| کد خبر: 263282 |

اخبار نگران کننده خارج شدن رادار هواشناسی تهران از مدار

◄ آیا هشدارها توسط سازمان هواشناسی و مدیریت بحران جدی گرفته می شود؟

شهر تهران به یک شهر بی دفاع در مقابل پدیده های جوی آنی تبدیل شده است.

تین نیوز

شهر تهران با سابقه سیلابی مخرب همچون سیل امامزاده داود و فیروزکوه و سیل مخرب سال 94 و طوفان سال 93 که پیش بینی وقوع آن با کمک رادار هواشناسی قابل تشخیص و هشدار است به یک شهر بی دفاع در مقابل پدیده های جوی آنی تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز، مطلب بالا بخشی از یادداشتی است که یکی از کارشناسان سازمان هواشناسی برای بخش شهروند خبرنگار تین نیوز ارسال کرده و طی آن مدعی شده رادار هواشناسی تهران از مدار خارج شده است.

وی همچنین در بخش دیگری از یادداشت ارسالی خود از نمایندگان مجلس و خصوصا نمایندگان تهران تقاضا کرده است نسبت به تحقیق و تفحص از عملکرد این سازمان اقدام نمایند.

قابل ذکر است تین نیوز به طور مستقل نمی تواند موارد طرح شده در این یادداشت را تایید و تکذیب کند و برای روشن شدن موضوع آماده درج پاسخ کسانی است که در نوشتار کارشناس مطلع از آنان نام برده شده است.

متن ارسالی این شهروند خبرنگار به شرح زیر است:

«رادارهای هواشناسی به عنوان ابزار قوی در پیش بینی کوتاه مدت 6 الی 12 ساعته بارش های سیل آسا به خصوص بارش های همرفتی فصول گرم است.

در کشور از بیست سال قبل و پس از سیل جنگل گلستان هشت رادار هواشناسی در تهران، تبریز، مشهد، کرمانشاه، امیرآباد، کیاشهر، اهواز و بوشهر نصب و راه اندازی شد.

هم اکنون رادار تهران که نقش مهمی در پیش بینی کوتاه مدت سیل و طوفان داشته به همراه رادار هواشناسی بوشهر از مدار خارج شده است. در 10 سال اخیر رادار هواشناسی اردبیل راه اندازی و راداری برای گلستان مصوب شد که در کمال تعجب با لابی معاون لرستانی سازمان به لرستان منتقل شد و علیرغم تبلیغات فراوان رئیس فعلی سازمان هواشناسی تاکنون عملیاتی نشده است. این در حالی است که استان لرستان در پوشش رادار کرمانشاه بوده و نیازی به رادار دیگری نداشته است.

در دوره رئیس فعلی هواشناسی هیچ برنامه مدونی برای نگهداری صحیح رادارهای هواشناسی و ارتقای آن وجود نداشته و متاسفانه حتی قراردادی که در زمان رئیس قبلی سازمان منعقد و مبلغ 8 میلیارد تومان نیز به شرکت طرف قرارداد پرداخت شده بود، که از سرنوشت آن خبری نیست. همچنین برای ارتقای این 4 رادار از نظر فنی اقدام جدی صورت نپذیرفته و مفاد قرارداد به درستی اجرا نشده است که پس از تحقیق نقل قول های متفاوتی در مورد قرارداد مذکور بیان شده، که موارد زیر از آن جمله است:

1- لغو قرارداد ارتقاء: در دوره مدیریت رئیس قبلی سازمان، تکلیف قانونی برای تکمیل شبکه ملی هشدار وجود داشت که چند برنامه منجر به انعقاد قرارداد از جمله ارتقاء سخت افزاری و نرم افزاری 12 رادار کشور در دستور کار قرار گرفت و همچنین قرارداد ارتقاء برای چهار رادار هواشناسی شامل رادار اهواز، تهران، تبریز و کرمانشاه در فاز یک با مبلغ 39 میلیارد تومان با شرکت پارایه در سال 1397 منعقد و مبلغ 8 میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت (با دلار هشت هزار تومان) به شرکت مذکور پرداخت شد. در زمان مدیریت فعلی(نرخ دلار بیست هزار تومانی)، شرکت مذکور لغو قراداد را به علت وجود تحریم در سال1398 تقاضا نمود که متاسفانه به راحتی مورد قبول واقع شد. در حالیکه اولا قرارداد مذکور و رادار هواشناسی هیچ زمانی جزو تحریم ها نبوده است. ثانیا وضعیت تحریم های کشور در زمان انعقاد و زمان لغو یکسان بوده و ثالثا شرکت مذکور عنوان کرده بود از طریق دفتر شرکت در امارات نسبت به انتقال ارز اقدام می نماید. در مورد دیگر پیش پرداخت مبلغ قرارداد مذکور به خزانه برگشت داده نشد(تخلف احتمالی). بنا بر اذعان مدیر شرکت مجری همان زمان نسبت به خرید دلار اقدام نموده است(شرکت بدون انجام قرارداد مبلغ 12 میلیارد تومان سود برده است). سود قابل توجه ای که در صورت اجرای قرارداد به این مقدار نمی رسید.

2- تسویه کامل قرارداد با شرکت و پرداخت کل مبلغ قرارداد: شنیده شده است که مدیریت فعلی در سال 98 بدون انجام مفاد قرارداد توسط شرکت مذکور به صورت صوری، تاییدیه فنی برای قرارداد مذکور توسط بخش فنی صادر کرده و مبلغ قرارداد به طور کامل وبا  افزایش 25 درصدی(در حدود 50 میلیارد تومان) به شرکت پرداخت شده است که در صورت صحت موضوع فاجعه ای بزرگ در تاریخ قراردادهای سازمان هواشناسی است.

در هر دو صورت قرارداد مهمی که امنیت جو کشور را تضمین می کرد درست انجام نشده و امروز شهر و استان تهران با سابقه سیلابی مخرب همچون سیل امامزاده داود و فیروزکوه در سال گذشته، و سیل مخرب سال 94 و طوفان سال 93 که پیش بینی وقوع آن با کمک رادار هواشناسی قابل تشخیص و هشدار است، به یک شهر بی دفاع در مقابل پدیده های جوی آنی تبدیل شده است. و خدا می داند در حادثه غیر قابل پیش بینی بعدی، چه تبعاتی را برای جمعیت 30 میلیونی تحت پوشش این رادار در استان های تهران، البرز، قزوین، سمنان و قم و... شاهد خواهیم بود.

هم اکنون؛

یک؛ سازمان هواشناسی باید مشخص نماید بر سر قرارداد مذکور چه آمده است؟ که در هر دو صورت ممکن خسارت فراوان مادی به بیت المال وارد شده است. و مهم تر از آن از کار افتادن رادارها خصوصا در تهران به علت نویز فراوان است که موجب لطمه شدید در مدیریت بحران و مخاطرات جوی ایجاد می کند.

دو؛ سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان متولی امنیت مردم باید به این موضوع ورود نموده و پیگیر علت انجام نشدن قرارداد رادار و آسیب شناسی عدم وجود رادار هواشناسی را گزارش نماید.

سه؛ با توجه به اینکه گفته می شود مفاد قرارداد مذکور برای هیچ یک از چهار رادار مورد اشاره انجام نشده، سازمان بازرسی به قرارداد ورود کرده و متخلفان احتمالی را به دستگاه قضایی معرفی نماید.

چهار؛ وزیر راه وشهرسازی در موضوع ورود کرده و با مشورت کارشناسان خبره این سازمان پیگیر تخلف احتمالی و هدایت درست امور در سازمان تخصصی زیر مجموعه خود باشد. 

پنج؛ از نمایندگان مجلس و خصوصا نمایندگان تهران تقاضا می شود نسبت به تحقیق و تفحص از عملکرد پنج ساله رئیس فعلی سازمان هواشناسی اقدام و در راستای اصلاح امور در این سازمان تخصصی که آرمان آن حفاظت از جان و مال مردم در برابر مخاطرات جوی است، اقدام نماید.»

امید است با اقدامات ذکر شده و برخورد مناسب، اجازه ندهند قراردادها و فعالیت های سازمان از مسیر تخصصی و درست خود خارج شده و نارضایتی موجود کارکنان این سازمان تخصصی کاهش یافته( گفته می شود طبق یک نظر سنجی داخلی اکثریت کارکنان عملکرد این تیم مدیریتی را بسیار ضعیف میدانند) و موجب تقویت مدیریت و زیرساخت سازمان را فراهم نمایند.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس مالی سازمان 1 0

    تسویه کامل قرارداد با شرکت و پرداخت کل مبلغ قرارداد: شنیده شده است که مدیریت فعلی در سال 98 بدون انجام مفاد قرارداد توسط شرکت مذکور به صورت صوری، تاییدیه فنی برای قرارداد مذکور توسط بخش فنی صادر کرده و مبلغ قرارداد به طور کامل وبا افزایش 25 درصدی(در حدود 50 میلیارد تومان) به شرکت پرداخت شده است که در صورت صحت موضوع فاجعه ای بزرگ در تاریخ قراردادهای سازمان هواشناسی است.

    همین درسته پس اقای ... ذیحساب با اینا هم دست بود می گفت من با اینا مشکل دارم اگه مشکل داشت چرا بدون استعلام حقوق کنترلر فرودگاه رو را برای بار دوم پرداخت کرد ؟