| کد خبر: 127791 |

نمایشگاه، بزرگراه چمران را رها نمی‌کند

تین‌نیوز| ‌وزیر کشور دی‌ماه سال گذشته و در یکصد و سی‌و‌سومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک که به موضوع بررسی مشکلات ترافیک شهر تهران اختصاص داشت، تأکید کردکه اگر تا جلسه بعدی این شورا برنامه زمانبندی مناسب برای برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران واقع در بزرگراه چمران ارائه نشود، حتما برگزاری نمایشگاه در سایت سئول را ممنوع خواهد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، این در حالی است که طی اطلاعات به‌دست آمده از دبیرخانه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، یکصد و سی و هفتمین جلسه این شورا هم برگزار شده اما از آنچه عبدالرضا رحمانی‌فضلی وعده‌اش را داده بود، خبری نیست. از سوی دیگر تقویم نمایشگاهی مربوط به سایت سئول نشان می‌دهد که 23عنوان نمایشگاهی برای نیمه اول امسال تدارک دیده شده است.

 

  • بی‌خبری از برنامه

در یکصد و سی و سومین جلسه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مقرر شد نمایشگاه‌های کوچک با بازدیدکننده‌های محدود در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران (سایت سئول) و مابقی در نمایشگاه شهرآفتاب برگزار شوند. در همین جلسه عبدالرضا رحمانی‌فضلی تأکید کرد که اگر تا جلسه بعدی شورای‌عالی ترافیک برنامه زمانبندی مناسب برای برگزاری نمایشگاه در این محل ارائه نشود، حتما برگزاری نمایشگاه در سایت سئول را ممنوع خواهد کرد. از آن زمان تاکنون 106روز می‌گذرد و با وجود برگزاری 4جلسه دیگر از این شورا اما خبری از ارائه شدن برنامه زمانبندی برگزاری نمایشگاه‌ها در دست نیست.

معضل ترافیک شدید در بزرگراه‌ها و محله‌های اطراف محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و به‌دنبال آن افزایش آلودگی هوا از اصلی‌ترین مشکلاتی است که از سال‌ها قبل اهالی شهر را درگیر خود کرده است. این در حالی است که با راه‌اندازی مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب در جنوب شهر انتظار می‌رفت بیشتر نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی به این محل منتقل شوند تا از بار مشکلات شهر کاسته شود اما مقایسه تقویم نمایشگاهی این دو مجموعه نیز نشان می‌دهد که تعداد نمایشگاه‌هایی که قرار است در 6‌ماه نخست امسال در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود 8مورد بیشتر از عناوین نمایشگاهی شهرآفتاب است.

در شش‌ماهه نخست امسال تقویم نمایشگاه شهرآفتاب از برگزاری 15نمایشگاه حکایت دارد اما از آ‌ن طرف نه‌تنها تعداد نمایشگاه‌های سایت سئول 23عنوان برنامه‌ریزی شده بلکه اگر در این عناوین جست‌وجو کنیم متوجه نمایشگاه‌هایی نظیر سنگ‌های تزئینی، معدن، الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ)، مبلمان منزل، فرش دستباف، لبنیات، نوشیدنی‌ها، چای، قهوه و مواردی از این دست می‌شویم که همگی از نمایشگاه‌های جاذب سفر و پر‌مخاطب هستند.

 

  • قانون چه می‌گوید

شورای شهر تهران با هدف حفظ سلامت شهروندان تهرانی، تردد روان ترافیکی در مهم‌ترین شریان‌های بزرگراهی پایتخت و کاهش آلودگی هوا به خروج نمایشگاه بین‌المللی از شهر تهران رأی داد و مسئولان نمایشگاه نیز ملزم به تمکین از آن بودند چون براساس اصل‌103 قانون اساسی، استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند،

اما مقاومت آنها از سال گذشته تا‌کنون منجر به افزایش تلاطم روابط میان مدیریت شهری و مسئولان دولتی شد. آنچه مسلم است به همان دلیلی که خودروهای آلاینده باید از تهران خارج شوند یا همان لزومی که درتدوین و تصویب قانون خروج صنایع آلاینده از تهران، برخورد با موتورهای کاربراتوری، نوسازی خودروهای فرسوده یا کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و استفاده از انرژی‌های پاک وجود دارد به همان دلایل نیز خروج نمایشگاه‌های پربازدید از شهر تهران به‌عنوان یکی از نقاط جاذب سفر هم ضروری است و می‌توان از آن به‌عنوان بخشی از نقشه راه نجات پایتخت از آلودگی و آلایندگی نام برد.

شهردار تهران نیز برگزاری نمایشگاه در شهر تهران را براساس مصوبه شورا ممنوع می‌داند. محمدباقر قالیباف معتقد است: اساسا مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به‌دلیل نبود فضای مناسب نمایشگاهی در تهران احداث شده است؛ حتی در 15سال قبل قرار بود که دولت شهر آفتاب را بسازد اما این اقدام صورت نگرفت تا اینکه شهرداری تهران مجموعه شهر آفتاب را احداث کرد و با احداث آن دیگر دلیلی برای برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران وجود ندارد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.