ما بر این است که ضمن شناسایی پهنه‌ها و معرفی آنها در مناطق مختلف سعی کنیم تا از ساخت و ساز در حول و حوش این گسل‌ها و ایجاد مستحدثاتی همچون پمپ بنزین، انبارهای مختلف مواد شیمیایی و سایر تاسیساتی که برای ایمنی مردم مخاطره‌آمیز هستند، پرهیز کنیم.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جزئیات مناطق پهنه‌های گسلی پرخطر، متوسط و ضعیف در حالی از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران اعلام شده است که به رغم آنکه برخی از مناطق شهر تهران در پهنه‌های پرخطر واقع شده‌اند اما برخی از مناطق نیز فاقد پهنه‌های گسلی متوسط و حتی ضعیف شناخته می‌شوند و شاید بتوان از آن مناطق به عنوان حاشیه امن در شرایط وقوع بحران‌های طبیعی همچون زلزله که به موضوع مهم این روزهای کشور تبدیل شده است استفاده کرد. البته به نظر می‌رسد مقاوم‌سازی ساختمان‌هایی که در کلیه مناطق شهری تهران واقع شده‌اند نیز باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوان با اطمینان‌خاطر راجع به آن اظهار نظر کرد. در عین‌حال به گفته برخی نیز در زمان وقوع بحران‌های طبیعی همچون زلزله، گاز شهری، اتصالات برق و آتش‌سوزی‌هایی که در پی آن ایجاد خواهد شد می‌تواند خطرات فراوانی را برای شهر پرجمعیت و پرترافیکی همچون تهران ایجاد کند که در این زمینه نیز کشور نیازمند ارایه طرح‌های مناسب جهت اجرا در مواقع بحران است.

در همین رابطه، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی به ارایه توضیحاتی کارشناسی پرداخت و اعلام کرد: وقتی اعلام کرده‌ایم که برخی از مناطق 22 گانه شهر تهران روی پهنه‌های گسل اصلی قرار گرفته‌اند بدین معناست که آن مناطق در هنگام وقوع زلزله آسیب‌های بیشتری خواهند دید و این بدان معنا نیست که در دیگر مناطق آسیبی نخواهیم داشت زیرا شدت و میزان زلزله و شتاب ثقل است که تخریب‌ها را در هنگام وقوع زلزله احتمالی، تعیین می‌کند.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: وقتی زلزله در یک منطقه اتفاق می‌افتد که بستگی به نوع و شدت آن دارد، می‌تواند کلیه پهنه واقع شده در این عرصه را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. اما میزان تخریب و میزان اثری که میتواند روی آن پهنه بگذارد می‌تواند کم یا زیاد باشد. بنابراین نمی‌توان این مطلب را به عنوان یک اصل پذیرفت که اگر در منطقه‌ای پهنه‌های گسلی وجود ندارد، منطقه، منطقه امنی است و بنده قطعا این نظریه را رد می‌کنم.

ایزدی افزود: تلاش ما بر این است که ضمن شناسایی پهنه‌ها و معرفی آنها در مناطق مختلف سعی کنیم تا از ساخت و ساز در حول و حوش این گسل‌ها و ایجاد مستحدثاتی همچون پمپ بنزین، انبارهای مختلف مواد شیمیایی و سایر تاسیساتی که برای ایمنی مردم مخاطره‌آمیز هستند، پرهیز کنیم. بنابراین این را به عنوان اصل قبول کنیم که تمامی مناطق شهر تهران در صورت وقوع زلزله احتمالی در معرض آسیب قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن مقایسه زلزله بم و زلزله کرمانشاه که اولی در دهه 80 و دومی در دهه 90 و سال گذشته رخ داد، خاطرنشان کرد: مقایسه دو زلزله بم و کرمانشاه نشان می‌دهد که با گونه های مختلفی از زلزله از نظر میزان زلزله و شدت تخریب مواجهیم که همه اینها می تواند در میزان تخریب ها نیز تاثیرات خود را بگذارد و البته شعاع تخریب ها را نیز گونه های مختلف زلزله تعیین می‌کنند.

ایزدی در بیان راهکاهاری خود برای داشتن کمترین آسیب در هنگام وقوع زلزله، اعلام کرد: با رعایت کیفیت ساخت و ساز و پرهیز از نوعی ساخت و ساز در مناطقی که به نظر می‌رسد از مخاطرات بالایی برخوردارند، می‌شود میزان صدمه و آسیب را به حداقل رساند. بنابراین باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که تهران به صورت یکپارچه در صورت بروز زلزله احتمالی با شدت و میزان بالا روبه‌رو خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.