| کد خبر: 159078 |

پورسید آقایی تشریح کرد:

◄ برنامه‌هایی برای کاهش آلودگی هوای شهر تهران

در حال حاضر پیشنهاد‌ی داده‌ایم که هزار و 500 میلیارد تومان شهرداری اوراق مشارکت بفروشد و ما از مردم تهران خواهش می‌کنیم برای کاهش آلودگی هوا کمک کنند و اوراق مشارکت را بخرند، دولت نیز تعهد سود بازپرداخت را به مردم بدهد.

تین نیوز

مقایسه تعداد روزهای سالم و ناسالم سال گذشته و امسال نشان از آن دارد که معضل آلودگی هوا سال به سال در حال فزونی است ؛ معضلی که مسئولان شهری را سخت درگیر خود کرده است.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته، آلودگی هوای شهر تهران 4 منبع جدی دارد. در شهر تهران 4 منبع تولید دود و ذرات معلق داریم که در ابتدا کامیون‌ها هستند که تردد شبانه کامیون‌ها 22 درصد آلایندگی تهران را ایجاد می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، محسن پورسیدآقایی تشریح کرد: دو نوع آلایندگی نسبت به دیگر آلایندگی‌ها بیشتر است که آلایندگی گازهای سمی و ذرات معلق هستند و سهم هر نوع خودرو در ایجاد این آلایندگی‌ها فرق می‌کند.

وی بیان داشت: بیش از 40 درصد آلاینده‌های گازهای سمی، ناشی از خودروهاست و در بخش ذرات معلق بیشترین آلایندگی‌ها برای کامیون‌هاست که ذرات معلق را تولید می‌کند.

پورسیدآقایی ادامه داد: 18 درصد ذرات معلق هوای شهر تهران ناشی از اتوبوس‌هاست و سهم اتوبوس‌های شرکت واحد از این آلایندگی 11 درصد است. کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز در افزایش ذرات معلق در هوا تأثیر‌گذار هستند.

به اعتقاد این مسئول برای هر منبع ایجاد ذرات معلق باید بودجه و روش خاص خود را اجرایی کرد. در ابتدا باید موتورسیکلت‌های کاربراتوری و آلاینده در سطح شهر تردد نکنند و تسهیلاتی برای دریافت خودروهای برقی داده شود.

پورسیدآقایی یادآور شد: طرحی باید ارائه شود که موتورسیکلت‌های بنزینی قدیمی جمع‌آوری و با ارائه تسهیلات 2.5 میلیون تومانی بلاعوض و نهایتاً با 7 میلیون تومان بتوان موتورسیکلت برقی خریداری کرد.

«با این طرح می‌توانیم در تهران 800 هزار موتورسیکلت بنزینی را طی 4 سال تبدیل به موتورسیکلت‌های برقی کنیم که قطعاً تأثیر به‌سزایی در کاهش ذرات معلق و آلودگی هوا دارد.»

وی ادامه داد: حداقل 3 هزار اتوبوس بنزینی و گازوئیلی قدیمی در شرکت واحد باید از رده خارج شوند و تعدادی هم فیلتر دوده نصب شود، البته باید اتوبوس‌هایی نیز که جدید خریداری می‌شوند و به چرخه حمل‌ونقل اضافه می‌شوند، به فیلتر دوده مجهز باشند.

پورسیدآقایی تصریح کرد: باید کامیون‌هایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، از رده خارج شوند و یا منع تردد آنها در شهر تهران جدی گرفته شود و بر اساس قانون کامیون‌های فرسوده‌ حق تردد در شهر را ندارند و پلیس راهور باید در این خصوص کنترل جدی و سختگیری بیشتری داشته باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: در وضعیت آلودگی هوا پلیس راهور باید تیم‌هایی را مستقر کند و از تردد کامیون‌های دودزا جلوگیری کند و این کامیون‌ها فک پلاک شوند و به پارکینگ برای اسقاط ارسال شوند.

وی گفت: یکسری از کامیون‌ها نیز فرسوده نیستند که باید مجهز به فیلتر دوده شوند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اتوبوس‌های سرویسی که برای ادارات هستند و در سطح شهر تردد می‌کنند، گفت: این اتوبوس‌ها نیز اگر به سن فرسودگی رسیده‌اند باید از تردد آنها جلوگیری شود و مابقی نیز به فیلتر دوده مجهز شوند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا 7500 میلیارد تومان نیاز داریم خاطرنشان کرد: برای کاهش آلودگی هوا باید دولت نیز به کمک شهرداری تهران بیاید. با توجه به اینکه تهران پایتخت کشور است، بنابراین دولت وظیفه دارد برای کاهش آلودگی هوا کمک کند.

وی افزود: در حال حاضر پیشنهاد‌ی داده‌ایم که هزار و 500 میلیارد تومان شهرداری اوراق مشارکت بفروشد و ما از مردم تهران خواهش می‌کنیم برای کاهش آلودگی هوا کمک کنند و اوراق مشارکت را بخرند، دولت نیز تعهد سود بازپرداخت را به مردم بدهد.

پورسیدآقایی یادآور شد: این پیشنهاد در کمیسیون عمران مجلس نیز مصوب شده است و در دستورکار کمیسیون تلفیق قرار گرفته که امیدواریم کمیسیون تلفیق نیز رأی بدهد و منبع جدیدی از طریق اوراق مشارکت ایجاد شود تا اگر دولت بودجه کافی برای رفع این مشکل را ندارد، از طریق اوراق مشارکت و بازپرداخت چندساله مردم را تشویق کنیم و خواهش کنیم که اوراق را خریداری کنند و در کاهش آلودگی هوا سهیم باشند.

پورسیدآقایی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم سال آینده هزار و 500 میلیارد تومان در کاهش آلودگی هوا هزینه کنیم، 10 درصد در کاهش آلودگی هوا سهیم خواهیم بود و 9 درصد گازهای سمی کم می‌شود.

براساس گزارش فارس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شهرداری برای کاهش آلودگی هوا هزینه‌های مشخصی را تخصیص داده است، گفت: با توجه به کمبودهای موجود، 4 هزار میلیارد تومان برای حمل‌ونقل عمومی اختصاص خواهد یافت تا اتوبوس و مترو خریداری شود و برای برقی کردن موتورسیکلت‌ها نیز نیاز به 2 هزار میلیارد تومان بودجه است.

پورسید آقایی تاکید کرد: با دولت رایزنی‌های زیادی صورت گرفته و طرح‌هایی نیز ارائه شده اما هنوز دریافتی نداشته‌ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.