| کد خبر: 269038 |

پیشنهادهای ایران برای پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در آیمو

نمایندگان ایران که به صورت مجازی در یازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در آیمو شرکت داشتند؛ دیدگاه های خود را مبنی بر بررسی بیش تر و انجام مطالعه در زمینه ممنوعیت نصب و استفاده از اسکرابرها بیان کردند.

تین نیوز

نمایندگان ایران که به صورت مجازی در یازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا در آیمو شرکت داشتند؛ دیدگاه های خود را مبنی بر بررسی بیش تر و انجام مطالعه در زمینه ممنوعیت نصب و استفاده از اسکرابرها بیان کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، یازدهمین اجلاس کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا(PPR۱۱) از ۳۰ بهمن تا ۴ اسفند ۱۴۰۲ ( ۱۹ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ ) در مقر سازمان بین المللی دریانوردی(IMO) با حضور نمایندگان ۱۷۵ کشور برگزار شد و نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران به صورت مجازی در اجلاس حضور یافتند.

در این اجلاس، علاوه بر بحث و تبادل نظر درباره اعمال الزامات در مورد تخلیه آب پسماند از سیستم های پاک کننده گازهای خروجی (EGCs) و اسکرابر در کشتی ها، موضوع توزیع مقررات ملی کشورها درمورد استفاده از سیستم های اسکرابر از طریق سایت سازمان آیمو نیز پیشنهاد شد.

بر اساس این گزارش، به روزرسانی آیین نامه الزامات بررسی و صدور گواهینامه موتورهای دیزل دریایی برای اطمینان از مطابقت با محدودیت انتشار گاز دی اکسید نیتروژن (NOx)  ،    شروع بازنگری ضمیمه چهارم کنوانسیون مارپل (جلوگیری از آلودگی ناشی از فاضلاب کشتی ها) و تهیه پیش نویس راهنمای کاهش انتقال موجودات زنده از طریق خزه تراشی بدنه کشتی ها زیرآب نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این اجلاس بوده است.

همچنین در اجلاس یازدهم کمیته فرعی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریا، مسائل مهم نحوه جمع آوری داده ها از ادوات و وسایل ماهیگیری رها شده در دریا و تهیه پیش نویس دستورالعمل حمل و  نقل ایمن گلوله های پلاستیکی (Plasti Pellets) در کشتی ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران نیز مواضع خود دریاره سیستم های پاک کننده گازهای خروجی در کشتی ها (اسکرابر)، تداوم مطالعه بیشتر بر روی راهنمای بازرسی از خزه تراشی بدنه کشتی ها، تحقیق بر روی تولید رنگ های ضدخزه با دوام و کارایی طولانی تر و تجربیات مطالعات قبلی انجام شده بر روی نحوه کار سیستم فاضلاب در کشتی ها را به صورت ویدئوکنفرانس مطرح کردند.

همچنین در اجلاس یاد شده، به منظور کاهش آلودگی دریا براثر تخلیه آب پسماندهای ناشی از فعالیت سیستمهای پاک کننده گازهای خروجی (EGCs) و اسکرابرها، بر دو رویکرد اعمال الزامات بیشتر بر روی فعالیت این سیستم ها و ممنوعیت نصب و استفاده از هرگونه اسکرابر بر روی کشتی ها تاکید شد.

در ادامه نمایندگان ایران دیدگاه های خود را مبنی بر بررسی بیشتر و انجام مطالعه در زمینه ممنوعیت نصب و استفاده از اسکرابرها عنوان کردند. بنا بر اعلام هیات ایرانی، سیستم های اسکرابر یکی از راهکارهای جایگزین به جای استفاده از سوخت کم گوگرد در کشتی ها است و با توجه به سرمایه گذاری شرکت های کشتیرانی برای نصب این سیستم ها، این ممنوعیت در حال حاضر می تواند به بروز چالش خصوصا برای کشتی های موجود تبدیل شود.

در ادامه، دولت ایران پیشنهاد داد تا به عنوان یکی از راهکارهای جلوگیری از آلودگی، کشتیها در مناطق ویژه و حساس دریایی، آب و پسماندهای باقیمانده از فعالیت اسکرابرها را تحویل تسهیلات دریافت مواد زائد در بنادر و اسکله ها دهند. در نهایت موضوع برای بررسی های بشتر به اجلاس بعدی PPR۱۲ (بهمن ۱۴۰۳) موکول شد.

شایان ذکر است جلسات داخلی کمیته فرعی PPR۱ با حضور نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی (با ریاست اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی)، شرکت ملی نفتکش ایران، شرکت کشتیرانی ج. ا. ایران، اتحادیه مالکان کشتیهای ایرانی، موسسات رده بندی ایرانیان و آسیا، شرکت ملی پایانه ها و مخازن پتروشیمی، انجمن دریانوردان تجاری (ITF) و شرکتهای دانش بنیان  به مدت ۵ ماه برگزار شد و اسناد به صورت تخصصی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.