| کد خبر: 266824 |

ضرورت شکل‌ گیری گفتمان جدید حمل و نقل

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه در بحث شورای عالی ترافیک در کشور ابزارهای بسیار توانمندی داریم که متأسفانه از آنها به درستی استفاده نشده است بر لزوم شکل گیری گفتمان جدید در بحث حمل و نقل کشور تأکید کرد.

تین نیوز

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه در بحث شورای عالی ترافیک در کشور ابزارهای بسیار توانمندی داریم که متأسفانه از آنها به درستی استفاده نشده است بر لزوم شکل گیری گفتمان جدید در بحث حمل و نقل کشور تأکید کرد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، همایش دبیران شورای هماهنگی ترافیک استانداری های سراسر کشور در وزارت کشور با حضور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی، مدیرکل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و جمعی از مسئولین کشوری و استانی این حوزه برگزار شد.

مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در این همایش بر برگزاری مستمر این جلسات تاکید کرد و افزود: در بحث شورای عالی ترافیک در کشور ابزارهای بسیار توانمندی داریم که متاسفانه از آنها به درستی استفاده نشده است، در هفته دولت امسال حدود سی هزار پروژه به ارزش ۱۶۰همت افتتاح کردیم که خوشبختانه علی رغم شرایط سخت کشور پروژه های عمرانی فعال هستند، در حوزه شهری هم شهرداران و دهیاران فعال هستند که البته شرایط موجود ترافیک شهری مطلوب نیست.

وی خطاب به دبیران شورای هماهنگی ترافیک استانداری های سراسر کشور گفت: نگاه متفاوت و گفتمان جدیدی را در بحث حمل و نقل باید شروع کنیم، حساس ترین و پر ماموریت ترین اشخاص در این عرصه شما هستید که می توانید بستر مناسب را برای تحول در سطح استان ایجاد کنید.

در ادامه این نشست سید مجتبی شفیعی مدیرکل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نیز بحث تحول در خدمات را مهمترین توقع وزیر کشور در حوزه حمل و نقل دانست و افزود: برخی شرایط متناسب با وظایف و نیازها در این حوزه و ساختار سازمانی متناسب با این حجم جا به جایی به صورت متمرکز وجود ندارد و این امر مستلزم باز تعریف جایگاه و اختیارات حوزه مدیریت ترافیک شهری در سطوح ملی و استانی است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه حمل و نقل برون شهری یک ساختار سازمانی متمرکز قوی با اجزای تخصصی لازم تعریف شده است؛ اما در حوزه حمل و نقل درون شهری چنین چیزی وجود ندارد، حرکت به سمت یک سازمان مدیریت حمل و نقل ترافیک شهری را برای تحول در خدمات این بخش ضروری دانست.

 شفیعی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در خصوص استفاده از راهکار علمی در حل مشکلات ترافیک شهری، بیان کرد: دولت و مدیریت شهری می تواند با بهبود شرایط در ترافیک شهری رضایتمندی و امید را به میزان زیادی در مردم ارتقاء دهد. به نظر می رسد خدمات مطلوب حمل و نقل، سریع الوصل ترین خدمت انبوهی است که می توان برای تغییر رضایتمندی عمومی اجتماع ارائه کرد.

دبیر شورای عالی ترافیک کشور افزود: موضوع ترافیک در تمامی عرصه های زندگی روزمره مردم تاثیرگذار است و عرصه های رفاهی، سلامت، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... را تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیر کل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: برای انجام این وظایف و تکالیف بر زمین مانده که در قوانین و مقررات تعیین شده است نیازمند یک سری تحول و اقدامات جدید در دبیرخانه شورای عالی و متناظر با آن در استانداری ها هستیم.

وی در ادامه بر توزیع سریعتر منابع وصولی از ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، بر وجوه حاصل از جریمه های تخلفات رانندگی تاکید کرد و افزود: این درخواست به حق استانداری ها به عنوان یکی از محورهای پیگیری های آینده است.

در این همایش یک روزه سردار سلیمی معاون عملیات پلیس راهور نیز در خصوص آخرین وضعیت استان ها از نظر ایمنی و نحوه کارکرد دوربین های نظارتی در زمینه جرایم هوشمند و تصادفات درون شهری کشور گزارشی ارائه داد.

همچنین قربانی مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص ایمنی و فرهنگ ترافیک به موضوعاتی از جمله بازنگری در وضعیت راه ها و همچنین ارتقاء ایمنی خودرو توسط  خوردوسازان با آخرین پیشرفت های روز دنیا تأکید کرد و آن را یکی از عوامل کاهش تلفات جاده ای در کشور دانست.

در این نشست قمصریان مدیر عامل صندوق تامین خسارت های بدنی نیز ضمن تبیین جایگاه و وظایف این صندوق، به حجم انبوه خسارات پرداختی از محل صندوق به آسیب دیدگان و نحوه اقدام در این صندوق گفت. این صندوق هیچ پولی از دولت دریافت نمی کند و تامین اعتبار این صندوق از محل دریافت بیمه شخص ثالث به میزان ۸ درصد می باشد.

قمصریان بر الزام بیمه گذاران به اخذ بیمه شخص ثالث تاکید کرد و افزود: عدم صدور گواهی معاینه فنی برای خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث در دستور کار مراکز معاینه فنی کشور قرار گیرد.

مهندس باقری مدیر واحد برسام (بررسی سامانه های ایمنی و مراقبتی) شرکت فناوران توسعه امن ناجی نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش، اظهار داشت  کشورمان در زمینه سامانه های هوشمند (ITS) جز 10 کشور پیشرو در دنیا می باشد.

همچنین در این همایش سیف السادات مدیر عامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل بار شهرداری های کشور در خصوص آخرین وضعیت معاینه فنی کشور و ضرورت بازنگری آیین نامه اجرایی نحوه انجام معاینه و صدور برگ معاینه فنی خودرو گفت: اتحادیه تازه تاسیس سازمان های حمل و نقل بار شهرداری های کشور باید بتواند در زمینه ساماندهی بار درون شهری فعالیت کمد.

ضامنی مدیرعامل اتحادیه مسافر شهری کشور نیز در این نشست گفت : فرآیند اجرایی بهای خدمات تعیین شده مربوط به مسافربرهای اینترنتی در قانون درآمدهای پایدار شهرداری ها در حال پیگیری است.

بر اساس گزارش روابط عمومی شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پایان این همایش مقرر شد همایش بصورت فصلی جهت تبادل نظر و هماهنگی بیشتر در اقدامات دبیران شوراهای همتا (هماهنگی ترافیک استان) بصورت مستمر ادامه داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.