| کد خبر: 264344 |

صرفه جویی ۱.۳ میلیارد دلاری سوخت در حمل ونقل ریلی

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: متوسط عمر لوکوموتیو مسافری ۱۰ سال است، لوکوموتیوهای باری نیز متوسط ۳۵ سال دارند.

تین نیوز

صالحی، مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: سال گذشته از طریق حمل ونقل ریلی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر با اشاره به ثبت رکوردی جدید در جابه جایی مسافر از طریق خط آهن گفت: در سال ۱۴۰۱ با جابه جایی ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر مسافر ضمن این که نسبت به سال قبل آن بیش از ۴۰ درصد رشد مسافر داشتیم، رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی مسافری کشور نیز جابه جا شد. قبلاً این رکورد مربوط به سال ۸۹ با ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که الحمدالله در سال ۱۴۰۱ با ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر توانستیم رکورد جابه جایی مسافر را بزنیم، همچنین از ابتدای سال تا نیمه آبان بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر را جابه جا کردیم.

عرضه بلیت قطار به صورت عادلانه

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم برای تهیه بلیت این بود که ما بتوانیم برای آحاد مردم فرصت برابر ایجاد کنیم که با تلاش همکارانم در آهن جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شرکت های حمل و نقل ریلی مسافری، عرضه بلیت به گونه ای است که هم در آژانس ها و هم از طریق فضای مجازی و اینترنت همزمان انجام می شود، طبیعی است تقاضایی که مسافرین در لحظات اولیه دارند به طور عادلانه تری در حال پاسخگویی است.

ترکیب ریل و بندر در دستور کار دولت سیزدهم

صالحی افزود: ۲ کریدور در شرق دریای خزر و ۲ کریدور هم در بخشی این دریا داریم. در جنوب کشور بخش بندری بندر امام خمینی و بندر امام خمینی هستند که هر دو به ریل متصل هستند. یکی از مهمترین بحث ها، ترکیب حمل و نقل ریلی و دریایی است. وقتی بتوانیم از مسیر ریل بندر استفاده کنیم یک مزیت رقابتی بسیار خوبی را پیدا می کنیم. در این راستا، بندر امیرآباد به ریل متصل است که در حال حاضر جابه جایی بار را انجام می دهد و باید آن را با اسکله «رو رو» تقویت کنیم. این اسکله برای بندر کاسپین هم در نظر گرفته شده و در حال آماده سازی است. امیدواریم با اتصال رشته کاسپین بتوانیم یکی دیگر از راهگذرهای شمالی و جنوبی را تکمیل کنیم.

مدیرعامل راه آهن اضافه کرد: یکی از مهم ترین اتفاقات، ترکیب ریل و بندر است. توانستیم برای نخستین بار کود پتاس را از شمال روسیه به میزان ۴ هزار ۸۰۰ کیلومتر تمام ریلی تا بندرعباس بیاوریم و از بندرعباس با کشتی به سمت هند حرکت کند. یعنی مسیری که قبلاً حدود ۵۰ روز طول می کشید حالا حدود ۱۷ تا ۱۸ روز طول می کشد.

مسیر ریلی سرخس به بافق دوخطه خواهد شد

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دو خطه کردن سرخس به بافق و اتصال چابهار به زاهدان که چهار قطعه حدودا ۱۵۰ کیلومتری است در دستورکار جدی قرار دارد، سال گذشته قطعه اول آن از خاش به زاهدان افتتاح شد و امدواریم خاش به ایرانشهر و ایرانشهر به نیکشهر و نیکشهر به چابهار هم تا پایان دولت به افتتاح برسد.

فرهنگ سازی در جهت استفاده از قطار برای کاهش سوانح جاده ای

صالحی گفت: سال گذشته بر اساس آمار رسمی در ۶ ماه اول سال، بیش از ۱۰ هزار نفر در جاده ها کشته دادیم. اگر این آمار را هفت ماهه حساب کنیم بیش از ۱۱ هزار نفر و نزدیک به میزان شهدای غزه، کشته در کشور داشتیم.

وی افزود: طبق آمار رسمی بیش از ۲۰۰ هزار نفر نقص عضو یا جرحی یا در تصادف به نحوی آسیب دیده اند که آمار زیادی است و اگر ما بتوانیم این ترددها را از طریق ریل انجام دهیم، ایمنی مردم افزایش پیدا می کند.

صرفه جویی ۱.۳ میلیارد دلاری سوخت در حمل ونقل ریلی

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: میزان باری که سال ۱۴۰۱ حمل کردیم و مسافری که جابه جا کردیم بر اساس هر تن کیلومتر یعنی هر یک تن بار یک کیلومتر جابه جا شود ۳۵ سی سی مصرف سوخت را بهینه می کند و ذخیره انرژی دارد و به ازای هر یک نفر که یک کیلومتر جابه جا بشود ۲۰ سی سی ذخیره می شود. بر اساس آمار رسمی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال گذشته حاصل صرفه جویی حمل و نقل ریلی بوده است.

متوسط عمر لوکوموتیوهای مسافری به ۱۰سال رسیده است

صالحی خاطرنشان کرد: عمر متوسط لکوموتیو در کشورمان ۱۰ سال است و عمر واگن های مسافری ما حدود ۳۰ سال است.

وی افزود: عمر واگن های باری با توجه به نوسازی خوبی که در ۲ سال اخیر انجام شده یعنی واگن های نویی که به شبکه اضافه شده، کاهش یافته و در حال حاضر متوسط عمر واگن باری حدود ۲۵ سال است یعنی جوان تر شده و بهتر شده است.

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: به طور مثال در سال ۱۴۰۱ با تولید ۱۵۹۸ واگن باری جدید، حدود ۴۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد تولید داشتیم یعنی ما سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۸۰ واگن نو تولید کردیم در حالی که در سال ۱۴۰۱.۱۵۹۸ واگن باری نو تولید کردیم و همه این ها تولید داخل بود و همه سرمایه گذاری بخش خصوصی بود.

وی گفت: موضوعی به نام بحث ماده ۱۲ قانون موانع تولید که ناظر به همین بهینه مصرف کردن سوخت بود که در دولت گذشته این موضوع متوقف مانده و معطل شده بود به گونه ای که پرداختی تقریباً برای این حوزه وجود نداشت.

تشویق سرمایه گذاران با تخصیص یارانه سوخت

صالحی افزود: برای تشویق سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در حوزه ریلی به ازای هر تن کیلومتر بار که آن ها جابه جا می کردند ۳۵ سی سی قیمت گازوئیل و به ازای هر نفر کیلومتر جابه جایی به ازای ۲۰ سی سی گازوئیل به آن ها یارانه از سوی شرکت ملی نفت پرداخت می شد، اتفاقی که طبق قانون از سال ۹۴ باید رخ می داد.

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: تعهد داریم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان بابت ذخیره انرژی در سنوات گذشته حاصل از این سرمایه گذاری ها پرداخت کنیم و برای سرمایه گذاری جدید هم به آن ها از طریق سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت ملی نفت پرداخت خواهد شد که قطعاً این به نفع کشور خواهد بود.

نوسازی لوکوتیوهای باری

صالحی همچنین گفت: یکی از گلوگاه هایی که متاسفانه شاید در سنوات گذشته به آن کمتر توجه شد بحث لکوموتیوهای باری است و برای جابه جایی بار به بازسازی و نوسازی لکوموتیوها نیاز داریم و در این مسیر باید از همه ظرفیت ها استفاده کنیم که متاسفانه بخشی از این ظرفیت در سنوات گذشته معطل مانده بود.

وی افزود: در دولت سیزدهم این کار شتاب گرفته و در سال گذشته هم تولید لکوموتیو داخلی رکورد زد. در حوزه لکوموتیو باری، تولیدات سال گذشته تقریبا بخشی از مشکلات را حل کرد ولی عقب ماندگی زیاد است و باید چندین سال تلاش کنیم تا با همین نرخ بتوانیم تولید لکوموتیو داشته باشیم.

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: به این ترتیب ضمن این که میزان متوسط عمر لکوموتیوها را کاهش می دهیم، به سمت لکوموتیوهای با قدرت بیشتر و با ضریب اطمینان بالاتر حرکت کنیم و امیدوارم ظرف چندسال بتوانیم عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم.

مین هایی که برای قطار تهران – کربلا خنثی شد

وی افزود: قطار تهران – کربلا را به صورت ترکیبی در ایام اربعین راه اندازی کردیم و بحث احداث آن که شاید سال های سال بود متوقف مانده بود.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: برای پاکسازی زمان زیادی می برد و ما تاکنون بیش از هزار و ۶۰۰ مین کشف یا خنثی کردیم تا توانستیم حدود یک و نیم کیلومتر ریل احداث کنیم، امیدواریم با این اتصال یک سبک زندگی جدیدی در حوزه سفرهای زیارتی عشاق اباعبدالله الحسین (ع) شکل بگیرد.

راه آهن حامی شرکت های دانش بنیان

 صالحی افزود: نیاز داریم که واقعی از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم، برای تحقق این امر جلساتی هم با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و همچنین معاون وی برگزار شد. ما بیش از ۶ هزار قطعه در حوزه ریلی نیاز داشتیم که با توجه به حمایتی که از شرکت های داخلی شده بیش از ۳ هزار قطعه را داریم در داخل می سازیم و در حل حرکت به این سمت هستیم که در حوزه داخلی خودکفا شویم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 7 42

    خسته نباشید و خدا قوت خدمت دکتر صالحی پرتلاش و همکاران

    • ناشناس 36 3

      این همه دروغ در یک برنامه زنده صدا و سیما؟
      بیخود نیست که مردم به صدا و سیما اعتماد ندارند!
      حرف های ایشان در برنامه صف اول نشان داد که مراجع نظارتی برایشان مهم نیست که مدیرعامل فعلی راه آهن چقدر کارنامه ای مثبت است و چقدر در بیان واقعیت ها صادق است.

      رکورد مسافر که در خبرها و یادداشت های مختلف اثبات شده دروغ است و در واقع با شاخص نفرکیلومتر عملکرد امسال در رده های بسیار پایینی نسبت به سال های دو دهه گذشته قرار دارد و آنطور که ایشان ادعا نموده رکوردشکنی رخ نداده است.
      فرموده اند: توانستیم برای نخستین بار کود پتاس را از شمال روسیه به میزان ۴ هزار ۸۰۰ کیلومتر تمام ریلی تا بندرعباس بیاوریم!!!
      فردا یک مدیرعامل دیگر می آید می گوید برای نخستین بار توانستیم بار دیگری مثل استخوان یا مدادتراش یا شارژر موبایل یا چوب لباسی را از روسیه به هند ببریم! آخر این که فلان بار برای اولین بار حمل شده چه ارزش قابل ذکری دارد؟! مگر مردم ایران منتظر بوده اند که شما برای نخستین بار محموله پتاس حمل کنید!؟؟!! یا منتظر رشد مجموع بار ترانزیتی کشورند؟ خب به چیزی افتخار کنید که واقعا افتخار داشته باشد.

      درباره تشویق سرمایه گذاران با تخصیص یارانه سوخت نیز هییییییییچ اتفاق جدیدی رخ نداده و وضعیت کماکان همان است که در دولت روحانی بود. بیخود وعده دروغ ندهید.

      قطار تهران – کربلا را به صورت ترکیبی در ایام اربعین راه اندازی کردیم!!!
      چرا برای زوار اباعبدالله الحسین ع هم خالی بندی می کنید؟! این قطار ترکیبی اولین بار در سال 1395 راه افتاد نه در دوران شما.

      در مورد افززوده شدن واگن های نو به شبکه در دو سال اخیر هم لطفا تقوا داشته باشید. متخصصین می دانند و بلکه می نالند که واگنهای اضافه شده در این دوره دو ساله در واقع حاصل قراردادهای قبلی و حاصل وضعیت تا حدی مقبول پیش از شما بوده. برعکس دوره مدیریتی شما آقای میعاد صالحی چنان سیاه بوده که سرمایه گذاران به پشیمانی افتاده اند و حاضر به سرمایه گذاری جدیدی نیستند. بروید ببینید واگن پارس و فولاد درخشان و کوثر و آروین و ...، چقدر افت سفارش ساخت واگن داشته اند.
      تقوا پیشه کنید و از راه آهن بروید آقای صالحی ...
      والله به قول آقای حسن زاده آملی ره ابد در پیش دارید آقای صالحی . والله ابد در پیش است آقایان شعبانی و حسین زاده. والله وضعیت به این سفیدی که شما در تلویزیون و رسانه نشان میدهید نیست. اوضاع کشور را دارید بدتر می کنید و نه فقط به ایران بلکه به اسلام دارید خیانت می کنید. شما به خاطر موصوف بودن به بچه حزب اللهی و اهل قرآن بودن، دارید به اسلام و قرآن ضربه میزنید .



      این جمله آخر بماند به یادگار تا وقتش:
      یادتان باشد اگر شما خودتان از خر شیطان پیاده نشوید، خر شیطان خودش شما را بدجوری زمین می زند.

    • راشدی 5 7

      دورود بر دکتر صالحی توجه داشته باشید باند پورسید آقایی فقط در حال خاک پاشی وسیله نمایی است توسط منصوب شدگان پور سید آقایی که اطراف شما لانه گزیده اند

    • ناشناس 5 6

      ناشناس اقلا این همه چرت پرت سرهم کردی منظورت رو کسی نفهمید درست ببین پورسید آقایی چی میخاد ازت همون رو بنویس

    • ناشناس 5 6

      ناشناس اول زیادی یاوه می بافی تهمت دروغ گویی در صورتی میتونی بزنی که مدرک داشته باشی

    • ناشناس 1 1

      متوجه علت برخی حرکات نمیشوم!!
      خسته نباشید گفتن، منفی دارد؟؟

  • ناشناس 9 9

    دورود و رحمت خدا به این سید انشاالله چشم دشمن های کور بشه و بد خواه های بمیرن

  • متخصص ریلی 12 5

    در مرود سوانح متعدد هم یه توضیح بده

  • ناشناس 12 4

    تمامی آمار حمل بارت نزولیه
    فقط بلدی جلو مردم سخنرانی کنی چون از ریل اطلاعات چندانی ندارن.

  • کارشناس 9 4

    هیچ متخصص ریلی کاربلدی از عملکردت راضی نیست واقعا

  • راه آهنی 9 4

    هر جاییکه به نفعت هست فقط میری حرف میزنی
    در مورد حمل بارت هم یه توضیحی بده که چقدر نزول داشته