| کد خبر: 260075 |

◄ شهر جدید نیوم یک چشم‌ انداز فوق‌ العاده یا سراب و توهم سعودی‌ ها؟

آیا نیوم یک کاتالیزور واقعی برای تغییر است یا سرابی که در خیال‌ پردازی ساخته و پرداخته می‌ شود؟ به زودی 68 درصد مردم جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. آیا آینده بشریت را شهرهای هوشمند رقم می‌‌ زنند؟

تین نیوز

آیا نیوم یک کاتالیزور واقعی برای تغییر است یا سرابی که در خیال پردازی ساخته و پرداخته می شود؟ به زودی 68 درصد مردم جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. آیا آینده بشریت را شهرهای هوشمند رقم می زنند؟

به گزارش تین نیوز به نقل از entrepreneur، بیش از 50 درصد مردم جهان در شهرها زندگی می کنند و انتظار می رود تعداد شهرنشینان تا سال 2050 به 68 درصد برسد، یعنی 2.5 میلیارد نفر به جمعیت شهرهای جهان اضافه خواهد شد. با ادامه این روند فشار بر زیرساخت ها و منابع موجود آشکارتر خواهد شد چرا که جمعیت به شکل فزاینده ای جذب مراکز شهری خواهند شد. اینجاست که اهمیت شهرهای هوشمند آشکار می گردد.

شهری را تصور کنید که در آن فناوری به طور یکپارچه با زندگی شهری در هم تنیده شده و شیوه زندگی، کار و ارتباطات ما را متحول می کند. این دقیقا همان چیزی است که شهرهای هوشمند امیدوار هستند که به آن دست یابند. یک شهر هوشمند از قدرت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای افزایش کارایی عملیاتی، به اشتراک گذاری اطلاعات با شهروندان و ارائه خدمات دولتی بهبود یافته رفاه شهروندان استفاده می کند. در میان این تلاش های رویایی، یک پروژه به خصوص توانسته توجهات جهانی را به خود جلب کرده و بحث های زیادی را برانگیزد: شهر جدید نیوم؛ شهر هوشمند از پیش اندیشیده شده در قلب عربستان سعودی. آیا نیوم یک کاتالیزور واقعی برای تغییر است یا سرابی است که در خیال پردازی ساخته و پرداخته می شود؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

چگونه شهرهای هوشمند زندگی شهری را متحول می کنند؟

پیشرفت در فناوری دیجیتال، اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ رشد شهرهای هوشمند را در سالهای اخیر تسهیل کرده است. این شهرها برای افزایش تحرک، تشویق مشارکت عمومی و بهینه سازی تخصیص منابع، چنین فناوری هایی را در زیرساخت های شهری خود وارد می کنند. شهر دوبلین پایتخت ایرلند جنوبی نمونه بسیار خوبی است که به سمت هوشمند شدن در حال گذار است و سایر شهرها از آن پیروی می کنند و بسیاری از کشورها حتی برای ساخت شهرهای هوشمند برنامه ریزی شده سرمایه گذاری می کنند. نیوم عربستان تنها یکی از آنهاست.

نیوم یک چشم انداز است یا یک سراب؟

نیوم، شهر برنامه ریزی شده عربستان سعودی به عنوان پروژه پیشگام شهر هوشمند با هدف اختراع مجدد زندگی شهری مطرح شده است. نیوم در تلاش است تا یک اکوسیستم پرجنب و جوش ایجاد کند که توسط نوآوری، پایداری و تنوع اقتصادی در یک گستره وسیع تقریبا 26 هزار کیلومتر مربعی هدایت می شود. این شهر متعهد شده است که با تمرکز بر صنایع ضروری مانند انرژی، بیوتکنولوژی، گردشگری و سرگرمی شهری پرجنب و جوش و فناوری را توسعه دهد.

پتانسیل نیوم

احداث نیوم این وعده را می دهد که الگویی برای شهرهای هوشمند آینده در سراسر جهان باشد.نیوم بر راه حل های فناوری محور تاکید دارد که توان ارتقای بهره وری انرژی را دارند، تحرک را افزایش افزایش داده و ایمنی عمومی را تقویت می کنند، با ذکر این مسایل نیوم به عنوان یک الگوی جذاب برای توسعه شهری مطرح است. زیرساخت های پایدار یکی از حوزه های بالقوه نیوم است، به طوریکه نیوم به تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر متعهد بوده و تمام تلاش خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و افزایش پایداری محیط زیستی به کار می گیرد. یکی دیگر از جنبه های کلیدی این شهر هوشمند، ادغام سیستم های حمل و نقل مستقل است. نیوم شبکه ای از راه حل های تحرک هوشمند از جمله وسایل نقلیه خودران و مدیریت هوشمند ترافیک را متصور است. 

نگرانی ها در مورد نیوم

منتقدان نگرانی هایی را در مورد امکان سنجی و پایداری نیوم مطرح کرده اند. مقیاس عظیم پروژه و تاثیر بالقوه زیست محیطی آن باعث ایجاد این قبیل نگرانی ها در مورد نیوم شده است. تحقق موفقیت آمیز اهداف بلندپروازانه نیوم، مانند تامین انرژی کامل از انرژی های تجدیدپذیر و اجرای حمل و نقل مستقل، کار کوچکی نیست. کارشناسان نگران این سوال را مطرح می کنند که آیا چنین جاه طلبی های بزرگی می توانند به طور موثر در عمل اجرا شوند یا خیر؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    آلی