| کد خبر: 128195 |

لغو روادید ایران و قرقیزستان تا یک‌ماه دیگر

تین نیوز

تین‌نیوز|  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جزئیات دیدار روز گذشته بین روسای مجلس ایران و قرقیزستان را تشریح کرد.

 

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل حسن بیکی در تشریح جزئیات دیدار روز گذشته علی لاریجانی با رئیس مجلس قرقیزستان و هیئت همراه گفت: طبق گفتگوها قرار شده است تا یک ماه دیگر اتباع دو کشور ایران و قرقیزستان برای تردد به کشورهای مذکور بدون اخذ روادید بتوانند از مرز عبور کنند.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در این دیدار همچنین مقرر شد که کامیون‌دارهای ما ترانزیت شوند و از این به بعد به هر تعدادی که ممکن شد بتوانند رفت و آمد کنند و برای هر دفعه تردد نیاز به گرفتن روادید نداشته باشند.

 

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قراردادهایی که قبلا بین ایران و قرقیزستان بسته شده بود،‌ ولی به کندی پیش می‌رفت اظهار داشت: برای سرعت دادن به این قراردادها اصلاحاتی بر روی آنها صورت گرفت.

 

وی افزود: بحث راه آهن چین، قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان به ایران و از ایران هم به آب‌های گرم در این دیدار طرح و مورد بررسی قرار گرفت که تا کنون راه آهن ایران به خاک افغانستان متصل شده است و این مسیر کوتاهی است که به خاطر مسائل مالی که بر عهده قرقیزستان و چین است، باقیمانده است. چرا که در پروژه اتصال راه آهن ایران به افغانستان از سوی ایران اقدامات لازم صورت گرفته است اظهار داشت: برای تکمیل ان قرقیزستان قبول کرد که بقیه کارها با کمک چین انجام دهد.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت بحث‌های جاده‌ای مورد درخواست منطقه از دیگر مسائلی بود که در این دیدار مطرح شد.

 

حسن بیکی نکته سوم را مربوط به بحث فرودگاهی و هوایی دو کشور عنوان و خاطرنشان کرد:  هم اکنون مسیر هوایی قرقیزستان به ترکیه و از ترکیه به ایران برقرار است که درخواست آنها این بود که پرواز مستقیم بین تهران، مشهد و قرقیزستان برقرار شود که این موضوع در گذشته هم با دولت‌های قبلی صحبت شده بود که در منطقه قرقیزستان کارها عقب بود که با آنها ماموریت داده شد که کارها انجام شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه درخصوص تکمیل اتصال خطوط راه آهن نیز وزیر راه هم نقشه‌ای را هم همراه خود آورده بود که نشان دهنده عملیات انجام شده بود اظهار داشت: طبق اظهارات آخوندی یک بخش هفت کیلومتری در خاک افغانستان را هم جمهوری اسلامی تکمیل کرده که قرار است بقیه آن توسط چین و قرقیزستان انجام شود.

 

حسن بیکی با اشاره به اینکه رئیس و اعضای هیئت رئیسه ایران با رئیس و اعضای هیئت رئیسه قرقیزستان گفتگو و تقسیم کار کرده‌اند اظهار داشت: به دنبال این گفتگوها مقرر شد مباحث راه، راه آهن، فرودگاه مسائل مالی، بانکی و همچنین مقابله با تروریسم و مسائل امنیتی و از ناحیه گروه دوستی پیگیری شود.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که قرقیزستان در حوزه کشاورزی، دام و گوشت قرمز تولیدات بالایی دارد از ما درخواست کردند که از آنها گوشت و عسل بخریم که در این زمینه هم آقای لاریجانی نظر موافقت جمهوری اسلامی را برای پیگیری‌های لازم اعلام کرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.