| کد خبر: 130131 |

وزیر راه و شهرسازی؛

◄ کریدورها باید توسعه محور شوند/ تفکر مبتنی بر اعداد و ارقام جمعیت را به مرکز کشانده است

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که کریدور شمار 10 مهمترین کریدور حمل‌ونقلی ماست، تاکید کرد: باید نگاه توسعه‌ای به این کریدور داشته باشیم و فراتر از اعداد و ارقام به آن نگاه کنیم.

 

به گزارش تین‌نیوز، عباس آخوندی در همایش بررسی مطلوبیت کریدور شماره ۱۰ کشور گفت: من ترجیح می‌دهم کریدور شماره 10 را کریدور زاگرس بنامم. به زعم من این نام واقعیت این کریدور را بیشتر تداعی می‌کند.

 

او تاکید کرد: این کریدور تنها یک کریدور حمل‌ونقلی نیست. این کریدور 26 ملت را به هم متصل می‌کند. باید فراتر از حمل کالا به این کریدور نگاه کنیم و ببینیم چه انسان‌ها و ملت‌هایی را به هم متصل  و چه هویتی را نمایندگی می‌کند.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که باید نگاه‌مان را تغییر دهیم گفت: قطعا حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین وجوه این مسیر ارتباطی است اما این همه داستان نیست. اگر رویکرد هویتی نداشته باشیم با چالش روبرو خواهیم شد. به جای کریدور حمل‌ونقلی باید آن را کریدور توسعه‌ای بنامیم. چراکه در این صورت است که همه ظرفیت‌های توسعه‌ای را خواهیم یافت.

 

او ادامه داد: اگر نگاه توسعه‌ای داشته باشیم و انسان را  به عنوان موجودی که گذشته‌ای دارد و اکنونی، دریابیم که همواره نوری از گذشته به اکنون و آینده او می‌تابد در این صورت مسئله جابه‌جایی و حمل‌ونقل مسئله کوچک‌تری می‌شود. در صورت رسیدن به این نگاه و تفکر دیگر آنچه پی می‌گیریم رویکردی جدید به آینده ایران است.

 

آخوندی با اشاره به این‌که باید تمدن‌مان را عمیق‌تر ببینیم، گفت: ما تاکنون به تمدن‌‌مان نگاه نکرده‌ایم و همه‌چیز را به عدد و رقم تقلیل داده‌ایم و در نتیجه در انتخاب متحدان استراتژیک دچار اشتباهات فاحشی شده‌ایم.

 

او افزود: غربی‌ها ما را در خاورمیانه‌ای می‌بینند که چندان با فرهنگ ایرانشهری نزدیک نیست و ما که درون این فرهنگ هستیم می‌دانیم که این فرهنگ چنین نیست.

 

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به گستره تمدن ایرانشهری گفت: در حوزه تمدن ایرانشهری بخش عمده‌ای از آسیای میانه، پاکستان، افغانستان، از سیحون تا جیحون جزو این تمدن است. این داستان کوچکی نیست باید بارها به آن فکر کنیم.

 

آخوندی تاکید کرد: تمدن ایرانشهری حول دو سلسله‌جبال زاگرس و البرز است و این دو، ستون فقرات این تمدن هستند. در نتیجه زاگرس بیش از یک کریدور بین‌المللی است، چراکه پشتوانه‌های تاریخی مستحکمی دارد.

 

تفکر مبتنی بر اعداد و ارقام همه جمعیت را به سمت مرکز کشانده است

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که ارتباط انسانی در این کریدور اهمیت به سزایی دارد، گفت: اگر بخواهیم غباری را که بر این کریدور نشسته بزداییم، باید به این فکر کنیم که چطور می‌توانیم انسان‌ها را در این کریدور به هم پیوند دهیم. پیوندی که  می‌تواند از غرب تا مدیترانه و از شرق تا آسیای میانه گسترده شود. انسان‌هایی که تاریخ و فرهنگ مشترکی دارند و در گذشته یکدیگر شریک هستند.

 

او تاکید کرد: اگر این کریدور را کریدور توسعه بدانیم و مسئله ما توسعه ارتباطات انسانی باشد که حتما یکی از وجوه آن حمل‌ونقل است، آن وقت گردشگری، مبادلات علمی و ارتباطات درون منطقه‌ای مهم می‌شوند.

 

آخوندی تصریح کرد: ما بیش از حد اسیر عدد و رقم شده‌ایم. این امر البته در مهندسی اجتناب‌ناپذیر است. اما یادمان باشد در نهایت چیزی که می‌تواند از این اعداد حسی از رضایت و معناداشتن را منتقل کند و به آنها معنی ببخشد، مفهوم توسعه است.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حجم جمعیتی در مسیر این کریدور گفت: 17 میلیون نفر در این کریدور زندگی می‌کنند و این یعنی 20 درصد جمعیت ایران در همین مسیر هستند. این حجم جمعیت یکی از مهم‌ترین عواملی است که من بر آن تاکید می‌کنم.

 

او تصریح کرد: تفکر مبتنی بر عدد و رقم همه چیز را به سمت مرکز کشیده است به جای این‌که به سمت پیرامون برویم و هویت‌ها به رسمیت شناخته شوند. کریدور زاگرس بیش از اعداد و ارقامی است که مهندسان گزارش می‌دهند و ما می‌توانیم طور دیگری به آن نگاه کنیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.