| کد خبر: 169896 |

◄ رشد ۳۴ درصدی بارگیری در راه آهن شرق

بارگیری در راه‌آهن شرق رشد ۳۴ درصدی داشته است.

تین نیوز

مدیرکل راه‌آهن شرق، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر و تلاش مضاعف کارکنان این اداره‌کل شاهد افزایش چشمگیر شاخص‌های حمل بار در سه‌ماهه اول سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته و نیز در مقایسه با سایر نواحی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هستیم.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل راه‌آهن شرق، حسن ماسوری افزود: در شاخص تناژ بارگیری در امسال به میزان یک‌میلیون و ۵۳۰ هزار و ۲۹۲ تن بار شامل سنگ‌آهن، سیمان، بالاست، زغال‌سنگ و کنسانتره سنگ‌آهن در این منطقه حمل شده است که بدون احتساب دو مبدا بارگیری در ایستگاه‌های سه چاهون و بیشه در نسبت به سه‌ماهه اول سال گذشته بارگیری یک‌میلیون و ۱۴۰ هزار و ۷۶۹ تن از رشد ۳۴ درصدی برخوردار است و درآمد حاصل از بارگیری ناحیه نیز ۹۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راه‌آهن شرق، گفت: در شاخص تن کیلومتر خالص بار حمل شده نیز با یک میلیارد و ۲۷۷ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۲۵۹ تن کیلومتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته سال گذشته با ۸۶۹ میلیون ۵۹۱ هزار ۴۲۵ تن کیلومتر شاهد رشد ۴۷‌درصدی بوده‌ایم و تن کیلومتر بار ناخالص حمل شده توسط این اداره‌کل در سه‌ماهه اول امسال نیز دو میلیارد و ۱۷۰ میلیون و ۶۴۰ هزار و ۳۳۰ تن کیلومتر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان یک میلیارد و ۵۸۶ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۲۶۰ تن کیلومتر از رشد ۳۷ درصدی برخوردار است.

ماسوری ادامه داد: عمده این بارها از مبدا معادن سنگ‌آهن سنگان، معادن زغال‌سنگ پروده و تربت‌حیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس، زرین‌شهر اصفهان، جلال‌آباد کرمان، فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل می‌شوند.

وی راه‌آهن شرق (خط آهن بافق – طبس – مشهد) را به‌عنوان محور طلایی و رگ‌حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور دانست و خاطرنشان کرد: معادن سنگ‌آهن سنگان در شرق خراسان رضوی با دارا بودن ذخیره بیش از ۲/۱ میلیارد تن سنگ‌آهن بزرگ‌ترین ذخایر خاورمیانه و پایتخت سنگ‌آهن ایران و یکی از غنی‌ترین مناطق جهان ازنظر معادن سنگ‌آهن است به‌گونه‌ای‌ که در حال حاضر سالانه هفت‌میلیون تن سنگ‌آهن (به فرم دانه‌بندی، کنستانتره و گندله) از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانه‌های ذوب‌آهن، فولاد و بنادر جنوبی کشور جهت صادرات ارسال می‌شود که حدود ۴۰درصد آن توسط راه‌آهن حمل می‌شود.

وی افزود: در افق ۱۴۰۰ حمل ۲۵ میلیون تن بار از منطقه سنگان برآورد شده است که باید بخش عمده‌ای از این بار با شبکه ریلی حمل شود که با ظرفیت‌های بسیار خوب این منطقه تحقق این مهم دور از دسترس نیست در این راستا با سرمایه‌گذاری‌های عظیم، کارخانجات و صنایع مرتبط بسیاری در منطقه ایجاد و یا در حال احداث است.

اهمیت این چشمه بارگیری برای حمل‌ونقل ریلی و مزایای اقتصاد ملی و منافع جامعه از حمل این بار عظیم توسط راه‌آهن باعث شده توسعه زیرساخت‌ها، ارتقا ظرفیت شبکه ریلی و شناسایی و رفع گلوگاه‌ها موردتوجه مسئولین قرارگیری چراکه براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه باید حمل بار از جاده‌ها به ریل منتقل شود.

مدیرکل راه‌آهن شرق افزود: در این مدت ۴۱۰ هزار و ۲۴۰ مسافر توسط اداره‌کل راه‌آهن شرق جابه‌جا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تعداد ۴۰۳ هزار و ۶۰۰ نفر از دو درصد رشد برخوردار است.

به گزارش تین‌نیوز، اداره‌کل راه‌آهن شرق با هزار کیلومتر خط‌اصلی بزرگ‌ترین منطقه‌ریلی کشور است که در محدوده سه استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد واقع‌شده و علی‌رغم قدمت کم توانسته است در بسیاری از شاخص‌های عملکردی از نواحی باسابقه راه‌آهن بهتر باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.