| کد خبر: 43643 |

مشکلات متعددی در آینده برای تامین نیروی دریانورد وجود خواهد داشت

کاپیتان حسن تیمورتاش درباره وضعیت تامین نیروهای دریانورد گفت: مشکلات متعددی در آینده در رابطه با تامین نیروهای دریانورد وجود خواهد داشت.
 
تیمورتاش درباره وضعیت استفاده از نیروهای خارجی گفت: قبل از انقلاب 75 تا 80 درصد نیروهای کیفی دریایی خارجی بودند اما بعد از انقلاب این آمار برعکس شد و تا 4 یا 5 سال پیش نیز این رویه مطلوب وجود داشت به نحوی که حدود 80 درصد نیروها ایرانی و تنها 20 درصد خارجی شدند.
 
او افزود: اما از آن زمان تاکنون آمارها دوباره رو به تغییرات نامطلوب است و نیروهای خارجی در حال افزایش هستند.
 
او ادامه داد: همچنین به علت مشکلات تحریم نمی توانیم از فرماندهان آلمانی، هلندی یا انگلیسی استفاده کنیم. فرماندهان هندی، بنگلادشی و سریلانکایی هم نمی توانند ملوانان ایرانی را مدیریت کنند و ایرانی ها با توجه به روحیه خود فرمانبری از آنان ندارند.
 
دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران درباره تامین نیروی دریانورد در آینده اظهار داشت: مشکلات متعددی در آینده در رابطه با تامین نیروهای دریانورد وجود خواهد داشت اولین آنها الحاقیه کنوانسیون STCW است که مربوط به استانداردهای آموزشی دریایی است و به الحاقیه 2010 مشهور است و باید تا دهم مرداد سال 95 قادر به اجرای آن باشیم در غیر این صورت هیچ کدام از دریانوردان ما اجازه دریانوردی نخواهند داشت.
 
وی گفت: مشکل دیگر این است که دریانوردان بازنشسته، جایگزین ندارند چون دانشگاه چابهار از سال 90 عملا تعطیل شده است و دیگر آن نقش قبلی خود در آموزش دریانوردان را ندارد و این معضل بزرگی است.
 
او افزود: این عوامل موجب کاهش نیروی دریانورد شده است بطوری که در هر رشته ای تعداد زیادی فارغ التحصیل در کشور وجود دارد اما پیدا کردن یک دریانورد در کشور کار دشواری است. در سال قبل اتحادیه مالکان کشتی ایران حدود 4400 ویزا صادر کرده است و این فقط آمار نیروهای خارجی است که از طریق اتحادیه ویزا گرفته اند.
 
او در رابطه با لزوم آموزش قوی دریانوردان، کشور ترکیه را مثال زد و گفت: ترکیه در حال حاضر رتبه چهارم را در تربیت دریانورد در جهان دارد و برای سال 2030 برنامه ریزی کرده است تا یکی از بنادرش جزء ده بندر اول دنیا باشد.
 
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به مطالب مطرح شده و لزوم اهتمام به آموزش نیروهای دریانورد مطابق با استانداردهای بین المللی، در جلسه هیئت مدیره اتحادیه مالکان کشتی ایران که با حضور دکتر دهدشتی رییس فراکسیون دریایی مجلس نیز همراه بود توافق شد در محل شرکت بهرگان یک کالج دریایی تاسیس شود. از آنجایی که این شرکت دارای کشتی، داک و کارگاه های مکانیک و برق است، بهترین محل برای آموزش دریانوردان به صورت عملی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.