| کد خبر: 152184 |

خادمی:

◄ ۳۵ درصد هزینه ساخت جاده‌ها «روسازی» است/ رصد قیر حین جابجایی امری ضروری است

هنوز در پروژه‌های ما اتلاف قیر یک درصد است که باید این یک درصد که رقم بزرگی است، حذف شود.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با تأکید بر اینکه نحوه رصد قیر حین جابه‌جایی امری ضروری است، گفت: تا همین 7 سال پیش ادوات حمل قیر ما همان ادوات 50 سال پیش بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز خیرالله خادمی امروز در نهمین همایش قیر، آسفالت و ماشین آلات که در مرکز تحققیات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد گفت: قیمت قیر در کشور طی 12 سال گذشته 250 برابر افزایش‌یافته است که هشداری است برای اینکه نمی‌توان مثل گذشته مصرف آسفالت داشت و باید در این حوزه ارتقای بهره‌وری را در دستور کار قرارداد.

وی با بیان اینکه در روسازی آسفالتی امروز نه‌تنها پیشرفت نداشته‌ایم که عقب‌گرد هم داشته‌ایم خبر داد که ترمیم آسفالت‌ها امروز در فواصل طولانی‌تری نسبت به گذشته نیست. او گفت: افزایش قیمت قیر صورت گرفته است و تأثیر قیر در رویه آسفالتی انجام‌شده اما ما هیچ حرکتی انجام نداده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه 35 درصد قیمت تمام‌شده ساخت جاده هزینه روسازی آن است، گفت: ضروری است در زمینه سایر اجزای مخلوط آسفالت تجدیدنظر انجام شود، ما هنوز به دنبال منابع و مصالح رودخانه‌ای هستیم، درحالی‌که با افزایش قیمت قیر رفتن به سراغ مصالح رودخانه‌ای به‌صرفه نیست، البته در فواصل 100 کیلومتری استفاده از مصالح کوهی، باصرفه‌تر است.

خادمی بابیان اینکه کنترل دقیق در اختلاط‌ها در این حوزه ضروری است، افزود: هم‌اکنون 5 درصد مخلوط آسفالتی، قیر است در صورتی که با کنترل دقیق طرح اختلاط‌ها ضروری است یک درصد از این رقم کاهش یابد که با کاهش حتی یک درصد چندین هزار تن صرفه‌جویی در مصرف قیر رخ می‌دهد.

به گفته  خادمی هنوز در پروژه‌های ما اتلاف قیر یک درصد است که باید این یک درصد که رقم بزرگی است، حذف شود.

خادمی بر ضرورت کنترل دستگاه‌های پخت و تولید آسفالت تأکید کرد و گفت: کارخانجات آسفالت کنترل کیفیت شدند، برخی کارخانجات کیفیت تولید پایینی دارند و ضروری است کنترل حین تجهیز کارگاه انجام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت با تأکید بر اینکه نحوه رصد قیر حین جابه‌جایی امری ضروری است، گفت: تا همین 7 سال پیش ادوات حمل قیر ما همان ادوات 50 سال پیش بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کنترل وسایل و تجهیزات برای جلوگیری از اتلاف قیر و ممانعت از استفاده از ادوات قدیمی در این حوزه امری ضروری است.

وی با بیان اینکه اکیپ‌های اجرایی باید دوره‌های فنی دقیق و آموزش‌های لازم را داشته باشند،‌ اضافه کرد: امروز دستگاه‌های ما پیشرفته است، اما با ناهمواری در جاده‌ها مواجه هستیم و این به دلیل نبود آموزش است.

خادمی با تأکید بر لزوم افزایش بودجه برای آزمایشگاه‌ها گفت: کمترین هزینه‌کرد را برای آزمایشگاه‌ها داریم. همچنین ضروری است کنترل در محل تولید و قبل از حمل قیر نیز به‌دقت انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: استفاده از سایر قیرها نیز در کشور ضروری است. سال‌هاست که ما قیر امولسیون در کشور تولید می‌کنیم اما هنوز قیر MC مصرف می‌کنیم که ضروری است در این حوزه ممنوعیت‌هایی داشته باشیم، زیرا امولسیون در شرایط آب و هوایی بهتر می‌تواند استفاده شود و از آن نظر که حلالش آب است، صرفه بیشتری دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.