| کد خبر: 161543 |

◄ نادیده گرفتن 2 کاستی مهم در طرح ترافیک جدید

ورود موتورسیکلت‌ها و فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی دو موضوعی است که طراحان طرح ترافیک جدید آن را نادیده گرفته‌اند.

تین نیوز

ورود موتورسیکلت ها و فراهم نبودن زیرساخت های حمل ونقل عمومی دو موضوعی است که طراحان طرح ترافیک جدید آن را نادیده گرفته اند.

به گزارش تین نیوز، باوجود تمام مخالفت های کارشناسان قرار است طرح ترافیک جدید شهر تهران از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شود، پلیس شرط کرده است تا زمانی که زیرساخت های این طرح فراهم نشود و دوربین های خروجی محدوده طرح نصب نشوند طرح را اجرایی نخواهد کرد و طرح های ترافیک سال ۹۶ تا آن زمان معتبرند. سند تحویل و تحول شهرداری تهران در فصل پنجم که به حمل ونقل و ترافیک اختصاص دارد به آسیب شناسی محدوده طرح ترافیک پرداخته است که بر اساس این آسیب شناسی مشکل اصلی طرح ترافیک وجود موتورسیکلت های آلاینده است.

راهکار معاون حمل ونقل و ترافیک برای موتورسیکلت ها، تشویق برای استفاده از موتورهای برقی با کمک بلاعوض ۲.۵ میلیون تومانی است و با توجه به تجربه سال های گذشته به نظر نمی آید این کمک تشویق مؤثری برای صاحبان موتورسیکلت باشد .

طرح ترافیک شهر تهران از شهریور ۱۳۵۸ به منظور رفع تراکم تردد وسایل نقلیه در مناطق مرکزی شهر به اجرا گذاشته شد. در سال ۱۳۷۹ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک، محدوده طرح به ۳۱ کیلومترمربع گسترش یافت.

 ترافیک سنگین، آلودگی هوا، تقاضای زیاد سفر به مناطق مرکزی شهر و مشکلات کمبود فضای خودرو و پارکینگ دلایل اصلی اجرای این طرح به شمار می آید. مرزهای محدوده طرح ترافیک از شمال، خیابان شهید مطهری، از جنوب، خیابان شوش، از غرب، خیابان کارگر و از شرق، خیابان ۱۷ شهریور و دکتر شریعتی است و فقط تعداد مشخصی از خودروها، مجاز به تردد در این محدوده هستند.

محدوده طرح ترافیک تهران با وسعت اندکی بیش از ۴ درصد شهر تهران، بیش از ۶ درصد ساکنان شهر را به خود اختصاص داده و میزبان بیش از ۱۹ درصد سفرهای شهری است .با اجرای این طرح تا حدودی از تردد خودروها در معابر این محدوده جلوگیری به عمل می آید و با توجه به عدم وجود زیرساخت ها و کافی نبودن وسایل حمل ونقل عمومی موجب تمایل به استفاده از موتورسیکلت به دلیل  عدم نیاز این وسیله ناایمن به مجوز ورود به محدوده، جهت جابجایی های روزانه در این محدوده می شود.

شایان ذکر است از میزان حدود ۴ میلیون خودرو در حال تردد در شهر تهران تنها در حدود ۳ درصد از خودروها موفق به اخذ مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک می شوند که سهم مجوزهای روزانه در حدود ۰.۰۶ درصد است علاوه بر موضوع ذکرشده ایجاد محدودیت در تردد ساکنین محدوده طرح ترافیک نیز روح زندگی در این محدوده را به شدت کمرنگ کرده و این موضوع مغایر با عدالت اجتماعی است.

پیش ازاین  عبدالرضا هاشم زایی عضو مجمع نمایندگان استان تهران، در ارائه راهکار برای رفع مشکل آلودگی هوا گفته بود: بی تردید هرکدام از موتورسیکلت هایی که کاربراتوری هستند بین 3 تا 5 خودرو آلودگی ایجاد می کنند، بنابراین یکی از گام های مهم در جهت رفع مشکل آلودگی هوا جمع آوری این نوع موتورسیکلت ها است.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.