| کد خبر: 164915 |

◄ قطارهای حومه‌ای مشکل ترافیک کلان‌شهرها را حل می‌کند؟

در بودجه امسال برای تکمیل پروژه‌های خطوط حومه‌ای، ردیف بودجه پیش‌بینی‌شده و تکمیل و توسعه ناوگان حومه‌ای از طریق فاینانس خارجی، منابع داخلی دولت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی انجام خواهد شد.

تین نیوز

افزایش تعداد خودروهای شخصی‌ای که از حومه کلان‌شهرها به آنها وارد می‌شوند به‌معنی عملکرد نامناسب سیستم حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی است.

به گزارش تین‌نیوز، این در حالی است که با توجه به این‌که قطارهای حومه‌ای در معادله هزینه-فایده،  زیان‌ده هستند، معمولاً شرکت‌های بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در آن راغب نیستند.

امروزه خطوط حومه‌ای بین تهران و شهرهایی مانند کرج، ورامین، قم و شهرهایی نظیر تبریز و... راه‌اندازی شده‌اند و آمارها نشان می‌دهد که سالانه تقریبا پنج‌میلیون مسافر بدون احتساب آمار متروی تهران – کرج با قطارهای حومه‌ای جابه‌جا می‌شوند.

بنابراین بنا به ضرورت توسعه این قطارها، روزانه جمعیت زیادی از حومه وارد تهران می‌شوند. ازاین‌رو راه‌اندازی سریع خطوط 9گانه قطار حومه‌ای به تهران ضروری است و توسعه آن نباید به دلیل عدم تامین مالی معطل بماند.

تاثیر توسعه خطوط حومه‌ای در کاهش آلودگی هوای پایتخت آنچنان موثر است که برای رشد به‌هنگام آن به هم‌افزایی فرمانداران و شهرداران شهر تهران و شهرهای پیرامونی، پلیس راه و راه‌آهن تهران و مسئولان حوزه حمل‌ونقل ریلی و وزارت راه‌وشهرسازی و بسیاری از ارگان‌های دیگر و مسئولان دولتی نیاز است.

خطوط 9گانه تهران شامل: خطوط تهران- هشتگرد، تهران- قدس- کرج، تهران- قدس- شهریار- ملارد- صفادشت، تهران- اسلامشهر- بهارستان- رباط‌کریم- پرند، فرودگاه امام (ره)- پرند، تهران- قرچک-ورامین- گرمسار، تهران- پاکدشت، تهران- پردیس و امتداد خط سه قطار حومه‌ای از آزادگان به اسلام‌شهر هستند و تعدادی از آنها هنوز راه نیفتاده‌اند. اما با نگاه به ایستگاه‌های فوق‌الذکر خواهید دید که در چند سال اخیر بسیاری از این خطوط افتتاح شده‌اند.

حوم3
برنامه حرکت برخی از خطوط حومه‌ای منتهی به تهران

 

حوم1

 

حوم2
برنامه حرکت برخی از خطوط حومه‌ای منتهی به تهران

افتتاح این خطوط علاوه‌بر بودجه، نیازمند یک برنامه راهبردی است. بنابراین، در قانون برنامه ششم توسعه، دولت و مجلس با توجه به ورود و تردد روزانه حدود 550 هزار خودرو از شهرهای اطراف تهران، تکلیف کردند که شرکت قطارهای حومه‌ای زیرمجموعه شرکت راه‌آهن تأسیس شود که متعاقب آن، اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌ای با امضای رییس سازمان برنامه، وزیر راه‌وشهرسازی و وزیر کشور به هیات دولت ارجاع داده شد و هم‌اکنون هم این برنامه در دولت در دست پیگیری است. اگر طبق وعده‌ها این شرکت در سه ماهه اول امسال تأسیس شود، در تعیین تلکیف پروژه‌ای نیمه کاره حومه‌ای تاثیر بسزایی خواهد داشت.

بهای بلیت قطارهای حومه‌ای امسال که نرخ بلیت‌های حومه‌ای تهران هم جزو آنها است و به تصویب راه‌آهن رسیده است:

حوم

ضمن اینکه طبق وعده‌های داده شده، در بودجه امسال برای تکمیل پروژه‌های خطوط حومه‌ای، ردیف بودجه پیش‌بینی‌شده و تکمیل و توسعه ناوگان حومه‌ای از طریق فاینانس خارجی، منابع داخلی دولت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های داخلی انجام خواهد شد. هرچند که توسعه قطارهای حومه‌ای را نباید معطل تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای و تصویب بودجه کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.