| کد خبر: 130123 |

چرا مسکن مهر متوقف نشد؟

تین نیوز

مسکن مهر، پروژه‌ای است که بارها به باد نقد کشیده شده و نخستین شخص منتقد این میراث نیمه‌کاره از دولت قبل هم وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم است.

 

وزیری که به‌دلیل پرسش‌ها، کارت زردها و استیضاح‌های مکرر، بارها مسیر آرژانتین تا بهارستان را رفته و می‌داند چطور باید از مجلس رای اعتماد بگیرد.

 

به گزارش روزنامه گسترش صنعت، آخوندی در روزهای نخستین کاری خود در ساختمان معروف آرژانتین بارها طرح مسکن مهر را به باد نقد گرفت و در یکی از مصاحبه‌های خود درباره این طرح گفت: «مسکن مهر پروژه مزخرفی بوده که دولت قبل برای دولت یازدهم به ارث گذاشته است.» وزیر راه و شهرسازی با اینکه بیشتر تمایل داشت خارج از حاشیه‌ها به کار خود بپردازد اما هزینه انتقادهایش از این پروژه را با استیضاح و کارت زرد از مجلسی‌ها پرداخت کرد.

 

وزیری که پیش از انتخاب حسن روحانی در کابینه، در دولت دوم هاشمی‌رفسنجانی نیز به‌عنوان وزیر مسکن فعالیت می‌کرد و پیش از سال ۹۲ با عبارت وزیر پیشین مسکن شناخته می‌شد. در روزهای گذشته انتشار خبر پیشرفت ۹۶درصدی پروژه مسکن مهر باعث شد که نگاه ویژه به این پروژه ضرورت بیشتری پیدا کند. پروژه‌ای که پرسشی کلیدی را با خود به همراه دارد؛ اگر مسکن مهر پروژه‌ای مزخرف است چرا دولت آن را تا مرز ۹۶درصد پیشرفت اجرا کرده است؟

 

نگاهی به وضعیت مسکن مهر

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر گفت: بیش از ۸۵۰هزار واحد مسکن مهر در ۴ سال گذشته تحویل شده است. احمد اصغری‌مهرآبادی در نشست خبری با اشاره به اینکه بخشی از واحدهای مسکن مهر بدون متقاضی است، گفت: برای ۲میلیون و ۶۲هزار واحد مسکن مهر متقاضی داریم و ۱۱۱هزار واحد مسکن مهر متقاضی ندارد و ۱۲۶هزار واحد هم ناتمام است و کمتر از ۱۰۰هزار واحد در مرحله سفت و نازک کاری قرار دارد. وی افزود: اواخر سال گذشته دولت موفق شد ۸هزار میلیارد ریال اسناد خزانه برای تکمیل آب و برق واحدهای مسکن مهر در اختیار وزارت نیرو قرار دهد و ۲هزار میلیارد ریال نقد هم برای آماده‌سازی این واحدها به وزارت راه و شهرسازی پرداخت شد که یک‌هزار و ۳۰۰میلیارد ریال برای اتمام واحدهای مسکن مهر به شهر جدید پردیس اختصاص یافت.

 

وی با بیان اینکه از ۸۲هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس حدود ۵۰هزار واحد به اتمام رسیده، گفت: در شهر جدید پردیس ساخت واحدها به سرعت پیش می‌رود و حتی در نوبت شب هم کارگران مشغول کار هستند. مهرآبادی با اشاره به اینکه پیشرفت کار مسکن مهر اکنون ۹۶/۳درصد است، تاکید کرد: هفته آینده تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر در شهرهای مختلف ازجمله زنجان افتتاح می‌شود. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه مسکن مهر ابتدا برای ساخت یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد آغاز شد اما در اجرا به ۲میلیون و ۳۰۰هزار واحد افزایش یافت. وی افزود: به‌طور میانگین سالانه ۲۰۵هزار واحد مسکن مهر افتتاح شده و ۱۱۰هزار واحد نیز آماده افتتاح است اما به علت مشکلات آب و برق تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

 

وی تصریح کرد: در دولت قبل ۱۶هزار و ۸۱میلیارد تومان وصولی تسهیلات مسکن بود که در دولت یازدهم، ۱۱هزار و ۲۸۲میلیارد تومان وصولی داشتیم و تاکنون به‌طور تقریبی ۱۷هزار میلیارد تومان تسهیلات مسکن مهر از سوی متقاضیان پرداخت شده است. مهرآبادی با اشاره به اینکه برای بیش از ۶۱۷هزار واحد مسکن مهر سند صادر شده، افزود: به طور میانگین سالانه برای ۱۵۴هزار واحد مسکن مهر سند صادر شده و ۸۲۵هزار واحد به مرحله فروش اقساطی رسیده که به‌طور میانگین سالانه ۲۰۹هزار واحد بوده و نشان می‌دهد ۸۷درصد واحدهای مسکن مهر که فروش اقساطی شده در زمان دولت یازدهم بوده است.

 

دلیل ادامه پروژه مسکن مهر

موضوعی که در زمینه مسکن مهر وجود دارد این است که چرا دولت یازدهم با تمام این انتقادها، پروژه مسکن مهر را متوقف نکرد؟ دولت قبل در این پروژه متعهد شده بود که خانه‌ها بسازد و به مردم تحویل دهد. بر این اساس دولت یازدهم به‌عنوان دولتی که با شعار تحقق‌بخشی حقوق شهروندی و بررسی مطالبات مردم از دولت قبل روی کار آمد نمی‌توانست قرارداد دولت قبل با مردم را فسخ کند. نگاهی به گفته‌های وزیر راه و شهرسازی می‌تواند پاسخ مناسبی به این پرسش باشد که چرا دولت مسکن مهر را متوقف نکرد؟ عباس آخوندی پیش از این گفته بود: بحثی که من درباره مسکن مهر مطرح می‌کردم و هنوز بر آن اعتقاد دارم این است که شهروندانی که پولی را بابت خرید مسکن هزینه کردند، حق دارند از این پول بهره بهتری ببرند نه اینکه عده‌ای به صرف اعتماد به دولت این منابع را جذب کنند و بعد در مناطقی برای مردم مسکن بسازند که نه مدرسه دارد، نه مسجد، نه آب و نه حتی برق. حتی امنیت و کلانتری ندارد.

 

بعد هم بیایند و بگویند ما خیلی غمخوار مردم هستیم؛ این چه غمخواری است!؟ کدام غمخواری است که بخواهد مردم را به جایی ببرد و صاحب‌خانه کند که هیچ امکاناتی نیست؟ در حالی که در مراکز شهرها که همه امکانات زندگی وجود دارد، ساختمان‌های خالی در حال تخریب و فرسودگی است. از نظر من دولت باید حق شهروندی را در همه جا رعایت کند و درواقع رعایت امانت کند. آخوندی در روزهای نخستین وزارت خود توضیح داده بود: ما درحال‌حاضر وارث ۱۷۰هزار واحد مسکونی مسکن مهر هستیم که متقاضی ندارد. در این واحدها پول خرج شده است.

 

آیا هیچ‌وقت از خودتان سوال کرده‌اید که این خرج‌ها از چه منبعی بوده؟ این پول مردمی است که برای خرید یک واحد مسکونی در اختیار حضرات قرار داده‌اند و آنها در جای دیگری هزینه کرده‌اند. آنهایی که همواره از من می‌پرسند چرا تحویل مسکن دیر شد باید بروند از متولیان دولت قبل بپرسند که چطور پولی را که از فردی گرفته‌اند تا در مکانی مشخص برایش خانه بسازند در جای دیگر هزینه کرده‌اند؟ آیا این خیانت در امانت نیست؟ آیا این مسجد ضرار نیست؟ چه منبعی برای جبران زیان افرادی که از این طریق متضرر شده‌اند وجود دارد؟ طرفداران دولت پیشین قصه را به گونه‌ای دیگر مطرح می‌کنند و با پنهان‌کاری از کنار این موضوع رد می‌شوند.

 

به‌جای پاسخگویی به‌طور مداوم پرسشگری می‌کنند تا مورد مواخذه قرار نگیرند. وی همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع هشتگرد اشاره کرد و گفت: در هشتگرد بیش از ۱۰هزار واحد نیمه‌تمام بدون متقاضی وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌پرسد پول این واحدها از کجا آمده و چرا متقاضی ندارد؟ در عین حال من همیشه بین مردم و خریداران مسکن مهر و دولت پیشین که این فاجعه را خلق کرده است، تفکیک کرده‌ام. این حرف‌های تلخ و تندی که می‌زنم در حوزه سیاست‌گذاری عمومی و در حیطه وظایف دولت، مجلس و قوه قضاییه است که به آن رسیدگی کنند ولی ما در برابر مردم و خریداران باید نسبت به تمام قراردادهای دولت قبل با همه کژی‌هایی که داشته، متعهد باشیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.