| کد خبر: 138772 |

شهردار: عبور قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان از داخل شهر به صورت زیرگذر باشد

شهردار قم: عبور قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان از داخل شهر قم باید به صورت زیر گذر باشد.

تین نیوز

شهردار قم با تاکید بر ضرورت توجه به مسائل شهرسازی و آلودگی صوتی و زیست محیطی و همچنین امنیتی در بحث توسعه خطوط ریلی پر سرعت گفت: عبور قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان از داخل شهر قم باید به صورت زیر گذر باشد.

سید مرتضی سقائیان نژاد عصردوشنبه در دویست و سی و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به برگزاری جلسه اخیر مشترک میان مجمع نمایندگان و مسئولان استان با مقام های وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در خصوص نحوه عبور قطار سریع السیر از درون شهر قم اختلاف هایی وجود داشت و از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی طرحی مبنی بر اینکه ایستگاهی در کنار کوه 2 برادران و مسجد مقدس جمکران ایجاد، و در نهایت قطار سریع السیر به آن متصل شود، ارائه شد.
طرح احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان یکی از استثنایی ترین طرح های راه در استان قم است، که در زمان 40 دقیقه مسافران را از قم به ایستگاه راه آهن مرکزی تهران منتقل می کند.
این طرح از مصوبه های سفر کاروان دولت یازدهم به قم است که با سرمایه گذاری 5.2 میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر در حال احداث می باشد؛ طرح فوق سال گذشته با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه آهن قم آغاز شد که پیمانکار آن قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و مشاوران آن چینی هستند.
مسیر قم به اصفهان حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مسیر قم به تهران در مرحله تجهیز کارگاه است.
وی با اشاره به اصرار راه و شهرسازی در رابطه با مهم بودن ایستگاه مرکزی قطار شهری و اتصال قطار سریع السیر به این نقطه افزود: در صورت عملیاتی شدن این روش، باید 12 تقاطع غیر همسطح در شهر احداث شود، که با توجه به بافت فرسوده و ریز دانه ای شهر قم غیر ممکن است.
شهردار قم با اشاره به ورود فاینانس پنج میلیارد یورویی به قم بواسطه اجرای طرح متروی این شهر افزود: این مبلغ در راستای تامین آسایش و رفاه شهروندان هزینه می شود، و قاعدتا این امر تنها با عبور قطار از زیر تقاطع ها میسر می شود.
وی همچنین پیوستن خطوط 1 و 2 قطار شهری قم به ایستگاه مرکزی راه آهن را نیز از دیگر مباحث بررسی شده در جلسه مذکور برشمرد، و افزود: در حالی که مدیریت شهری قم برای خط 2 مترو ، مکان دیگری را پیش بینی کرده بود، نظر وزارت راه و شهرسازی عبور از ایستگاه مرکزی است.
وی با اشاره به خط شماره 2 مترو حدفاصل شهرک پردیسان تا خیابان 19 دی، افزود: با توجه به بیشتر بودن تعداد تقاضاها برای عبور این خط از مقابل حرم حضرت معصومه (س)، عبور قطار از ایستگاه مرکزی چندان با نیازهای حمل و نقلی شهر تناسب و همخوانی ندارد.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
سقائیان نژاد همچنین با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تمام کوشش و اهتمام خود را بر رساندن قطار سریع السیر به ایستگاه مرکزی مترو متمرکز نموده از این رو به دنبال برچیده نشدن خط راه آهن از داخل شهر و احیای خط حرم تا حرم است، گفت: عبور خطوط ریلی از داخل شهر قم و دیوارهایی که اطراف آن را احاطه کرده، واقعا چهره این شهر را به هم ریخته ، این در حالی است، که قطار سریع السیر حریم بالاتر و مرتفع تری را به خود اختصاص می دهد.
شهردار قم همچنین با اشاره به بحث های مطرح شده پیرامون بلوار پیامبر اعظم (س) اضافه کرد: برغم تصمیم گیری های انجام شده در سال 78 و همچنین مصوبه های کمیسیون ماده پنج، مسئولیت تعیین تکلیف در خصوص این طرح در سال 95 به کمیته سومی زیر نظر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور منتقل شد.
وی با انتقاد از نظرهای بیان شده در این کمیته مبنی بر احیای آثار باستانی تخریب شده در مسیر طرح از جمله خانه آیت الله بهجت (ره)، عرض این بلوار را از دیگر ایرادهای وارده ذکر کرد.
بلوار پیامبر اعظم (ص) بر اساس یک مسیر کاملا مستقیم به طول هفت کیلومتر از حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران و عرض 300 متر اجرا شده که در چشم ‌انداز خود مسیری مدرن دارای گذرهای عابر پیاده شکیل، خطوط تراموا، مسیر عبور کندرو و تندروی خودرو و دوچرخه است که اطراف آن را ساختمان ‌هایی مدرن و در عین حال هماهنگ با اصول معماری اسلامی و با کاربری ‌های فرهنگی، آموزشی، درمانی، تفریحی و تجاری درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به مطرح شدن بحث طرح احداث فرودگاه بین المللی قم در این جلسه خاطر نشان کرد: مجوز ساخت این فرودگاه که از سوی راه و شهرسازی لغو شده بود، به شهرداری قم ارایه شد.
تفاهم نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه 89 بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع شده، از شهر قم تقریبا 25 کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران 125 کیلومتر فاصله دارد.
فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما(اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش نشانی، هتل های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) از جمله طرح های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است.

** انجام 110 میلیارد ریال سرمایه گذاری برای احداث بیست جایگاه کوچک سوخت رسانی در نقاط مختلف قم
معاون سرمایه گذاری شهرداری قم نیز در این جلسه ضمن ارایه گزارشی از اقدام های صورت گرفته و یا در دست انجام در خصوص جذب سرمایه برای طرح های مختلف عمرانی در این شهر، افزود: قراردادهای منعقد شده برای جایگاه های سوخت به صورت بی. او. تی ، ساخت، بهره برداری و انتقال بوده و بعد از 11 سال این جایگاه ها به صورت اورهال و تخصصی تقدیم شهرداری می شود، و در این مدت نیز در اختیار سرمایه گذار است.
محمد رضا معرفت افزود: تاکنون کار احداث هفت ایستگاه به پایان رسیده و 6 ایستگاه نیز در حال بهره برداری است، و برای بقیه جایگاه ها با توجه به مقرراتی که در رابطه با استانداردهای مد نظر محیط زیست برای احداث جایگاه ها در فاصله بیش از 50 کیلومتری منازل مسکونی وجود دارد، مشکل مکان یابی داریم.

**ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز دراین جلسه جذب سرمایه گذار را یکی از نقاط قوت مدیریت شهری و شورای اسلامی چهارم شهر قم عنوان کرد، و گفت: مطابق تدوین برنامه سال 96 شهرداری، باید پای سرمایه گذاری ها علاوه بر شهرداری مرکز به شهرداری های مناطق هشت گانه نیز کشانده شود.
همچنین نامگذاری 11 فقره از شوارع و معابر شهر قم به اسامی شهیدان جنگ تحمیلی از دیگر لوایحی بود که پس از بررسی و تصویب در کمیسیون خدمات شهری شورا در صحن علنی نیز به تصویب رسید.

**نایب رئیس شورای اسلامی شهر نیز دراین جلسه همچنین با اشاره به مصوبه اخیر شورای زکات استان به ریاست امام جمعه و نماینده ولی فقیه در قم مبنی بر نامگذاری محلی از شهر تحت عنوان زکات، از شهرداری در خواست کرد، نسبت به این امر اقدام لازم را انجام دهد.
حسن بختیاری همچنین با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف عوارض نوسازی مساجد، افزود: با توجه به اینکه بیشتر مساجد کد نوسازی دارند و برای آنها فیش پرداخت عوارض نیز صادر می شود، این مساله بوروکراسی خاصی برای مدیریت شهری ایجاد می کند، ولی این اماکن مذهبی از پرداخت عوارض خودداری می کنند.
وی با بیان اینکه شهرداری نیز حتی اگر اراده کند نمی تواند این مبالغ را از مساجد دریافت کند، افزود: از این رو همان گونه که برای بحث عوارض ساخت و ساز تعیین تکلیف شده، باید برای عوارض نوسازی نیز لوایحی داشته باشیم، تا سیستم شهرداری برای عملی که محقق نمی شود، کاری صورت ندهد.

**زین العابین قراچورلوی عضو شورای اسلامی شهر نیز با اشاره اینکه شهرداری نباید برای مساجد فیش پرداخت عوارض صادر کند، افزود: شهرداری می تواند از محل بودجه فرهنگی خود به مساجد بدون دریافت عوارض خدمات ارایه دهد که این اقدام یک وجه خوبی را نیز در پی دارد.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.