| کد خبر: 8970 |

آشنایی با مرکز مدیریت راه های کشور

تین نیوز | مركز مدیریت راه های كشور
نام لاتین: 
Center for National Roads
سال تاسیس: 
۱۳۸۷
 
مركز مدیریت راه های كشور در آذرماه سال ۸۷ با هدف بهینه سازی و بهره برداری از راه های كشور و حداقل نمودن تاخیر در جریان ترافیك جاده ای شكل گرفت. این مركز كه سال ها عنوان " اطلاعات راه ها " را یدك می كشید ، مسئولیت اولیه اطلاع رسانی از وضعیت راه های كشور را بعهده داشت كه این وظیفه را به كمك نیروهای متعهد و مجرب خود در قالبی سنتی اما موثر در سطح ادارات كل راه و ترابری سراسر كشور و همچنین در سطح ستاد در حوزه ایمنی ترافیك دنبال می نمود. از سال ۸۵ حركت جدیدی در سازمان در زمینه شكل گیری مركز مدیریت اطلاعات راه ها و نوین سازی سامانه ها شكل گرفت كه در همین چارچوب ، اختصاص فضای مناسبی در ساختمان شماره ۳ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در دستور كار قرار گرفت تا جایی كه مركز فعلی مدیریت راه های كشور در همین فضا در حال فعالیت می باشد. با این وجود ، هدف اولیه از شكل گیری و بهره برداری از مركز ، متمركز بر توسعه فن آوری ها و تا حدودی مدیریت اطلاعات ترافیك بود و مدیریت عملیات جاده ای محور فعالیت های مركز بحساب نمی آمد. 
 
با ارتقاء سطح فعالیت های مركز به حوزه "مدیریت ترافیك جاده ای" و تغییر نام مركز از مركز اطلاعات راه ها به " مركز مدیریت راه ها " ضرورت تدوین روال های عملیاتی و وارد شدن به عرصه مدیریت ترافیك جاده ای با استفاده از بانك های داده موجود سازمان ، فن آوری ها و زیرساخت های ارتباطی و در سایه ارتباط تنگاتنگ با پلیس راه كشور در دستور كار مركز قرار گرفت.
 
نقش اصلی مركز مدیریت راههای كشور   
شناسایی سریعتر وقایع جاده ای چگونه امكانپذیر است؟ 

 با توجه به آنكه شناسایی سریع وقایع جاده ای از جمله فعالیت های اساسی یك مركز مدیریت راه تلقی می گردد بنابراین شناخت وقایع جاده ای با روش های مختلف از جمله مهم ترین اقداماتی می باشد كه یك مركز بایستی در مورد آن برنامه ریزی نماید. روش های مختلف شناسایی وقایع جاده ای عبارتند از:
 
• شناسایی با روش های معمول و عرف
• شناسایی بكمك ابزار تصویری هوشمند
• شناسایی با استفاده از نتایج برخط سامانه های هوشمند
 
شناسایی سریع وقایع جاده ای با روش های معمولی
از جمله روش های معمول شناسایی وقایع جاده ای می توان به تماس كاربران جاده ای از سطح شبكه راهها، تماس رانندگان وسایل نقلیه حرفه ای (راهیاران) ، تماس گشت های راه در سطح راه ها ، و دریافت نمابر از سایر ارگان های ذیربط (پلیس راه، اورژانس، هلال احمر و ...) اشاره كرد. از میان مجموعه روش های برشمرده ، در شرایط موجود ، استفاده از خدمات راهیاران و همچنین برقراری ارتباط منظم شعبه مركز مدیریت راه ها در اداره كل حمل و نقل با سایر ارگان های ذیربط و تعریف روال های عملیاتی مورد نیاز برای اطلاع رسانی به دیگر عوامل موثر استانی از جمله مهم ترین اقداماتی می باشد كه انتظار می رود برای فعال سازی شعب مركز در ادارات كل حمل و نقل و پایانه های استان های سراسر كشور مورد انتظار باشد.
در طرح راهیار، تعدادی از رانندگان ناوگان حرفه ای استان كه سوابق قبلی ایشان نشانگر علاقه و حس مشاركت آنها در رفع مشكلات و كمك به سایرین باشد انتخاب شده و كارت راهیار برای ایشان صادر می گردد. اپراتور(های) مركز مدیریت راهها با این رانندگان در ارتباط مستمر بوده و نتایج مشاهدات ایشان را مرتبا در سامانه نرم افزاری ثبت وقایع مركزثبت خواهند نمود و اقدامات بعدی لازم برای رفع سریعتر وقایع گزارش شده را انجام خواهند داد.
علاوه بر این با تعریف همكاری های لازم با دستگاه های دیگر موثر مانند پلیس راه ، اورژانس ، هلال احمر ، امداد خودرو و ... نیز  می توان روال هایی را تعریف نمود تا در صورت بروز هر گونه واقعه ، موضوع به صورت تلفنی و یا نمابر و یا ... به شعبه مركز اطلاع داده شده تا اقدامات بعدی مترتب بر آن صورت گیرد.
 
شناسایی سریعتر وقایع جاده ای به كمك دوربین های نظارتی هوشمند
 یكی از موثرترین ابزارهای شناسایی وقایع جاده ای ، استفاده از دوربین های هوشمند شناسایی خودكار وقایع (AID ) می باشد. این دوربین ها كه تركیبی از دوربین های شناسگر و دوربین نظارتی هستند از طریق دوربین های شناسگر خود ، شرایط ترافیك در حوالی محل استقرار دوربین شامل: 
 
• كاهش ناگهانی سرعت جریان عبوری در حوالی محل استقرار دوربین
• وقوع صف ترافیكی در حوالی محل استقرار دوربین
• توقف یك وسیله در حاشیه مسیر و یا سطح راه
• حركت وسایل در خلاف جهت
• وجود اشیاء بزرگ بر سطح راه
• عبور عابر از عرض راه و ...
را به طور خودكار تشخیص داده و به محض تشخیص با ارسال آلارم برای اپراتور(های) مستقر در مركز ، وی را از وقوع یك واقعه غیر قبال انتظار در سطح راه اگاه می سازد. 
 
 
شناسایی سریع وقایع جاده ای با استفاده از نتایج برخط سامانه های هوشمند

 اگرچه دوربین های نظارتی هوشمند از جمله ابزارهای هوشمند خاص شناسایی وقایع در سطح شبكه راه ها محسوب می گردد اما با استفاده از نتایج عددی سایر ابزارهای هوشمند نیز می توان نسبت به شناسایی وقایع جاده ای اقدام نمود. به عنوان مثال ، چنانچه داده های برخط دستگاه های ترافیك شمار در ساعت اوج ترافیك در یك محور گویای افت ناگهانی جریان ترافیك باشد ، این وضعیت می تواند گویای وقوع نوعی انسداد جاده ای در بالادست محل استقرار ترافیك شمار باشد. همچنین با ردیابی موقعیت ماشین آلات مجهز به GPS در سطح شبكه می توان پارامترهایی چون تخمین زمان سفر و یا وقوع انسدادهای جاده ای را بصورت خودكار شناسایی نمود و در جهت رفع آنها كوشید. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا مقدسیان، کارشناس سابق مرکز مدیریت راههای کشور 0 0

    با سلام نام رسمی مرکز مدیریت راههای کشور، NRMC است که مخفف National Road Management Center است. اخیرا نیز مقرر گردیده است که نام اختصاری آن به IRMC که حرف اول آن بیانگر نام کشور، ایران، است تغییر یابد که معرفی بین‌المللی صحیح‌تری داشته باشد. بنابراین نام اختصاری مطرح شده در ابتدای گزارش، درست به‌نظر نمی‌رسد. برای محتوای مطلب نیز، چه بسا بهتر بود با مدیران، معاونین و کارشناسان مرکز، گفتگو و کسب اطلاع می‌شد. مع‌الوصف، طرح خلاصه‌ای از فعالیت‌های مرکز، قابل تشکر است.