| کد خبر: 133102 |

◄ معیارهای انتخاب شهردار تهران از فراجناحی بودن تا توانایی مبارزه با فساد

به اعتقاد برخی از کارشناسان، شهردار تهران باید دارای روحیه و توانایی تحول‌گرایی با تفکر service oriented نه پروژه عمرانى محور و توان ایجاد حرکت اقتصادى عظیم براى جذب سرمایه و تعریف مدل‌هاى اقتصادى مناسب بوده و معتقد به استفاده از پتانسیل شرکت‌ها و مشاورین خارجى و سابقه مدیریت سازمان چند ده هزار نفرى به طور موفق باشد.

تین نیوز

اکنون و پس از اتمام انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها، آن‌چه بیش از پیش مورد توجه محافل مختلف تخصصی به ویژه کارشناسان حوزه حمل‌ونقل قرار گرفته، انتخاب شهردار تهران است.

 

به گزارش تین‌نیوز، انجام نظرسنجی‌های متنوع، ارایه اسامی مختلف، گمانه‌زنی‌های گوناگون، پیشنهاد معیارهای مناسب و ... در مورد انتخاب شهردار تهران، همه و همه بیانگر اهمیت این انتخاب و تاثیری است که بر آینده شهر تهران دارد.

 

بر همین اساس برخی از کارشناسان حوزه حمل‌ونقل نیز در یک گروه تلگرامی به موضوع معیار و ملاک‌هاى انتخاب شهردار براى تهران پرداختند.

 

به اعتقاد برخی از کارشناسان، شهردار تهران باید دارای روحیه و توانایی تحول‌گرایی با تفکر service oriented نه پروژه عمرانى محور و توان ایجاد حرکت اقتصادى عظیم براى جذب سرمایه و تعریف مدل‌هاى اقتصادى مناسب بوده و معتقد به استفاده از پتانسیل شرکت‌ها و مشاوران خارجى و سابقه مدیریت سازمان چند ده هزار نفرى به طور موفق باشد.

 

برخی دیگر نیز شهردار خوب را فردی می‌دانند که بتواند شهر را با مدیریت شورایی اداره کند. به اعتقاد آنان استفاده از تخصص سایرین می‌تواند ایشان را در همه تخصص‌ها توانمند کند. همچنین از نظر آنان یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای شهرداری لازم است توانایی مبارزه با فساد سازمانی است.

 

عدم سیاست‌زدگی، فراجناحی و دارای مشی اعتدال و مدیر اجرایی فعال بودن، داشتن تفکر سیستمی عمیق نسبت به موضوعات شهری و تخصص در مدیریت و فهم جامع از همه مدهای حمل‌و‌نقل حتی پیاده راه‌ها، توانایی مدیریت افراد و باندهایی که حلقه‌های غیر قابل نفوذ در اطراف او به وجود می‌آورند و او را در سراشیبی سقوط قرار می‌دهند، مهارت کلان‌نگری، توانایی تعامل فعال با نهادهای حاکمیتی وتوانایی ترسیم، تبیین و تعقیب چشم‌انداز نظام نیز از دیگر ملاک‌هایی است که برخی کارشناسان معتقدند باید در انتخاب شهردار تهران مورد توجه قرار گیرد. 

 

به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان تسلط به زبان انگلیسى، داشتن کادر مدیریتى قوى براى تصدى امور، سلامت مالى، سلامت جسمى و روحى و توانمندى کار زیاد و فشرده، اهمیت دادن به توسعه منابع انسانى سازمان، دارا بودن وجاهت مدیریتى، مناسب بودن ادب ، تیپ و …نیز می‌تواند معیارهایی برای انتخاب شهردار تهران باشد.

 

همچنین این کارشناسان معتقدند شهردار تهران باید دارای چند شرط عمومی و چند شرط اختصاصی باشد که شرایط عمومی شامل مدیر و مدبر بودن،  با فرهنگ بودن و برخورداری از شعور اجتماعی مناسب،  بهره‌مندی از روحیه اعتدال و روابط عمومی مناسب و قدرت تعامل بالا با مسئولین کشور به‌خصوص دولت، داشتن حسن شهرت و نداشتن هیچ‌گونه سوء سابقه مدیریتی، است.

 

به اعتقاد آنان شرایط اختصاصی نیز شامل داشتن تحصیلات عالیه؛ حداقل کارشناسی ارشد، ترجیحا غیر نظامی بودن، داشتن سابقه اجرایی حداقل ۲۰ سال، داشتن سابقه مدیریتی حداقل ۱۵ سال از مدیرکلی به بالا، دارا بودن سابقه مدیریت مجموعه‌های بزرگ با حداقل ۱۰۰۰ نفر پرسنل حداقل به‌مدت ۵ سال و ترجیحا داشتن سابقه مدیریتی و یا تحصیلات در رشته‌های حمل‌ونقل و یا شهرسازی است.

 

برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که شهردار تهران نباید وابسته به حزب خاصی بوده و باید فراجناحی باشد. سابقه مدیریت اجرایی به خصوص در زمینه‌های شهری داشته باشد، دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه مدیریت شهری و ارتباطات قوی و نفوذپذیری در سطح کلان باشد.

 

 شهامت برای ایجاد تغییر نگرش مدیریت شهری و تفکر دانش‌مدار داشته باشد. معتقد به استفاده از دانشگاهیان و قدرت استفاده از متخصصین داخلی و خارجی باشد و بتواند از فاینانس خارجی استفاده کند و وجاهت مردمی داشته باشد.

 

برخی از این کارشناسان نیز معتقدند مهمترین فاکتور برای شهردار کلان شهری مثل تهران داشتن توان یکپارچه سازی مدیریت شهری است تا بتواند از تصمیمات متناقض که موجب سردرگمی همه شهروندان و سوء استفاده افراد نزدیک به دایره قدرت شود جلوگیری کند و لازمه این موضوع قطعا مقبولیت نسبی بین همه دستگاه‌ها و تجربه اجرایی بالا خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    پس بگویید باید شاهد رکود عمرانی باشیم .

    اصلاحات اگر میخواهد پایدار باشد نمیتواند با رکود بجایی برسد .

    باید پروژه های مترو با قدرت جلو برود یادگرفتن زبان انگلیسی هم ملزوم شهردار نیست .

    بلکه مدیریت شهرسازی داشتن مدرک و سوابق اجرایی موفق موارد لازم هست .

    همینطور به شهرسازی انسان محور و ریل پایه معتقد باشد .شهر برای انسانها بسازد نه برای خودروها.

    پروژه های توجیه پذیر و کاربردی دستور بدهد و از پروژه های تبلیغاتی و فخر فروشانه مثل پل صدر، پلازا بپرهیزد.

    شایسته سالاری الویت سازمانی اش باشد .شهرداری کوچک کند تا هزینه ها کم شود همینطور تا فساد کم شود.
    شما به شعبه های شهر الکترونیک بروید 8 نفر میبینید بیکار هستند حقوق مفت میگیرند درحالیکه 2 نفر براحتی انرا اداره میکنند هزینه اینها مردم میدهند. معلوم هست رانت باعث استخدام انها شده و یا خود ادارات شهرداری

    نوسازی بافت فرسوده الویت باشد .ساماندهی حاشیه نشینی و کمک به ساخت و ساز مجاز با طرح های تشویقی بکند چون برخورد قهری در بلندمدت بیشتر باعث ایجاد درگیری میشود درحالیکه راه حل های مسالمت امیز مورد پذیرش مردم هست.



    درمورد تخلف اغماض نداشته باشد این نباشد شخصی که یک طبقه تخلف کرده مجازات شود ولی برج سازی که 20 طبقه خلاف کرده باشد تبرئه شود.
    اینها باعث تضاد اجتماعی و ازبین رفتن مشروعیت شهرداری نزد مردم میشود .
    همچنین برای رونق ساخت و ساز مسکن از اقشار محروم در بافت فرسوده حمایت شود .



    درامد پایدار مثل عوارض اندیشیده شود تا وابستگی به تراکم فروشی کاسته شود.

    تعامل با مردم بهبود یابد