| کد خبر: 90777 |

مهمترین رویداد فرهنگی در بزرگترین نمایشگاه خاورمیانه

 هفته‌نامه حمل و نقل |

 

حمل‌و‌نقل- تهران این روزها شاهد بزرگتر‌ین رویداد فرهنگی خود در شهری جدید به نام آفتاب است، شهری که به اهتمام مدیریت شهری و همراهی دولت در بهترین نقطه از مختصات جغرافیایی کلان‌شهر تهران و در منتهی‌الیه جنوب و در هم‌جواری مرقد مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بنا شد.
به گزارش میدانی خبرنگار «حمل‌ونقل» از نمایشگاه بین‌امللی شهر آفتاب، از آنجا که نمایشگاه فعلی تهران سال‌هاست از جهت ابعاد، امکانات و نیز موقعیت جغرافیای زیستی با نیازهای نمایشگاهی پایتخت ایران هم‌خوانی ندارد و از این‌رو شهرداری تهران پس از سالها مطالعه، زمینی حدود ۱۶۰ هکتاری واقع در آزادراه تهران- قم، روبروی آستان حضرت امام خمینی (ره) و در ضلع جنوبی دانشگاه شاهد را برای احداث شهری نمایشگاهی برگزید، این نمایشگاه که عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی کشور را به خود اختصاص می‌دهد، امکاناتی چون مجموعه‌های اداری و سمینارها, تجاری, هتل آپارتمان، پارکینگ طبقاتی و فضاهای سبز را در خود جای خواهد دادئه استاین پروژه از آینده دارترین فرصت‌های اقتصادی حال حاضر کشور است که با تأمین زمین آن از سوی شهرداری تهران به سرمایه گذاران عرضه شده است که جای بحث آن در مجال صحبت ما نمی‌گنجد.
 نمایشگاه بین‌المللی جدید تهران با مرکز تجارت جهانی، هتل‌ها، باغ‌های عمومی و میدان مرکزی، به‌عنوان یک نشانه شهری، پذیرای بازدید کنندگانی از شهر تهران، ایران و سراسر جهان خواهد شده است. پشتوانه غنی معماری اسلامی و ایرانی، نقش به‌سزایی در ساختار مجموعه جدید ایفا خواهد کرد. فرم‌های سنتی به زبان مدرن بیان شده‌اند و در این هم‌سازی، آینده‌ای روشن را نوید داده است. فرم معماری به صورت مظهر تحرک، پویایی، هماهنگی و توسعه مطرح شده تا هر بیننده را به تحسین وادار کند و نمایان بودن ساختار ساختمان‌ها به صورتی نوآورانه و با توجه به معماری ایرانی و مدرن موجب جذابیت آنها شده و مخاطبان را به سیر در درون خود فرا می‌خواند ودیده می‌شود فضای مجموعه جدید بر اساس ارتباط نزدیک با مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) و دانشگاه شاهد طراحی شده است.
 جانمائی طرح ایجاد شهر جدید که بعدها افتاب نام گرفت به خوبی از سوی شهرداری تهران تعریف شدزیرا مصوبات شورای شهر این بخش از مدیریت شهر را مکلف به این کار کرده بود و برخلاف تصور همگان این اتفاق در مدت کوتاهی مصوب و اجرا شدشهرداری تهران از سال ۷۹ بود پس از الزام از سوی شورای شهر نبست به خریدزمین و جانمایی  این شهر اقدام کرد و زمینی به مساحت ۱۳۸ هکتار از اراضی شهر آفتاب توسط شهرداری تهران از آستان حرم حضرت امام به منظور احداث نمایشگاه بین‌المللی خریداری شد.
انجام مطالعات طرح نمایشگاه توسط مهندسان مشاور داخلی با مشاور خارجی GMP آلمان و تصویب طرح نمایشگاه جدید توسط شورای محترم اسلامی تهران از سال ۸۵ بود که مورد دقت نظر قرار گرفت که در نهایت در همان سال کلنگ‌زنی ساخت نمایشگاه در شهر آفتاب با حضور رییس شورای شهر، شهردار شهر تهران و تولیت آستان مطهر حضرت امام خمینی برگزارشد. با سال‌ها تلاش گاهی با وقفه شهرداری تهران، و با افزایش مشکلات ناشی از برگزاری نمایشگاه در مرکز شهر تهران، ساخت و تکمیل این مرکز بین‌امللی سرعت بیشتری به خود گرفت و در سال جاری بود که با راه‌اندازی مترو شهر آفتاب بارقه امید حل مشکلات ترافیکی در زمان برگزاری نمایشگاهها در دل مردم زده شد.
حالا با سفر کمتر از سی دقیقه‌ای به این شهر می‌رسید، در مبادی ورودی آن تعدادی از ماموران انتظامی و نگهبانان را می‌بینید که برای نظم بخشید به رفت‌وآمد در دو طرف مسیر ایستاده و شما را به پارکینگ و یا هر جایی که مد نظر شما باشد راهنمائی می‌کنند. قدم در راه که می‌گذاری این تابلو‌های راهنمای شهرداری است که یافتن راه را برای تو هموار می‌کند و خلوتی بزرگراه نیز بر آرامشت در مسیر می‌افزاید و تو گمان می‌کنی هیچ کسی به جز من به نمایشگاه نمی‌رود اما، کافی است به درب ورودی برسی و تمام بافته‌های ذهنی‌ات به یک باره به پنبه تبدیل شود.
این هم به آن خاطر است که شهرداری تهران دستیابی به نمایشگاه را از طریق وسایل حمل ونقل عمومی به‌ویژه مترو مهیا کرده است.
شهرداری تهران با رویکرد خود در طرح جامع حمل‌ونقل پیش از افتتاح نمایشگاه شهر آفتاب وسایل ایاب ودهاب را برای عموم مردم تعریف کرده و پس از آن اقدام به دعوت برای حضور در ان را همگانی کرد که صد البته در این بین نباید از تلاش بی‌وقفه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهردار در این بین غافل بود که علی‌رغم تمامی کاستی‌های بودجه در این بخش هیچ‌گاه از ادامه کار باز نایستاد و در روز پیش از شروع نمایشگاه نیز در انبوه کارهای اداری  حدود سه ساعت از وقت خود را صرف بازدید کامل و رصد مسائل این شهر از نزدیک کرد.
اما چگونه می‌توان با وسایل حمل‌ونقل عمومی به سهولت به این شهر زیبا دست یافت؟ بازدید میدانی خبرنگار حمل‌ونقل حاکی از آن است که علاوه بر پیش‌بینی دو خط مترو شامل خطوط یک و سه که دسترسی به آنها از طریق ۱۰۰ ایستگاه مترو امکان پذیر است، ۹ مسیر اتوبوسرانی و هشت مسیر تاکسیرانی نیز برای آن بخش از شهروندانی که با استفاده از وسایل نقلیه عمومی قصد دیدار از نمایشگاه کتاب را دارند، پیش بینی شده است.
  امکانات دسترسی به این محل و تسهیلات پارک خودرو در داخل مجموعه مذکور در نظر گرفته شده، و بدون تردید مجموعه «شهر آفتاب» بدون اغراق با محل سابق نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و مصلای حضرت امام (ره) که ۹ دوره متوالی میزبان نمایشگاه کتاب بود، قابل مقایسه نیست.  بباید گفت، شبکه مترو، همه نقاط تهران را به هم وصل کرده و این اتصال، یکی از اولویت‌های مترو به عنوان وسیله حمل‌و‌نقلی ارزان، ایمن، پاک و راحت محسوب می‌شود و بسیاری از دانشگاه‌‌ها و مراکز دانشگاهی بزرگ تهران در مسیرهای مترو قرار دارند که حضور اساتید و دانشجویان را در نمایشگاه کتاب تسهیل کرده، ضمن این که ۱۷ خط اتوبوسرانی و تاکسیرانی نیز به این منظور در نظر گرفته شده است و لازم که بگوییم به منظور سرعت و سهولت در تردد شهروندان، دریافت عوارض در محل عوارضی تهران قم حذف شده، ضمن این که برای برگشت قم – تهران نیز مسیر اختصاصی پیش بینی شده است.
اما نکته‌ای که نباید فراموش شود اینکه کشورمان بعد از گذشت نیم قرن از فعالیت محل سابق نمایشگاه‌‌های بین‌المللی تهران، دارای یک نمایشگاه بین‌المللی در تراز جهانی و یک مکان ایده‌آل برای برگزاری نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی شد که این نه تنها باعث افتخار شهر تهران، بلکه افتخاری برای کشورمان محسوب می‌شود و در طراحی و اجرای محل جدید نمایشگاه‌‌های بین المللی تهران در «شهر افتاب»، اقتصادی‌ترین، جذاب‌ترین و معقول‌ترین مدل‌ها در نظر گرفته شده و فضایی وسیع با امکانات و تجهیزات گسترده به این منظور پیش بینی شده، که از جمله این تسهیلات، مجاورت «شهر آفتاب» با راههای مواصلاتی و بزرگراه‌‌های اصلی شهر تهران و اتصال آن با سایر نقاط کشور از طریق همین راه‌های ارتباطی است.

خبر در لینک زیر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/5713
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.