| کد خبر: 257859 |

مرور خاطره تلخ کشته شدن 23 هم وطن بیگناه در سیل استهبان

◄ آیا اهمال کاری موجب مرگ مردم در سیل استهبان شد؟+ تصاویر

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار این شبکه قرار گرفته حادثه سیل استهبان در 31 تیرماه سال 1401 ناشی از عدم هشدار به موقع سازمان هواشناسی بوده که به کشته شدن 23 هم­وطن بیگناه انجامیده است.

تین نیوز

یکی از مخاطبان در یادداشتی که در اختیار این شبکه قرار داده، مدعی شده است حادثه سیل استهبان در 31 تیرماه سال 1401  ناشی از عدم هشدار به موقع سازمان هواشناسی بوده که به کشته شدن 23 هم­وطن بیگناه انجامیده است.

به گزارش تین نیوز، این مخاطب با طرح این ادعا همچنین عنوان کرده که در آن زمان تصاویر رادار هواشناسی جهت عدم پیگیری مراجع قانونی امحا شده است.

متن ارسالی این مخاطب به تین نیوز را در ادامه بخوانید:

بارش­ ها در تابستان به صورت بارش ­های همرفتی بوده که بزرگ­ترین ویژگی آن بارش کوتاه مدت با شدت بالا است و با توجه به خشکی سطح زمین و عدم توانایی خاک در جذب بارش منجر به ایجاد رواناب و سیلاب به ویژه در مناطق کوهستانی می­ شود. تنها راه پیش ­بینی این گونه بارش ها در یک بازه 48 تا 72 ساعته در تابستان، پیش­ بینی میزان پتانسیل رطوبت در منطقه با استفاده از مدل­ های قوی هواشناسی و تفسیر دقیق آن توسط یک پیش­ بین با تجربه با تمرکز بر سایر پارامترهای هواشناسی است و در بازه کوتاه مدت 6 تا 12 ساعته استفاده از داده ­های رادار هواشناسی است.

در سیل شهرستان استهبان درتاریخ 31 تیرماه 1401(استهبان در مرکز استان فارس واقع است) که 23 کشته داشت، سازمان هواشناسی کشور در هشدار زرد صادره صرفا به جنوب شرق استان اشاره نموده که محل جغرافیایی هسته بارش اشتباه بوده و اداره­ کل هواشناسی استان فارس نیز هشداری صادر ننموده است. لازم به یادآوری است هشدار زرد دارای احتمال وقوع کمتر و نقطه­ ای است. در این سیلاب باید با توجه به تصاویر رادار هواشناسی دارای احتمال وقوع و با گستره بالاتر هشدار نارنجی صادر می ­شد.

سیل استهبان
تصویر رادار هواشناسی شیراز مربوط به روز حادثه 31 تیر ماه1401  ،22 جولای 2022 ، که بعدا از سرور سازمان هواشناسی برای عدم پیگیری مراجع ذی صلاح حذف شد

دلایل عدم پیش بینی و صدور هشدار به موقع:

1- عدم دقت بالای مدل مورد استفاده در پیش­ بینی سازمان هواشناسی: در اکثر کشورهای دنیا از داده های خاص مدل­ های اروپاییECMWF و هواشناسی فرانسه که اشتراک آن اخذ شده استفاده می ­شود در ایران نیز در سال­ های قبل با قرارداد با هواشناسی فرانسه از سامانه سینرژی در پیش بینی استفاده می ­شد که در حال حاضر قطع شده و صرفا از داده ­های عمومی منتشره توسط سایت ECMWF وGFS با اینترنت در دسترس عموم استفاده می­ گردد که بالطبع دارای دقت پایین­ تر و احتمال خطای بالاتر است و در شان یک سازمان بزرگ که مسئولیت جو یک کشور را برعهده آن است نیست.

2- عدم توجه به تصاویر رادار هواشناسی شیراز: استان فارس دارای رادار هواشناسی است که داده­ های آن هم در هواشناسی استان فارس و هم در مرکز پیش­ بینی سازمان هواشناسی قابل رویت است. در صورت دقت در داده­ های آن توسط کارشناس پیش­ بینی می ­توان در یک بازه کوتاه مدت 6 تا 12 ساعته هسته بارش را شناسایی و منطقه خطر را مشخص کرد که به نظر می رسد این کار در استان و مرکز پیش ­بینی کشور انجام نشده است.

علت اصلی عدم صدور هشدار مناسب ناشی از ترک فعل سازمان در اجرای تکلیف قانونی ماده 26 قانون هوای پاک مبنی بر تکمیل «شبکه ملی هشدار و پیش ­آگاهی رخدادهای سیل، طوفان و گرد و غبار با اعتبار مناسب بیش از 1000 میلیارد تومانی منابع تملک دارایی و عمرانی سازمان در چهار سال مدیریت فعلی سازمان هواشناسی است.

نتیجه عدم تکمیل شبکه ملی هشدار و پیش ­آگاهی رخدادهای سیل، طوفان و گرد و غبار که از تکالیف قانونی سازمان هواشناسی است موجب از دست رفتن فرصت ­ها شده به طوریکه مرکز پیش بینی سازمان برای دریافت داده ­های ضروری برای ادامه فعالیت عاجز بوده و حتی در پاسخ به درخواست تامین ضروری داده و امکانات حداقلی همچون اینترنت توسط همکاران برای نیازهای کاری، رئیس سازمان بدون توجه به این خواسته همکاران و از طرفی به خاطر اهمال در جدا سازی شبکه داخلی از اینترنت و عدم انجام تکالیف مقرر در خصوص رعایت پروتکل­ های امنیتی شبکه، دست به فرافکنی زده و برای به انحراف کشیدن مطالبه، ارتباط نادرست آن با حملات سایبری را مطرح و با عصبانیت و تهدید به برخورد امنیتی پاسخ نامه را می ­دهد.

نامه مربوط به سیل استهبان

 قابل ذکر است تین نیوز ضمن اعلام آمادگی برای درج پاسخ سازمان هواشناسی در مورد ادعای مطرح شده، رسالت خود را درج واقعیت ها و پیگیری این موضوع مهم می داند تا مشخص شود آیا به راستی این انسان های بیگناه به دلیل اهمال کاری ها جان باخته اند آیا این موضوع صرفا یک ادعاست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.