| کد خبر: 257745 |

عملکرد شبه انگیز پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی در مشهد

◄ چرا رادار هواشناسی برد کوتاه استان گلستان به استان لرستان منتقل شد؟

رادار برد کوتاه جانمایی شده در استان گلستان (مصوبه هیئت دولت پس از سیل سال ۹۸) را جهت نصب به استان لرستان منتقل نموده اند.

تین نیوز

به اعتقاد کارشناسان، پهنه بندی اقلیمی کشور یکی از راهبردی ترین وظایف سازمان هواشناسی کشور است. این روند که به صورت ویژه با حوزه جغرافیای سیاسی در پیوند است، راهگشا و راهنمای سیاست های توسعه صنعتی، اقتصادی و کشاورزی است. جانمایی صنایع سنگین و پرمصرف آب، ایجاد الگوی بهینه کشت محصولات کشاورزی و ... نمونه ای از کاربرد این پهنه بندی است.

به گزارش تین نیوز ، هرچند که پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی در مشهد وظایف مشخصی در این زمینه دارد، ولی عملکرد آن شبهات فراوانی را ایجاد کرده است تا جایی که ریاست سازمان در کنفرانسی مجازی، خود به پر ایراد بودن پیش بینی های اقلیمی آن پژوهشکده اذعان داشت که شایسته است گزارش درستی و صحت سنجی پیش بینی ها و روند کاری این پژوهشکده که توسط تنی چند از اعضای هیئت علمی کشور تهیه و تقدیم رئیس سازمان هواشناسی کشور شده است، منتشر گردد.

بیشتر بخوانید:

روند مدیریتی سازمان هواشناسی کشور به قهقرا می رود؟

به گفته کارشناسان، یکی از نتایج این پهنه بندی اقلیمی، جانمایی جهت نصب سامانه های بسیار گرانقیمت رادار هواشناسی برای بهینه کردن نسبت هزینه به فایده است. به عنوان مثال مرزهای غربی، جنوب غربی و جنوب شرقی کشور، در فصول مختلف محل ورود سامانه های همدیدی است که نیاز به اقدام زودهنگام، توجیه مناسبی برای نصب رادارهای با برد بلند است.

همچنین استان های شمالی در تمام فصول سال شاهد بارندگی با شدت های مختلف است که جهت مدیریت آن نیازمند رادارهای دور برد، متوسط و کوتاه است.

آن چنان که پیگیری ها نشان می دهد اخیرا سازمان هواشناسی به علت عدم اطلاع مسئولان آن از جغرافیای سیاسی، مدیریت رفاقتی و همچنین ترک فعل مهم خود در زمینه پهنه بندی اقلیمی کشور، رادار برد کوتاه جانمایی شده در استان گلستان (مصوبه هیئت دولت پس از سیل سال ۹۸) را جهت نصب به استان لرستان منتقل نموده است.

به گفته کارشناسان، هرچند که اساس و اصول تهیه رادار رعایت نشده است (عدم انجام ارزیابی های کارخانه ای، عدم دریافت استاندارد های بین المللی، عدم درج نحوه تحویل رادار از لحاظ صحت داده در قرارداد و ...)، و سایت یابی آن نیز بسیار مشکل دار است، اما وجود یک کوه در فاصله نزدیک به رادار، عملا رادار را در آن منطقه کور کرده و داده ها بلااستفاده است.

ولی سایت رادار احداث شده از لحاظ تاسیسات هیچ نسبتی با رادار در حال نصب نداشته و هزینه آن بسیار بالا است.

همچنین رادار برد کوتاه که امواج آن در منطقه کوهستانی بسیار تضعیف می شود، هیچ گونه نقشی در بهبود عملکرد هواشناسی نداشته و مهمتر اینکه استان لرستان تحت پوشش رادار برد بلند کرمانشاه است و این مشکلات باعث عدم نتیجه مناسب گرفتن از سرمایه‌ گذاری انجام شده است!

به گزارش تین نیوز، با توجه به این که هم اکنون نیز در فصلی قرار داریم که به زودی جنوب شرق ایران تحت تاثیر پدیده مانسون قرار می گیرد، کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که آیا بهتر نبود این رادار در همان گلستان یا چابهار نصب گردد؟ توسعه سواحل مکران مهمتر بود یا وصعیت نامناسب فعلی؟

همچنان توجه می‌دهیم که مدیریت سازمان هواشناسی در ابعاد بین المللی، داخلی و حتی تخصصی رو به جلو نیست و به قهقرا می رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هاشمی 0 0

    چرا با این وجود وزارت راه و و نمی کند؟

  • ناشناس 0 0

    دلیل : معاون مالی سازمان هواشناسی از لرستان به تهران منتقل شده است.