| کد خبر: 179514 |

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مطرح کرد؛

◄ اعتماد صنعت فرودگاهی به توان داخلی

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بیان کرد: حدود سه هفته گذشته، قرارداد و موافقت‌نامه‌هایی به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد ریال در راستای بومی‌سازی تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی به امضا رساند.

تین نیوز

سال ۱۳۷۶ برای آگاهی هر چه بیش‌تر نقش و اهمیت جایگاه صنعت حمل‌ونقل در سطح اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... کشور، روز ۲۶ آذرماه به‌عنوان روز «حمل‌ونقل» نام‌گذاری شد. نقش و سهم اقتصادی صنعت حمل‌ونقل در کشورها بر هیچ‌کس پوشیده نیست به‌طوری که سهم خدمات حمل‌ونقل در تولید ناخالص داخلی در سال‌های گذشته به ۹‌درصد رسیده است و این صنعت توانسته سهم قابل‌توجهی از اشتغال نیروی کار را به خود اختصاص دهد. یکی از بخش‌های مهم در صنعت حمل‌ونقل هر کشوری صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی آن است از همین رو به مناسبت هفته حمل‌ونقل در این شماره از هفته‌نامه گفتگویی با رحمت‌اله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران داشتیم.

تحقق شعار حمایت از توان داخلی در صنعت فرودگاهی

مه‌آبادی در این گفتگو یکی از مهم‌ترین دستاوردهای صنعت فرودگاهی در سال جاری را تکیه ‌بر توان داخلی دانست و توضیح داد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران حدود سه هفته گذشته، قرارداد و موافقت‌نامه‌هایی به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد ریال در راستای بومی‌سازی تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی به امضا رساند که براساس قراردادی که میان این شرکت، دانشگاه صنعتی اصفهان و صاشیراز منعقد شد، پنج سیستم کامل رادار MSSR مجهز به مدS  توسط آن دانشگاه و صاشیراز ساخته و در پنج ایستگاه هوایی چابهار، بیرجند، کرمانشاه، آبادان و حدفاصل تبریز و زنجان نصب می‌شود. او در ادامه افزود: این موافقتنامه برای ساخت سامانه  رادار (MSSR) به صورت چهارجانبه میان شرکت و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، شرکت صنایع الکترونیک هوایی و تجهیزات فرودگاهی(صاشیراز) و دانشگاه صنعتی اصفهان مبادله شده،  در راستای حمایت از تحقیق، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی اولین سامانه رادار ثانویه پیشرفته (MSSR) است.

رادارهای داخلی به کمک ایمنی در صنعت هوایی می‌آیند

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین سیستم‌های تأمین‌کننده ایمنی پرواز که به ارائه سیستم‌های مراقبت پرواز  مطمئن کمک می‌کند رادار است که کارخانه‌های تولیدی این‌گونه تجهیزات در تمام دنیا بسیار محدود هستند. به دنبال امضای این موافقتنامه برای ساخت رادار هوانوردی غیرنظامی (MSSR مجهز به مدS) از توان علمی و فنی دانشگاه صنعتی اصفهان استفاده می‌شود. دانشگاه صنعتی اصفهان یک نمونه مقدماتی از تجهیزات مورد نیاز را طراحی کرده که پس از آزمایش‌های لازم و برای ادامه کار مورد تائید کارشناسان فنی و اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قرار گرفته است. مه آبادی به تشریح قرارداد پژوهشی کاربردی ساخت سامانه کمک ناوبری بصری باندهای پروازی(روشنایی باند فرودگاه) نیز پرداخت و توضیح داد: موضوع قرارداد، خدمات پژوهشی برای طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مرتبط با سیستم روشنایی باندهای فرودگاهی است.

در این راستا واحد جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی دو نمونه از تجهیزات مرتبط را می‌سازد و پس از انجام فرایند آزمایش‌های موردنیاز طبق استانداردهای مرتبط و پس از تائید شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران دو سیستم کامل روشنایی باند و تاکسی وی را برای فرودگاه‌های کرمانشاه و اردبیل می‌سازد. تجهیزات چراغ‌های روشنایی از نوع چراغ‌های LED است و دستگاه‌های رگولاتور این تجهیزات (CCR) به همراه نرم‌افزارهای مربوط و با استفاده از آخرین دستاوردهای فنی بر اساس فناوری دیجیتال ساخته می‌شود.

ساخت اولین نمونه از سامانه کمک ناوبری DME

این مقام مسئول در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همچنین به تشریح موافقتنامه چندجانبه تحقیق، طراحی و ساخت اولین نمونه از سامانه کمک ناوبری DME (هزار وات) با رعایت استانداردهای ایکائو پرداخت و توضیح داد: دستگاه DME از دستگاه‌های مهم در ارائه سرویس‌های کمک ناوبری به تمام هواپیماهاست و با این دستگاه هواپیما فاصله دقیق خود را در کریدورهای هوایی در فضای کشور تا ایستگاه هوایی یا فرودگاه به دست می‌آورد. این دستگاه در هنگام اجرای طرح‌های ورود و خروج و تقرب امکاناتی را در اختیار خلبان قرار می‌دهد تا فرآیند عملیات پروازی با ایمنی کامل انجام شود.

برای فراهم شدن امکان ساخت و بومی‌سازی این دستگاه با شرکت‌های مختلف مذاکره شد و صاشیراز اعلام کرد که یک نمونه را ساخته و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌تواند آن را بررسی فنی کند که پس از بازدید کارشناسان اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی از صاشیراز و تست آزمایشگاهی دستگاه، به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از امکانات تولیدی صاشیراز برای ساخت و به‌کارگیری یک نمونه کاربردی استفاده کرد. او هم‌چنین درباره قرارداد طراحی و ساخت پنج دستگاه برج مراقبت پرواز سیار با کاربری کمک‌رسانی در مناطق بحران‌زده نیز عنوان کرد: با توجه به این‌که بسیاری از مناطق در پهنه وسیع کشور ما روی گسل زلزله قرار دارند و استفاده از برج‌های سیار برای انجام عملیات اضطراری و ارائه سرویس‌های مراقبت پرواز در فرودگاه‌هایی که براثر زلزله یا سایر بحران‌های طبیعی دچار آسیب می‌شوند بسیار مؤثر است.

  مه‌آبادی به نقش بسیار مهم برج سیار مراقبت پرواز اشاره کرد و گفت: در روزهای ابتدایی زلزله بم یک برج مراقبت پرواز سیار از تهران به فرودگاه بم انتقال یافت که تاثیر بسیار زیادی در عملیاتی نگه داشتن این فرودگاه برای امدادرسانی به مردم زلزله‌زده داشت این در حالی است که تاکنون تنها یک برج سیار داشته‌ایم که روی یک کامیون ویژه با تجهیزات ارتباطی ماهواره‌ای (VSAT) نصب شده و قابل‌جابه‌جایی است و در زمان بروز بحران، رسیدن به مقصد زمان‌گیر است بنابراین بر اساس قرارداد اخیر مقرر شده پنج برج مراقبت پرواز سیار در مناطق شمال غرب، شمال شرق، مرکز، جنوب شرق و جنوب غرب کشور برای تسریع در جابه‌جایی و حضور به‌موقع در محل مستقر شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.