| کد خبر: 160783 |

وزیر کشور خبر داد:

◄ کنترل قاچاق در گمرک با نصب دستگاه‌های پیشرفته ایکس‌ری

درحالی‌که تصور می‌شود عمده قاچاق کالا به کشور از مبادی غیررسمی انجام می‌شود، بررسی روش‌های ورود کالای قاچاق به کشور نشان می‌دهد که بخش بیشتر واردات کالای قاچاق از مبادی رسمی و به دلیل ضعف‌های نظارتی وارد کشور می‌شود.

تین نیوز

به گزارش خبرنگار تین نیوز عبور کالای قاچاق از مرزهای ایران همواره یکی از انتقادات جدی به گمرک ایران بود. کهنگی و به‌روز نبودن دستگاه‌های ایکس‌ری گمرک هم بهانه اصلی گمرک کشور برای این نادیده‌گیری بود.

درحالی‌که تصور می‌شود عمده قاچاق کالا به کشور از مبادی غیررسمی انجام می‌شود، بررسی روش‌های ورود کالای قاچاق به کشور نشان می‌دهد که بخش بیشتر واردات کالای قاچاق از مبادی رسمی و به دلیل ضعف‌های نظارتی وارد کشور می‌شود.

همین چند روز پیش وکیل یکی از زندانیان قربانی قاچاق کالا که اکنون دوران حبس خود را در زندان‌های ترکیه می‌گذارند به خبرنگار تین‌نیوز گفته بود که قاچاقچیان از تیررس گمرک ایران در امان می‌مانند و دستگاه‌های ما امکان تشخیص کالای قاچاق را ندارند.

موکل او که بار سیمان را به بلژیک می‌برده است بعد از گذشتن از مرز بازرگان در ایران، با تشخیص گمرک ترکیه و با جرم حمل هرویین در این کیسه‌ها دستگیر شد و در دادگاه محکوم‌به 20 سال حبس شد.

به نظر می‌رسد کامیون‌های ترانزیت کالا به فرصتی برای قاچاق کالا تبدیل‌شده‌اند و لزوم نظارت قوی بر محموله‌های داخل آن‌ها را بیش از بیش تقویت می‌کند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان پیش‌تر دراین‌باره گفته بود: یکی از مشکلات ما مربوط به کامیون‌های حامل کالاهای ترانزیتی است که از بندرها وارد کشورمان شده و مقصد آن‌ها هم‌مرز باشماق مریوان است.

میرزایی گفته بود کامیون‌های مذکور از مرز باشماق عبور کرده و در پنج کیلومتری آن‌سوی مرزهای ما تمام کالاهای آن‌ها تخلیه و دوباره از معابر کولبری وارد کشور می‌شود و سود بسیاری هم از این طریق نصیب تجار می‌شود.

در همین راستا عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه افتتاح نخستین دستگاه‌های ایکس ری پرسرعت کامیونی با حضور در جمع خبرنگاران گفته است: یکی از مشکلاتی که در حوزه قاچاق کالا و مواد مخدر داریم عبور این کالاها از مبادی رسمی است که تلاش‌های زیادی شده از طریق فیزیکی و روش‌های جدیدی همچون نصب دستگی های ایکس ری این مسئله کنترل شود.

وی بابیان اینکه امروز یکی از دستگاه‌های پیشرفته و نسل ۴ افتتاح شد که روزانه می‌تواند ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ کانتینر را کنترل و چک کند، افزود: روش چک کردن این دستگاه در سه مرحله انجام می‌گیرد که با توانایی‌هایی که دارند نشان می‌دهند که می‌توانند بارهای اضافی و.. درست تشخیص دهد و همچنین توانایی این رادارند با بارنامه‌ها کنترل لازم را انجام دهند لذا امیدواریم با تقویت سیستم‌های ایکس ری که اکنون در نقاط اصلی در حال نصب است و در نقاط دیگری هم که نیاز باشد تأمین خواهد شد انشالله بتوانیم موضوع قاچاق کالا را در مبادی رسمی کاملاً کنترل کنیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در مبادی غیررسمی مانند کول‌بری هم دستورالعمل‌های جدیدی در دولت تصویب شد و اجرای آن از یک ماه قبل آغازشده و با اجرای این طرح می‌توان گفت بیش از ۶۰ درصد کولبری ها در کنترل دقیق هستند البته زیرساخت‌های دیگر نیز لازم است که استانداران و گمرک و سایر دستگاه‌ها در تلاش هستند که انجام دهند.

رحمانی فضلی گفته است: با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته میزان قاچاق کالا از ۲۰ میلیارد دلار در مبادی رسمی و غیررسمی به ۱۱.۵ میلیارد دلار رسیده که باید با تلاش مضاعف‌تر و برنامه‌ریزی لازم این میزان را کم کرده و به‌صرف برسانیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.