| کد خبر: 130985 |

گام های بلند دولت یازدهم برای مقاومتی کردن اقتصاد البرز

تین نیوز

 البرز که حدود 7 سالی از تولد آن به عنوان سی و یکمین استان کشور می گذرد در دولت یازدهم با تکیه بر داشته های اقتصادی ، تولیدی و علمی خود در اجرایی کردن راهبرد اقتصاد مقاومتی پیشقراول شده است.

 

به گزارش ایرنا، البرز با حدود 5 هزار و 800 کیلومتر مربع دارای ظرفیت های فراوانی به لحاظ تولیدی و اقتصادی است که به علت برخی مشکلات پیش دولت یازدهم نتوانست به خوبی از ظرفیت ها برای شکوفایی اقتصادی استفاده ببرد بطوریکه کم توجهی ها سبب شد تا بخشی از ماشین صنعت و اقتصاد استان تعطیل یا نیمه فعال شود.


تعطیلی برخی صنایع کوچک و بزرگ و استفاده نشدن از ظرفیت های علمی استان مانند شرکت های فناور سبب شد تا شماری از کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی خانه نشین شوند و چرخ صنعت و ضرب آهنگ آن کند شود.


ذکر این نکته ضروری است که مقام معظم رهبری برای درون زا کردن اقتصاد ملی و شکوفایی آن در سال های اخیر فرمان اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی را صادر کرد، راهبردی که اگر به خوبی پیش رود می تواند ناجی اقتصاد خرد و کلان ایران باشد.


هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیاء اقتصاد ملی با تکیه بر مشارکت مردم و سرمایه های داخلی است درعین حال استفاده فناوری نوین برای همگامی با تجارت جهانی مورد توجه قرار دارد.


نخستین اقدامات دولت یازدهم در زمینه اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی را باید در بخش صنعت جستجو کرد، صنعتی که به علت بی مهری ها بخشی از آن در استان البرز زمینگیر شده بود.


دولت تدبیر و امید با برگزاری نشست هایی با عنوان گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به بازسازی بخش صنعت همت گماشت بطوریکه بیش از 3 هزار میلیارد ریال برای احیای صنعت خفته استان البرزهزینه کرد و صنایع بزرگی همچون سیپورکس پس از 17 سال تعطیلی به چرخه تولید بازگشت .


احیای شرکت های بزرگی همچون سیپورکس بارقه امیدی برای درونی کردن اقتصاد ملی در استان البرز به وجود آورد و صنایع خفته یکی پس از دیگری با تن پوش های نو از جنس ماشین آلات مدرن دوباره پا به عرصه تولید گذاشتند.


در این حال نباید فراموش کرد که اقتصاد مقاومتی با تکیه بر دانش بومی می تواند اقتصادی موفق و سربلند باشد و در این زمینه دولت تدبیر و امید با تجهیز پارک علم وفناوری استان حدود 82 شرکت دانش بینان و فناور را در البرز فعال کرد بطوریکه میزان فروش محصولات این شرکت ها از 280 میلیارد ریال پیش از دولت یازدهم اکنون به 2 هزارو 200 میلیارد ریال رسیده است.


اقتصاد مقاومتی تنها در بخش صنعت خلاصه نمی شود بلکه کشاورزی و دامداری که از ارکان مهم اقتصاد ایران است مورد توجه و عنایت دولت یازدهم قرار گرفته است.


استان البرز در نزدیک به چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید بخشی از تسهیلات بانکی به سمت فعالیت واحدهای دامی و کشاورزی کوچک سوق پیدا کرد و بیش از 500 واحد تولیدی با مشارکت بسیج مردمی در استان شکل گرفت.


راه اندازی واحدهای کوچک پرورش دام ، زنبور عسل ، ماهی ، صنایع دستی و کشاورزی در مناطق شهری و روستایی استان نمونه هایی از فعالیت ها در بخش اقتصاد مقاومتی است ، طرحی که با گسترش آن می تواند تولید را درونی کند.


همچنین تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های آبیاری نوین از اقداماتی است که برای بالا بردن میزان تولید و کاهش مصرف آب در استان البرز اجرایی شده است.


استان البرز دارای حدود 350 هزار راس دام و 75 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی است و اکنون در تولید بسیاری از فرآورده های دامی و کشاورزی رتبه برتر کشاورزی را دارد.


اراضی حاصلخیز استان البرز این امکان را به وجود آورده تا بیشترین بازدهی را داشته باشند که تجهیز این اراضی به امکانات جدید در سال های اخیر بر میزان موفقیت ها افزوده است.


استقرار بیش از 10 موسسه بزرگ تحقیقاتی در زمینه دام، طیور، کشاورزی و بانک ملی ژن گیاهی در البرز این امکان را به وجود آورده تا بخش تولیدات کشاورزی و دامی استان به منابع تحقیقاتی دسترسی آسان داشته باشند و می توان گفت که بستر ساز رشد و توسعه کشاورزی استان شده است.


فعالیت موسسه تحقیقاتی سرم سازی رازی با تکیه بر مواد اولیه داخلی در استان البرز که در سال های اخیر موفقیت های بزرگی در عرصه تولید واکسن های دامی و انسانی در جهان داشت نمونه ای از ظرفیت های اقتصاد مقاومتی در این استان است.


این موسسه در سال های اخیر با حمایت دولت تدبیر و امید توانست بخش قابلتوجهی برای کشور ارز آوری داشته باشد.
دولت اصلی ترین مجری برنامه های اقتصادی کشور محسوب می شود بنابراین با تشکیل فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی در استان ها دولت یازدهم راه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را در پیش گرفت که این ستاد برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی برای هریک از استان ها جانشین ستاد و معین استان را تعیین کرد که در البرز این مسئولیت بر عهده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شد.


سال گذشته با برگزاری پنج جلسه با حضور این وزیر برنامه های ستاد مورد پیگیری قرار گرفت .
دراستان البرز به منظور ایجاد هماهنگی ،وحدت نظر ، استفاده از دیدگاه ها و نظرات تمام مقامات استان البرز اتاق فکر دیگری نیز در کنار این ستاد تشکیل شد که با توجه به اهمیت موضوع ،اقدامات دولت یازدهم در حوزه اقتصاد مقاومتی استان البرز از سوی مدیر سازمان برنامه و بودجه این استان تبیین شد .


ذبیح الله قائمی مدیر سازمان برنامه وبودجه استان البرز
اظهار داشت : رشد 14 درصدی تولید گندم و تولید بیش از 13 تن در هکتار ، رشد 35 درصدی تولید محصولات کشاورزی از 1.8 میلیون تن به 2.44میلیون تن ،رشد 46 درصدی کشت گلخانه ای از 147 هکتار به 214 هکتار ، رشد 7 درصدی تولید انواع پروتئین (گوشت قرمز ، گوشت سفید ، شیر و تخم مرغ ) از جمله طرح ها در حوزه اقتصادی مقاومتی در بخش کشاورزی هستند .


وی افزود: ایجاد 68 طرح با شاخص سرمایه گذاری 125 هزار و 675میلیارد ریال ، ایجاد اشتغال برای 25 هزار و 848 نفر شامل ثبت اختراع ،های تک ، دانش بنیان و تولید محصول برای اولین بار نیز در زمره اقدامات ویژه دولت یازدهم در عرصه اقتصاد مقاومتی به شمارمی رود .


وی خاطرنشان کرد:افزایش رشد 40 درصدی سرمایه گذاری خارجی در دولت ' تدبیر و امید' ، افزایش 10 درصدی ظرفیت برخورداری از سیستم های تصفیه فاضلاب ، افزایش حجم آب اضافه شده برای مصارف خانگی به میزان یک هزار و500 لیتر بر ثانیه از دیگر اقدامات است.


وی بیان داشت: ایجاد ظرفیت انتقال، برداشت، پمپاژو تصفیه بیش از یکهزار و 100 لیتر آب برای مصارف شهری و تخصیص کامل سهمیه آب استان از منابع موجود، راه اندازی شهرک صنعتی تخصصی دارویی و دانش بنیان از طرح های انجام شده دولت یازدهم در البرز است.


بهره برداری از 14 طرح سرمایه گذاری خارجی با مبلغ 34 هزار و 670میلیارد ریال و اشتغال برای یکهزار و 463 نفر همراه با صدور جواز تاسیس سرمایه گذاری برای هفت شرکت خارجی با مبلغ سه هزار و 259 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای هزار و 579 نفر از دیگر اقدامات موثر دراین بخش به شمارمی رود .


مدیر سازمان برنامه و بودجه البرز از دیگر فعالیت های انجام شده در حوزه اقتصاد مقاومتی استان البرز را ، حفظ اشتغال یکهزار و 328 نفر و تعهد ایجاد اشتغال برای 9 هزار و445 نفر ، پرداخت تسهیلات 2هزار و 757 میلیارد ریالی به 322 بنگاه اقتصادی، افزایش یک هزار و 915 کلاس درس دولتی و غیر دولتی در مدارس البرز، واگذاری 80 پروژه تملیک دارایی و سرمایه ای به بخش خصوصی و جذب منابع مالی غیر دولتی و مشارکت مردمی به میزان 2 هزار و 292 میلیارد ریال عنوان کرد .


مدیر سازمان برنامه و بودجه استان البرز گفت: گازرسانی به شهرستان طالقان به رغم کوهستانی بودن و گازرسانی به 17 روستا دراین استان ، بهره برداری از سه واحد بزرگ صنعتی مهم و ملی در البرز شامل فروکتوز ناب ، فرهیختگان زرنام و بیوسان فارمد با مجموع سرمایه گذاری بالغ بر 16 هزار میلیارد ریال و امکان اشتغال 2هزار و 743 نفر درسال گذشته از جمله اقدامات موثر دراین زمینه به شمارمی رود.


وی ادامه داد: راه اندازی دوباره 568 واحد صنعتی نیمه فعال و راکد با سرمایه گذ اری بیش از 18هزار میلیارد ریال و اشتغال 10هزار نفر ، تصویب و راه اندازی شهرک صنعتی ماموت با خرج آن از حریم شهر کوهسار و تصویب طرح توسعه ای آن ،راه اندازی اولین تنها شهرک صنعتی تخصصی داروهای HI-TECH ودانش بنیان در کشور (شهرک صنعتی تخصصی دارویی برکت ) هم می توان در این زمره گنجاند.


 

اخبار مرتبط

خواندنی ها