| کد خبر: 39413 |

انتظار مردم از دولت برای حل مشکلات مترو

تین نیوز |  گزینش مترو از میان سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی از سوی رئیس‌جمهور بدون شک انتخاب بهترین و پاک‌ترین وسیله حمل‌ونقل است که می‌تواند در روز هوای پاک برای یادآوری استفاده بیشترشهروندان از این وسیله و همیاری در کاستن از آلودگی هوا به کار رود.
روز گذشته و همزمان با روز ملی هوای پاک رئیس‌جمهور و چند تن از دولتمردان با مترو عازم محل کار خود شدند. این اقدام نمادین با هدف توجه بیشتر مدیران به مبارزه با آلودگی هوا همه‌ساله در چنین روزی انجام می‌شود اما امسال در شرایطی درهای مترو روی رئیس‌جمهور باز شد که سنگینی بدهی دولت در بخش حمل‌ونقل عمومی سرعت قطارهای مترو را به حداقل ممکن کاهش داده است. روز گذشته(29دی‌ماه) به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شده و در این روز برای یادآوری معضل آلودگی هوا به مدیران و همچنین مردم برنامه‌های متعددی از سوی نهادها و سازمان‌های گوناگون انجام می‌شود. برنامه‌هایی که همگی بر این نکته تاکید دارند که رفع معضل آلودگی هوا تلاش دلسوزانه مدیران و مردم را به صورت همزمان نیاز دارد. 
 
مترو پاک‌ترین وسیله حمل‌ونقل
 گزینش مترو از میان سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی از سوی رئیس‌جمهور بدون شک انتخاب بهترین و پاک‌ترین وسیله حمل‌ونقل است که می‌تواند در روز هوای پاک برای یادآوری استفاده بیشتر شهروندان از این وسیله و همیاری در کاستن از آلودگی هوا به کار گرفته شود اما پرسش اینجاست که استفاده یک‌روزه و سمبلیک دولتمردان از این وسیله تا چه اندازه از مشکلات همیشگی مسافران مترو کم خواهد کرد؟ به باور بسیاری از کارشناسان، در این زمان که تهران به عنوان آلوده‌ترین کلانشهر دنیا از نظر ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون رکورد دیگری را به نام خود ثبت کرده، توجه به مقوله حمل‌ونقل عمومی و استفاده بیشتر از مترو به عنوان یکی از پاک‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌تواند به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با افزایش آلودگی هوا قلمداد شود. 
 
انتظارات شهروندان از دولت
  هرچند شهروندان متروسواری رئیس‌جمهور و برخی مقامات دولتی را به عنوان یک اقدام نمادین پذیرفته‌اند اما در مقابل انتظار دارند با توجه به اهمیت موضوع و مشاهده مشکلات مترو و حمل‌ونقل عمومی از نزدیک، این حرکت سمبلیک سر‌آغاز انجام برنامه‌های عملی و تدابیر ویژه‌ای برای بهبود وضعیت فعلی شود. در حال حاضر انتظار شهروندان از دولت این است که با نگاهی دغدغه‌مند مشکلات حمل‌ونقل عمومی را دنبال کند و با تخصیص منابع کافی در عمل گامی را برای آبی کردن رنگ آسمان و تنفس بهتر شهروندان بردارد.
 
تاکنون گروه اجتماعی«وطن امروز» در قالب چند گزارش میدانی مهم‌ترین خواسته شهروندان از دولت در بحث حمل‌ونقل عمومی را مورد واکاوی قرار داده که بیشتر شهروندان تسویه‌حساب مالی دولت با شهرداری و پرداخت بدهی‌های مترو را به عنوان عملیاتی‌ترین اقدام از دولت مطالبه کرده‌اند.
 
بدهی 12هزارو398میلیاردی دولت  
این در حالی است که براساس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، دولت مبلغ 12هزارو‌398  میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است که بخش اعظم این بدهی در حوزه حمل‌ونقل عمومی تجمیع شده است. شورای شهر پایتخت این بدهی را به 2 بخش ریالی و ارزی تقسیم‌بندی کرد و بر این اساس سهم ریالی بدهی دولت به شهرداری تهران 7هزارو 223میلیارد تومان و بخش ارزی این بدهی هم یک میلیارد دلار برآورد شد. اما بدهی دولت در سال جاری به بخش عمرانی مترو رقمی در حدود 195 میلیارد تومان است. این رقم باید براساس مصوبات صورت گرفته برای کمک به متروی تهران در اختیار این بخش قرار می‌گرفت که با وجود گذشت 10ماه از سال تنها کمتر از 50درصد آن پرداخت شده است. مسعود رنجبریان، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب به «وطن امروز» می‌گوید: سهم دولت برای توسعه مترو 195 میلیارد تومان تعیین شده اما 10ماه از سال گذشته و فقط 91میلیارد تومان از سوی دولت به بخش عمرانی مترو پرداخت شده است.
 
یارانه بلیت مترو مطالبه شهرداری از دولت  
البته بالا و پایین کردن اعداد و ارقام بدهی دولت به شهرداری محدود به همین اعداد نبوده و بخشی از این بدهی مربوط به یارانه بلیت در بخش حمل‌ونقل عمومی است که در پرونده مالی دولت به چشم می‌خورد. به گفته رنجبریان، یارانه بلیت اتوبوس برای کل کشور 175میلیارد تومان برآورد شده که یک‌سوم این مبلغ سهم شهر تهران بوده اما دولت تاکنون 25میلیارد تومان از این بدهی را تسویه کرده است.
 
 وی همچنین می‌افزاید: یارانه بلیت مترو برای پایتخت نیز 75میلیارد تومان در نظر گرفته شده که دولت با وجود اینکه تنها دو ماه تا پایان سال زمان باقی مانده فقط 50میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است. بر این اساس از مجموع کمک‌های عمرانی مترو و یارانه بلیت اتوبوس و مترو که رقمی بالغ بر 327میلیارد تومان خواهد شد تنها 166میلیارد آن از سوی دولت پرداخت شده و  وجود این بدهی بار ساخت و توسعه متروی  پایتخت را بر دوش شهرداری تهران سنگین‌تر کرده است.
 
هزینه 100میلیاردی ساخت یک کیلومتر مترو 
جالب اینجاست که دست‌اندرکاران بخش عمرانی مترو ساخت هر کیلومتر مترو را با هزینه‌ای معادل 100میلیارد تومان برآورد می‌کنند. بنابراین ساخت و توسعه مترو با بودجه دولتی بسیار کند و زمان‌بر خواهد شد. در این زمان که بزرگ‌ترین مشکل زیست‌محیطی پایتخت خاکستری شدن رنگ آسمان است لازم است که دولت توجه ویژه به این مشکل داشته باشد و نه‌تنها برای شکستن سد بدهی‌های مسیر مترو وارد عمل شود بلکه منابعی افزون بر سهم در نظر گرفته شده را نیز به این کار اختصاص دهد تا یک‌بار برای همیشه پرونده مترو و توجه به هوای پاک بسته شود.
 
پرداخت بدهی تکلیفی قانونی است  
این در حالی است که براساس قانون سهمی از منابع توسعه حمل‌ونقل برعهده دولت گذاشته شده و دولت مکلف است این مبلغ را به شهرداری پرداخت کند. محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به «وطن امروز» می‌گوید: پرداخت سهم متروی پایتخت از سوی دولت تکلیفی است که قانون مشخص کرده و دیر یا زود دولت باید این مبلغ را پرداخت کند اما بهترین کاری که دولت می‌تواند برای بهبود وضعیت آلودگی هوا انجام دهد این است که علاوه بر سهم قانونی تعیین‌شده، مبلغی را برای سرمایه‌گذاری در این کار در نظر بگیرد تا از هزینه‌های درمانی و مخارج حاشیه‌ای که در آینده به دنبال آلودگی هوا به دولت تحمیل می‌شود جلوگیری کند.
 
 تکرار روز هوای پاک در طول سال
 اهمیت انجام برنامه‌های گوناگون با هدف توجه به مبارزه با آلودگی هوا تا اندازه‌ای است که در مناسبت‌هایی مانند روز هوای پاک حتی رئیس‌جمهور را نیز متروسوار می‌کند تا شاید دیدن این صحنه روشی برای ترویج استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در جهت کاهش آلودگی هوا شود اما حضور دولتمردان در واگن‌های مترو به موازات این تاثیر فرهنگی انتظاراتی را هم ایجاد خواهد کرد. شهروندان در این اندیشه هستند که باید هر روز برای مدیران روز هوای پاک باشد و چنین نباشد که برنامه‌های دولت برای رفع آلودگی هوا تنها در اقدامات نمادین خلاصه شود و باقی ایام سال طرح و برنامه عملی از سوی دولت اجرا نشود.     
 
عزیمت رئیس‌جمهور با مترو به محل کار
  همزمان با روز هوای پاک، رئیس‌جمهوری کشورمان و برخی از اعضای دولت با مترو  راهی محل کار خود شدند. حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز دوشنبه و به مناسبت روز هوای پاک پس از حضور در قطار شهری «مترو» برای رسیدن به محل کار، اظهار داشت: پیش از این و در دوران قبل از ریاست‌جمهوری گاهی اوقات از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کردم و مترو وسیله خوبی است که در اختیار مردم قرار گرفته و سالیان بسیاری برای راه‌اندازی آن تلاش شده است. وی پیش از شرکت در جلسه شورایعالی محیط‌زیست، افزود: امروز استفاده مدیران از وسایل حمل‌ونقل عمومی به مناسبت روز هوای پاک نمادین است، برای اینکه مردم توجه کنند که باید به یک هوای سالم و مطلوب برسیم و یکی از راه‌های رسیدن به این نقطه استفاده از وسایل نقلیه عمومی و استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی است. رئیس‌جمهور ضرورت توجه به زمین، آب و هوای پاک را خاطرنشان و اظهار امیدواری کرد که این روز آغاز توجهی از سوی مردم و مدیران برای مبارزه با آلودگی هوا و تلاش همگانی و دلسوزانه برای رسیدن به نقطه مطلوب باشد. در این حضور سرزده، رئیس‌جمهور به همراه معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست، حد فاصل ایستگاه آزادی تا ایستگاه امام علی(ع) را با قطار شهری طی کردند. گفتنی است محمدجواد ظریف وزیر خارجه و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با حضور در ایستگاه‌های متروی تجریش و شهید بهشتی به محل کار خود عزیمت کردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.