| کد خبر: 155980 |

خدمات اتوبوسرانی بزرگترین کلانشهر مذهبی جهان/ رضایت 92 درصدی مسافران

حمل و نقل عمومی به ویژه خدمات اتوبوس درون شهری در کلانشهر مشهد با 3.5 میلیون نفر جمعیت ثابت و 27 میلیون زائر و مسافری که سالانه از داخل و خارج کشور به این شهر مذهبی سفر می کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تین نیوز

حمل و نقل عمومی به ویژه خدمات اتوبوس درون شهری در کلانشهر مشهد با 3.5 میلیون نفر جمعیت ثابت و 27 میلیون زائر و مسافری که سالانه از داخل و خارج کشور به این شهر مذهبی سفر می کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا این در حالی است که اتوبوس در دسترس ترین وسیله حمل و نقل برای بسیاری از زائران و مجاوران شهر مذهبی مشهد در تشرف به بارگاه منور رضوی، با توجه به حجم ترافیک و انبوه خودروها در خیابان های منتهی به حرم مطهر، به شمار می رود.
بی توجهی به نظافت داخل اتوبوس ها، نبود وسایل مناسب گرمایشی و سرمایشی در اتوبوس ها، عدم توانایی و بهره مندی معلولان از اتوبوس های درون شهری و انتظار مسافران و تاخیر ورود اتوبوس در ایستگاهها در بعضی از خطوط از جمله چالش هایی است که برخی از مسافران اتوبوس های درون شهری در مشهد از آن گلایه مندند.
سعید خلجی یک شهروند مشهدی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: نظافت اتوبوس های خط 88 که من هر روز صبح با آن به سر کارم می روم، اصلا مناسب نیست به طوری که در کف اتوبوس حجم زیادی از کاغذ، پوست کیک و آشغال رها شده است.
وی خاطر نشان کرد: وقتی از یک راننده اتوبوس در خصوص عدم رعایت نظافت اتوبوس ها سئوال کردم در پاسخ گفت که این اتوبوس خصوصی است و آیا شما مردم هزینه خدمات را کامل پرداخت می کنید که انتظار اتوبوس تمیز دارید؟
وی گفت: از طرف دیگر در این خط ممکن است به مدت یک ربع هیچ اتوبوسی نیاید اما به جای آن در عرض مثلا پنج دقیقه چند اتوبوس با هم به ایستگاه برسند.
سارا عبدالهی یکی دیگر از شهروندان مشهدی نیز گفت: وضعیت گرمایش و سرمایش بسیاری از اتوبوس ها در مشهد مناسب نیست به طوریکه مسافران در زمستان از سرما می لرزند و در تابستان نیز از گرما در عذاب هستند.
وی همچنین با انتقاد از نظافت اتوبوس ها گفت: شیشه ها و پرده های بسیاری از اتوبوس ها کثیف است و گویی که ماهها شسته نشده است.
وی تاکید کرد: البته وضعیت نظافت اتوبوس های جدید مناسب و مرتب است اما اتوبوس های قدیمی معمولا صندلی های کثیف و شکسته داشته و پرده های آنها تمیز نیست.

*فعالیت 1920 اتوبوس در مشهد
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 1920 دستگاه اتوبوس و مینی بوس در قالب 158 خط اتوبوسرانی در شهر مشهد فعالیت دارند که 20 مورد از این تعداد، مینی بوس و بقیه اتوبوس و بی.آر.تی هستند.
علی اصغر نیشابوری افزود: هم اینک 540 دستگاه اتوبوس از این تعداد فرسوده و نیازمند جایگزین است که در این چهارچوب فرآیند خریداری 233 دستگاه اتوبوس جدید در حال انجام است.
وی در خصوص وضعیت نظافت اتوبوس ها اظهار کرد: داخل اتوبوس های شهری هر روز یک نوبت در ایستگاه توسط پیمانکار مربوطه نظافت می شود و برای شستن بدنه اتوبوس نیز هر زمان که کثیف و یا گل و خاک داشته باشد اتوبوس به 'باس واش' انتقال داده می شود.
وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام شده هر اتوبوس از زمان آخرین بارندگی باید ظرف مدت 48 ساعت بعد به کارواش منتقل و شسته شود.
وی در خصوص نظافت پرده های اتوبوس گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته شست و شو و نظافت کلی فضای داخل اتوبوس شامل شستن پرده، صندلی و سایر قسمت ها هر سال 2 بار انجام می شود.
نیشابوری تاکید کرد: فرهنگ شهروندی نقش مهمی در تمیزی و نظافت اتوبوس ها دارد و با کمال تاسف در برخی از خطوط اتوبوسرانی مردم اصلا رعایت نظافت و حفظ بیت المال را نمی کنند و حتی شاهد تخریب صندلی ها هم هستیم .
وی در ادامه گفت: هم اکنون صد درصد ناوگان اتوبوسرانی سامانه گرمایشی دارند اما تنها 75 درصد از اتوبوس ها امکان تجهیز به سامانه سرمایشی را دارند که با خریداری اتوبوس های جدید سایر اتوبوس ها نیز به سامانه سرمایشی مجهز خواهند شد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی مشهد در خصوص وضعیت تاخیر حرکت اتوبوس ها گفت: تنها در خصوص اتوبوس های بی.آر.تی و هم چنین اتوبوس هایی که خط ویژه دارند، می توان زمان تردد دقیق اتوبوس ها در ایستگاهها را انتظار داشت چرا که ممکن است 2 اتوبوس در فاصله زمانی مقرر از ایستگاه حرکت کرده و به علت ترافیک در یک زمان به ایستگاه برسند.
وی اظهار کرد: اتوبوسرانی مشهد 2 هزار و 222 کیلومتر مسیر داخل شهری را پوشش می دهد و اکنون تمامی مسیرهای نیازمند به اتوبوس را پوشش داده ایم مگر در مسیرهایی که تقاضا اندک بوده است.
وی از شهروندان خواست در صورت هر گونه شکایت در خصوص وضعیت تاخیر در حرکت اتوبوس ها و رسیدن به محل ایستگاه، نظافت داخل اتوبوس و مناسب نبودن وسایل گرمایشی و سرمایشی، مراتب را با شماره 137 و یا سامانه 30008888 اطلاع رسانی کنند.

* رضایت 92 درصدی مسافران اتوبوس های درون شهری در مشهد
مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز گفت: طبق نظرسنجی انجام شده 92 درصد مسافران مشهد از خدمات اتوبوسرانی رضایت دارند.
عباس اتحادی افزود: نظرسنجی از مردم در قالب سرفصل های مختلفی نظیر امنیت و نظافت اتوبوس مورد بررسی قرار گرفته است که بر این اساس 57 درصد مسافران رضایت کامل از خدمات اتوبوسرانی داشته، هشت درصد رضایت نداشته و 35 درصد به طور نسبی رضایت دارند.
وی بیان کرد: بیشترین نارضایی ها مربوط به عدم امکان برخورداری معلولان از اتوبوس ها بوده است که در این خصوص خریداری بیش از 233 دستگاه اتوبوس با رمپ در حال انجام است و تا پایان سال تحویل و وارد ناوگان می شود.
وی با اشاره اقدامات فرهنگی در اتوبوس ها خاطرنشان کرد: طی سالهای 90 تا 93 باکس های کتابچه و بروشور در اتوبوس ها تعبیه شده بود که به این طریق هفته ای 50 هزار بروشور توسط معاونت فرهنگی شهرداری در بین اتوبوس ها توزیع می شد که این اقدام به دلایلی متوقف شد.
اتحادی گفت: از سال 1389 کلیه رانندگان اتوبوس های درون شهری مشهد لباس متحدالشکل دارند و از نظر برخورد شایسته با مسافران در سال 2 بار همزمان با طرح استقبال از بهار و مهر برای آنها کلاسهای آموزشی گذاشته می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.