| کد خبر: 161222 |

توصیه رهبر انقلاب به استاندار سیستان و بلوچستان:

از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت راه آهن چابهار – مشهد استفاده کنید

رهبر انقلاب در توصیه های خود به استاندار سیستان و بلوچستان بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در احداث راه‌آهن چابهار – مشهد و رفع سایر مشکلات این استان تاکید کردند.

تین نیوز

رهبر انقلاب در توصیه های خود به استاندار سیستان و بلوچستان بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در احداث راه‌آهن چابهار – مشهد و رفع سایر مشکلات این استان تاکید کردند.

به گزارش تین‌نیوز، دست‌ اندرکاران کنگره شهدای استان سیستان‌ و بلوچستان دیروز با رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای دیدار کردند. 

در این دیدار، استاندار سیستان و بلوچستان سه مشکل اصلی استان را این‌گونه برشمرد: مشکل کم‌آبی که می‌توان آن را با برداشت از صندوق توسعه ملّی و استفاده از آب‌شیرین‌کن حل کرد؛ احداث راه‌آهن چابهار – مشهد و توسعه‌ی اماکن آموزش و پرورش.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، توصیه رهبری به استاندار

آیت الله خامنه ای در پاسخ به سخنان استاندار سیستان و بلوچستان فرمودند: «همه‌ی این کارهایی هم که حالا آقای استاندار گفتند، کارهای لازمی است. منتها من به ایشان توصیه می‌کنم به این اکتفا نکنید که حالا در این جلسه به بنده بگویید. من که کننده‌ی این کارها نیستم. کننده‌ی این کارها مسئولین دولتی‌اند؛ چه خطّ‌آهن‌، چه آب‌‌شیرین‌کن‌، چه خیلی چیزهای دیگر. بروید دنبال کنید، بروید در دولت از مسئولین بالادستِ خودتان به‌طور جدّی بخواهید که دنبال کنند؛ آن‌ها هم راه‌هایش را بلدند؛ اگر راهی واقعاً داشته باشد -که دارد- راهش را بلدند. نگاه کنید به کارهای واجب در سطح استان … بروید اینها را حل کنید، بروید آدم پیدا کنید، بخش خصوصی پیدا کنید که بیایند متکفّل بشوند و این‌ کارها را انجام بدهند؛ آن‌وقت از صندوق توسعه هم -صندوق توسعه مال بخش خصوصی است- بروند استفاده بکنند، هیچ اشکالی ندارد؛ یعنی بروید دنبال کنید این مسائل را.»[۱]

احداث راه آهن چابهار – سرخس معطل بودجه دولت

راه آهن چابهار – سرخس به طول ۱۳۵۰ کیلومتر، طولانی ترین مسیر ریلی کشور است و از دو قطعه تشکیل شده است. قطعه اول به طول ۵۸۰ کیلومتر بندر چابهار را به شبکه ریلی کشور در زاهدان متصل می کند. احداث این قطعه از سال ۸۹ آغاز شده است و به دلیل تزریق قطره چکانی بودجه دولتی، پس از گذشت ۷ سال تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

قطعه دوم این مسیر به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به سرخس در مرز ترکمنستان متصل می کند و عملیات اجرایی آن به تازگی آغاز شده است.

برای استفاده از ظرفیت این کریدور ترانزیتی، لازم است احداث هر دو قطعه پروژه به طور هم زمان انجام شود؛ تکمیل قطعه اول بدون پیشبرد قطعه دوم سبب خواهد شد که بخش عمده ای از ظرفیت این کریدور ترانزیتی فعال نشود.

ضرورت واگذاری راه آهن چابهار سرخس به بخش غیر دولتی

مطابق قانون بودجه ۹۶ برای تکمیل راه آهن چابهار – سرخس، ۷۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. این در حالی است که در فاصله سال های ۹۰ تا ۹۵ کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافته و با این روند تخصیص بودجه، تکمیل این خط ریلی سال ها طول خواهد کشید.

با توجه به محدودیت بودجه عمرانی دولت، لازم است تکمیل این پروژه از طریق روش های مشارکت عمومی خصوصی (PPP) به بخش غیر دولتی واگذار شود. یکی از روش های مشارکت عمومی- خصوصی مدل BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) است که طی آن ساخت و بهره برداری پروژه تا زمان بازگشت اصل سرمایه و رسیدن به سود مناسب به بخش غیر دولتی واگذار می شود.


 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.