| کد خبر: 265959 |

تأمین ۲۰۰ واگن برای مترو شیراز در اولویت قرار گرفت

مدیرکل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: تلاش ما بر تقویت منابع مالی و ارزی، انعقاد قرارداد جدید از محل تهاتر نفت برای توسعه ویژه ناوگان حمل ونقل عمومی است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: تلاش ما بر تقویت منابع مالی و ارزی، انعقاد قرارداد جدید از محل تهاتر نفت برای توسعه ویژه ناوگان حمل ونقل عمومی است.

اجرای همزمان ۳ عملیات ایجاد خط مترو در شیراز


 به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، محمد بابایی زاده در آیین آغاز عملیات اجرایی و بهره برداری از پروژه های حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز  اظهار کرد: بر اساس قوانین بالادستی ۷۵ درصد سهم سفرهای شهری باید از طریق حمل ونقل عمومی باشد که از این میزان ۴۰ درصد اتوبوس، ۲۵ درصد تاکسی و ۱۰ درصد سهم قطار شهری برای شهرهایی است که دارای خطوط مترو هستند.

وی به میزان سهم سفرهای شهری کلان شهر شیراز از طریق حمل ونقل عمومی اشاره کرد و افزود: در کلان شهر شیراز سهم مترو ۲ درصد، اتوبوس ۱۳ درصد و تاکسی ۱۸ درصد است.  

مدیر کل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با اشاره به موضوع درخواست تأمین واگن برای مترو شهر شیراز تصریح کرد: از ابتدای دهه ۷۰ که توسعه خطوط مترو آغاز شد بالغ بر ۶۵ همت از سوی دولت و شهرداری در این حوزه هزینه شد و این هزینه کرد موجب شد تا به امروز۴۰۰ کیلومتر خط مترو احداث شود.

بابایی زاده اضافه کرد: از این میزان، ۳۰ همت توسط دولت و مابقی از سوی شهرداری ها هزینه شد و در حال حاضر ۹۴۶ کیلومتر خط مصوب داریم. 

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ارزش روز احداث یک کیلومتر مترو با ناوگان ۵۰ میلیون یورو هزینه دارد، اما به دلیل چالش هایی که در حوزه تامین واگن وجود دارد نمی توانیم به درستی از این مد حمل ونقلی بهره ببریم.

مدیر کل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: یک چالش دیگر در این حوزه با موضوع تعریف خطوط با مشخصات فنی متعدد و گسترده در کشور ایجاد شده است که نباید این موضوع بدین شکل باشد و این رویه نیاز به اصلاح دارد.   

 بابایی زاده در ادامه به رویکرد جدید دولت سیزدهم و وزارت کشور در خصوص انعقاد قرارداد فعال سازی خرید و تولید واگن مترو اشاره کرد و گفت: این اقدام پس از چهار سال محقق شد و طی هفته گذشته، پیش پرداخت برای ساخت واگن واریز شد و تیم چینی در حال حاضر در ایران هستند و مقرر شده است تا بالغ بر ۱.۵ میلیارد دلار ظرفیت سازی فاینانس در این خصوص انجام شود.

وی تصریح کرد: در اولین قرارداد منعقد شده در مرحله اول تولید ۷۰۰ دستگاه واگن در دستور کار است که در ابتدا تأمین ۲۰۰ واگن برای شهر شیراز در اولویت است. 

 مدیر کل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین از تحصیص اوراق مشارکت خطوط قطار شهری برای شیراز و دو شهر دیگر علاوه بر اوراق مشارکت انتشار یافته در سال گذشته خبر داد. 

بابایی زاده در ادامه به قرارداد خرید اتوبوس و ون در سطح کشور برای ناوگان حمل ونقل عمومی کلانشهرها اشاره و اظهار کرد: در این خصوص اختصاص ۱۲۲ دستگاه اتوبوس به شهر شیراز مد نظر بود که تاکنون ۵۲ دستگاه تحویل داده شده است و با قرارداد جدید منعقد شده با شرکت خودرو ساز، طی شش ماه آینده تعداد ناوگان باقیمانده تحویل داده می شود. 

وی در این مراسم به دیده شدن مشکلات حوزه حمل ونقلی که شهرداری ها و دولت با آنها مواجه هستند، تأکید کرد و افزود: طی ۵ سال گذشته مجموع بودجه تخصیص یافته به توسعه نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی به سازمان شهرداری و دهیاری ها کمتر از ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که میزان رقم مورد نیاز برای نوسازی ناوگان تاکسی، اتوبوس و مینی بوس و برقی سازی این حوزه بالغ بر ۳۰۰ همت است. 

 مدیرکل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اظهار امیدواری کرد: تلاش ما بر تقویت منابع مالی و ارزی، انعقاد قرار جدید از محل تهاتر نفت برای توسعه ویژه ناوگان حمل ونقل عمومی است.

بابایی زاده تصریح کرد: در حوزه قطار شهری چالش اصلی ما تامین ناوگان است و چاره ای نداریم جز اینکه علاوه بر حمایت دولت، سازمان های قطار شهری نیز در مسائل اجرایی و موضوعات جانبی و امور ترخیص که دولت حمایت ویژه ای نیاز دارد، همت بیشتری داشته باشد. 

وی در پایان گفت: تا زمانی که واگن برای خطوط مترو نداشته باشیم در شهری همچون شیراز به جای تحقق سهم ۷ درصدی، این سهمیه بصورت ۲ درصد باقی خواهد ماند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.