| کد خبر: 257616 |

خط 3 مترو شیراز احداث خواهد شد

خط سه متروی شیراز، حدفاصل پل معالی آباد تا ایستگاه راه آهن شیراز، احداث خواهد شد.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز گفت: خط سه حدفاصل پل معالی آباد تا ایستگاه راه آهن شیراز، احداث خواهد شد.

قطار شهری مدت هاست که جایگاهش را در حمل و نقل درونشهری شیراز یافته و علیرغم آنکه تنها یک خط به شکل کامل زیر بار ترافیک قرار دارد و اخیرا به شکل پاره وقت، یک فاز از خط ۲ نیز به ناوگان پیوسته، علاوه بر مشتریان ثابت، مسافران زیادی را به خود جلب و رضایت همه را کسب کرده است؛ اگرچه کاستی هایی وجود دارد اما مشکلات در قبال کیفیت خدمات، کمتر به چشم می آید.

گزارش مرتبط روز را بخوانید؛

◄ خط 4 مترو شیراز و 3 نکته مهم که درباره آن باید بدانید

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، از سال ۱۳۸۱ که عملیات اجرایی خط یک مترو، از میدان احسان در شیراز، آغاز شد، تا زمان افتتاح بخشی از فاز یک این پروژه، در روز بیستم مهرماه ۱۳۹۳، زمانی طولانی برای اجرای یک پروژه شهری به شمار می رفت؛ پروژه ای که تا تکمیل این خط حدود ۲۵ کیلومتری و اتصال کامل شمالغرب به جنوب شرق شیراز، جذابیتی برای شهروندان نداشت؛ اما به تدریج و با افزایش حجم ترافیک که امروز به کل شیراز گسترش یافته است؛ رغبت شهروندان شیرازی و حتی مسافرانی که به این شهر سفر می کنند را برای استفاده از مترو، بیشتر و بیشتر کرد.

امروز و بعد از گذشت ۲۱ سال، شیراز شاهد بهره برداری نیمه وقت از فاز اول خط ۲ و عملیات اجرایی تکمیل این فاز و احداث فاز دوم خط ۲ و ساخت خط سه قطار شهری است. واقعیتی که نشان از توان بالای فنی و تخصصی و ارتقاء اعتماد به نفس در مجموعه مدیریت شهری، آن هم در دورانی که اقتصاد، به دلایل مختلف، رکود را تجربه می کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز، در خصوص طرح های در دست اجرای این سازمان گفت: هم اکنون در چهار جبهه یعنی تکمیل فاز یک خط ۲، احداث فاز ۲ خط ۲، احداث خط ۳ و البته نهایی کردن مطالعات خط چهار، در حال فعالیت هستیم؛ حال آنکه تا قبل از این، مترو نهایتا در یک جبهه عملیات عمرانی را دنبال می کرد.

امیر یقطین ضمن ابراز تاسف از اینکه ۲ خط از خطوط ۶ گانه مترو شیراز ، توسط شورای حمل و نقل و ترافیک، حذف شده است، گفت: خط چهار مترو شیراز هم در مسیر حذف قرار داشت اما با تلاش مجموعه شهرداری، از این اتفاق پیشگیری شد؛ این خط البته هنوز مصوبه ۷۷۷ را ندارد و مدیریت شهری نیز علاقه مند است که در یکی از قطعات با تغییراتی، دسترسی به حرمین شریف حضرت احمدبن موسی(ع) و حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع)، تسهیل شود.

او با ابراز امیدواری نسبت به اینکه، در سفر دوم هیئت دولت و ریاست جمهوری، موضوع اجرایی شدن خط چهارم مترو شیراز نیز به عنوان یکی از طرح های عمرانی کلان مطرح و منجر به صدور مجوز آغاز عملیات اجرایی شده و کار احداث این خط هم آغاز شود.

 برای دریافت سریعتر اخبار مهم شهر شیراز وسایر اخبار حمل و نقل اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

یقطین که این ایام را برای سازمان قطارشهری، روزهای سخت و پرکار توصیف و خاطرنشان کرد: در سازمان قطارشهری طی سال های گذشته حداکثر یک خط به لحاظ عملیات عمرانی، فعال بود؛ اما طی ماه های اخیر، همزمان در چند خط، کار عمرانی اجرایی شده و دنبال می شود؛ این موضوع علیرغم همه دشواری ها، نوید دهنده آینده ای خوب برای شیراز در حوزه حمل و نقل ریلی است.

او که امیدوارست طی چهارسال آینده، شاهد تحولی اثرگذار در حوزه متروی شیراز باشیم، در مورد خط سه و در پاسخ به این پرسش که چرا کل مسیر به شکل زیرزمینی اجرایی می شود، گفت: در زمان مصوب شدن خط سه، ۲ گزینه برای اجرا وجود داشت، یک گزینه اجرای بخشی از مسیر روی سطح و گزینه دوم اجرای کل مسیر به شکل تونل زیرزمینی. البته هرکدام توجیهات فنی، اقتصادی و ... را داشت.

یقطین با بیان اینکه اکنون اجرای این خط، به شکل زیرزمینی دنبال می شود، در خصوص علت این تصمیم، گفت: یکی از مباحث مهم در اتخاذ این تصمیم، آیندنگری بود؛ اینکه در چند دهه آینده، کدام شیوه اثرگذاری بیشتر و صرفه اقتصادی مناسبتری دارد؛ در نهایت هم تصمیم به اجرای طرح به شکل تونل زیرزمینی گرفته شد.

مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز گفت: خط سه حدفاصل پل معالی آباد تا ایستگاه راه آهن شیراز، احداث خواهد شد؛ نکته اول به دلیل وجود رودخانه خشک در مسیر و اینکه الزاما باید زیر خط یک ایستگاه ایجاد کنیم، باید حرکت در عمق حدود منفی ۱۷ متری انجام شود. نکته دوم اینکه در بخشی از مسیر حدفاصل پیاده راه سلامت تا تقاطع غیرهمسطح شهدای جهاد، امکان حرکت روی سطح را نداریم.

او با بیان اینکه تنها در بخشی از مسیر حدفاصل پل شهدای جهاد تا ایستگاه ابتدای شهرک گلستان به طول تقریبی ۴ کیلومتر، امکان حرکت قطار روی سطح زمین وجود دارد، گفت: اگر قرار بود در بخشی از مسیر خط سه، قطار روی سطح حرکت می کرد، باید برای پیشگیری از مسدود شدن ورودی شهرک های واقع در مسیر، پلی به ارتفاع حدود ۶ متر احداث می شد. این یعنی قطار باید از عمق منفی ۱۷ متری به سطح مثبت ۲۳ متری صعود کرده و مجددا برای ورود به پایانه، به فرودی ۱۵ متری داشته باشد.

یقطین گفت: شاید اجرای این گزینه به لحاظ جذابیت بصری، هزینه های اجرا و ... مقرون به صرفه و مناسب بود، اما در دراز مدت و با توجه به اینکه مدیریت مصرف انرژی یکی از الزامات توسعه محسوب می شود، جذابیتی نداشت؛ به نظر می رسد کل صرفه جویی اقتصادی که از این راه حاصل شده بود، طی چند سال اول مستهلک شده و بعد از آن، هزینه های استهلاک قطار و صرف انرژی، سربار می شد.

مدیرعامل قطار شهری شیراز همچنین در خصوص علت بهره برداری پاره وقت از فاز یک خط ۲ و نکاتی که پیرامون ایمنی نه چندان مطلوب این خط و کمبود واگن و کامل نبود ایستگاه ها مطرح می شود، گفت: در این موارد، دیدگاه های مختلفی وجود دارد و هر کدام هم با توجه به توجیهات منطقی، وارد و قابل اجراست.

او ادامه داد: در خصوص علل بهره برداری از این خط، اینکه خدمات رایگان حمل و نقلی در بخشی از ساعات پرتردد به جمعیتی از ساکنان در مناطق نسبتا کمتربرخوردار به لحاظ اقتصادی و مسیر بسیار پرترافیک، ارائه شود، یک علت تامه و اثرگذار بوده است.

یقطین اضافه کرد: باید توجه داشت وقتی پروژه ای با برخی کاستی ها به بهره برداری می رسد، توجه مسئولان بالادستی به لزوم رفع ایرادها و نواقص و کاستی ها و تامین اعتبارات مورد نیاز، بیشتر جلب خواهد شد و در خصوص فاز یک خط ۲ این مهم اثر گذار بوده است.

او در عین حال پیرامون ایمنی این خط گفت: قطعا ایمنی در فاز یک خط ۲، در سطح ایمنی خط یک نیست، اما هر روز صبح قبل از آغاز حرکت قطار، همکاران بخش فنی مسیر را چند بار با استفاده از درزین چک کرده و همه نکات فنی و مهندسی مرتبط با ایمنی را با دقت و وسواس بررسی می کنند و اگر مشکلی وجود نداشت، اجازه حرکت می دهند.

یقطین با تاکید براینکه ایمنی و سلامت شهروندان استفاده کننده از مترو، خط قرمز و اولویت اصلی این سازمان محسوب می شود، گفت: بعضی حوادث قابل پیش بینی نیست و در هر شرایطی امکان وقوع دارد، اما قطعا ایمنی فاز یک خط ۲ در سطح مناسبی برای ارائه خدمات پاره وقت قرار دارد.

او در عین حال با انتقاد از رویکرد بعضی رسانه ها و خبرنگاران، گفت: طبق استانداردهای فنی، در پروژه های قطار شهری، قبل از بهره برداری دائم، تست گرم روی خط مورد نظر اجرا می شود؛ در این تست فنی مهندسی، قطار با کیسه هایی هموزن انسان تکمیل شده و مسیر را با بالاترین سرعت ممکن طی می کند تا عملکرد خط، برق بالاسری، ریل و اتصالات، سیستم های الکترونیکی و میکانیکی واگن ها و ... هر آنچه که در دستورالعمل وجود دارد، بررسی شود.

یقطین ادامه داد: متاسفانه به دلیل ناآگاهی از همه دستورالعمل ها و استانداردها و الزامات پیش از بهره برداری، یکی از خبرنگاران بدون اجازه از زیر فنس یکی از کارگاه های خط یک وارد ایستگاه شده و اینگونه تصویرسازی کرده بود که افتتاح پروژه، سوری بوده و به زبانی، مسئولان دروغ می گویند؛ حال آنکه بین افتتاح تا بهره برداری، تفاوتی است که باید مد نظر قرار گیرد.

مدیرعامل قطار شهری شیراز با بیان اینکه، بهره برداری پاره وقت از فاز یک خط۲، همانند آنچه در مورد فاز یک خط ۲ انجام شد، در دستور کار مدیریت شهری قرار داشت، اما پیش از آنکه شهروندان به شکل مستمر در ساعات معینی امکان استفاده از خط را داشته باشند، باید تست های نهایی انجام می شد که اقدام آن خبرنگار محترم، منجر به تسریع حدود یک ماهه در این اقدام شد.

یقطین، راه اندازی موقت این خط را یک اهرم بسیار قوی برای پیگیری تامین واگن های مورد نیاز برای قطارشهری شیراز دانست و گفت: اکنون توجه مسئولان ارشد ملی و نمایندگان محترم مجلس به ضرورت تسریع در تامین واگن مورد نیاز، جلب و جذب شده است و امیدواریم منجر به رویدادهای خوبی شود.

مدیرعامل قطار شهری شیراز با یادآوری اینکه هزینه مورد نیاز برای خرید یک رام قطار، حداقل ۳۵۰ میلیارد تومان است، گفت: موضوع تامین واگن های مورد نیاز که جمعا حدود ۶ رام است، در قالب مسیرهای مختلف با حمایت و هدایت شهردار محترم و همراهی کامل شورای اسلامی شهر در حال پیگیری بوده و تا رسیده به نتیجه مناسب، ادامه دارد.

یقطین با بیان اینکه در گذشته قرارداد تامین ۳۱۵ دستگاه واگن برای شهرداری هایی که دارای قطارشهری بودند، منعقد شده بود و ما از میزان سهمیه پیش بینی شده در آن قرارداد هنوز سه رام قطار، سهمیه داریم، البته در این بخش با توجه به اینکه شیراز نسبت به سایر شهرها، سهم بیشتری دریافت کرده است، شهرداری های تبریز و اصفهان در اولویت هستند و سهمشان هم بیشتر خواهد بود.

او ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه از ۶ رام قطار پی ال بی در حال ساخت، حداقل یک تا ۲ رام به شیراز اختصاص داده شود، گفت: با حمایت و هدایت آقای شهردار، بحث واردات را هم دنبال می کنیم، اگر موفق به اخذ مجور واردات و همچنین مجوز ترخیص گمرک از وزارت صمت شویم، امکان تامین بخشی از نیاز ما وجود دارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز گزینه سوم برای تامین واگن مورد نیاز را، ثبت سفارش برای خرید از شرکت واگن سازی تهران ذکر و اضافه کرد: این شرکت هم اکنون در مرحله آزمایش نهایی واگن های تولیدی است، شهرداری های اصفهان و تبریز تاکنون سفارش خود را ثبت کرده اند، شیراز هم به دنبال این گزینه است.

یقطین ضمن بیان اینکه با دنبال کردن مسیرهای سه گانه، امید به تامین ۴ تا ۶ رام قطار برای متروی شیراز وجود دارد، گفت: با تامین این تعداد واگن، امکان کاهش سرفاصله حرکت قطار در خط یک و افزایش ساعات خدمت رسانی در فاز یک خط ۲، فراهم می شود.

او در خصوص هزینه تمام شده و میزان دریافتی از مسافران گفت: با توجه به تفاوت بسیار زیاد بین هزینه تمام شده خدمات حمل و نقل مترو با آن مبلغی که از هر مسافر دریافت می شود، شهرداری می تواند ادعا کند که حمل و نقل ریلی درونشهری شیراز رایگان است.

یقطین توضیح داد: طبق آخرین محاسبات، هزینه تمام شده بخش بهره برداری برای جابه جایی هر مسافر حدود ۱۷ هزار تومان و هزینه دریافتی با کارت شهروندی ۱۳۰۰ و با توکن ۲۰۰۰ تومان است.

مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز با تاکید براینکه، عدد محاسبه شده، هزینه های سنگین مطالعه و ساخت را در بر نمی گیرد، گفت: لایحه ای به شورای محترم شهر ارائه و پیشنهاد شده است که هزینه هر سفر با کارت شهروندی از ۱۳۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان و هزینه "توکن" به ازای هر نفر از ۲۰۰۰ تومان به ۳۰۰۰ تومان افزایش یابد.

یقطین با بیان اینکه هم اکنون در شیراز، تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مسافران قطار شهری، از توکن استفاده می کنند، گفت: با توجه به همراهی شورای اسلامی شهر، این لایحه به تصویب و تائید شورای محترم شهر برسد.

به گزارش ایسنا، مدیران شهری در شیراز معتقد هستند که تا سال ۱۴۰۵، بخش اعظمی از این کلانشهر زیرپوشش خدمات حمل و نقلی مترو قرار خواهد گرفت و اکثر شهروندان امکان استفاده از این زیرساخت مهم را خواهند داشت، اگرچه میزان اثرگذاری آن بر ترافیکی که جان مردم را به ستوه آورده و هر روز در حال گسترش است، مشخص نیست؛ اما این امیدواری وجود دارد که توسعه این مُد حمل و نقلی در کنار دیگر شیوه ها که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک دیده شده، شیراز را از دام ترافیک و تبعات فراوان آن که یکی از آنها، آلودگی هواست، برهاند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید‌از‌شیراز 0 0

    به‌عنوان‌بچه‌شیراز‌بازهم‌میگم‌خط‌یک‌از‌اساس‌اشتباه‌وفقط‌چشم‌هم‌چشمی‌بود‌میشد‌از‌ظرفییت‌خرم‌‌رود‌استفاده‌کرد

  • فروغ 0 0

    ممنون از مدیریت قطار شهری شیراز به امید موفقیت های روز افزون.. امیدوارم شیراز بهترین شهر دنیا از همه لحاظ شود...

  • ابراهیم افشون 0 0

    احسنت

  • ابوالفضل 1 0

    کسی که طراحی کرده به شدت ضعیف طراحی کرده .
    یه سرویس بهداشتی داخل ایستگاه ها نگذاشتند .
    یه آبسردکن در ایستگاه ها نداره

  • مبینا 2 0

    شیرازیا تو رو خدا بیدار شید ونگذارید شهرتون مثل تهران نابود شه. نگذارید شهرکسازی کنن و مهاجرین غیربومی رو راه بدن. نگذارید شهرتون مثل تهران دیگه قابل زندگی کردن نباشه کیفیت نداشته باشه. اگر نوسازی میکنن اگر شهرکسازی میکنن فقط اجازه بدید بومی ها بیان . با اینکار هم جلوی افزایش بی رویه رو میگیرید هم مسئولین مجبور میشن شهرهای دیگه رو آباد کنن وهمه رو یه جا جمع نکنن.

  • جاسم 0 0

    سلام بی‌زحمت به بچه‌ها بگین یه خطی هم به صدرا بکشن ممنون میشیم

  • ناشناس 0 0

    بزرگی شهرها مثل شیراز تمام از بی برنامه ریزی است و خشک سالی که بر اثر بیسواد کملت شد اول عدای بیسواد صلابها از بین بردن و دوم شروع به مجوز چاهای عمیقی که بجای که بهمون اب بداد اب هم گرفت وووو

  • وحید 1 0

    در کدام کشور احداث یک قطار شهری بیش از دو دهه به طول می‌انجامد؟ آیا جز این است که این پروژه سفره‌ی گسترده‌ای برای عده‌ای سودجو بوده است؟

  • سام 1 0

    شما لطف بفرماید خط 2 رو به صورت کامل راه اندازی کنید خط 3 پیشکش

  • ناشناس 2 0

    به جای این جاهای بیخودی بیاید خط مترو برا جاهای پر تردد مثل جلو آرامگاه سعدیه چهارراه دلگشا آرامگاه حافظ ووووو بزارید که این همه ترافیک داره

  • ناشناس 0 0

    خط ۲ فقط روزی که وزیر وزرا اومدن افتتاح شد بعدش بسته شده دوباره ، خدا ازتون نگذره که اساس کاراتون دروغ هست فقط ، خجالت بکشید