| کد خبر: 97771 |

صنعت خودرو و صادرات واقعی

تین‌نیوز| اگر بخواهیم محصولات خودرویی خود را به همین صورت که هست، تولید کنیم در خوشبینانه ترین حالت می‌توانیم آنها را به کشورهای عربی اطراف کشورمان صادر می‌کنیم. محصولاتی که در حال حاضر تولید می‌کنیم شرایط مناسبی برای صادرات ندارند و صادرات با اتکایی نداریم. به طور کلی اگر بتوانیم سیاست های مربوط به قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش خود را ارتقا دهیم، خود به خود صادرات خود را افزایش داده‌ایم. در حال حاضر صادراتی که به عراق و سوریه داریم جنبه اقتصادی ندارد. در نتیجه صادراتی که به این کشورها داریم صادرات غیرواقعی هستند. اگر قصد داریم صادرات واقعی داشته باشیم باید درباره قیمت، کیفیت و خدمات پس از فروش، رقابتی عمل کنیم. اگر این موارد را مورد توجه قرار دهیم می‌توانیم بازارهای منطقه‌ای را از آن خود کنیم. باید گفت تا زمانی که خودروسازی ایران انحصاری اداره می‌شود نمی‌توانیم توسعه صادرات خودرو را مشاهده کنیم.

کاستی‌های صنعت خودرو اصلاح نمی‌شود مگر آنکه خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کنیم. ما باید مانند کشور چین بازارهای جهانی را به وسیله دامپینگ تصاحب کنیم. چینی‌ها زیر قیمت محصولات خود را به کشورهای مختلف می‌فروشند تا بازارهای جهانی را از آن خود کنند. در حال حاضر یکی از ویژگی های اصلی ایران این است که با ۱۷ کشور مرز مشترک دارد. اگر به درستی در صنعت خودرو برنامه‌ریزی داشته باشیم می‌توانیم به این ۱۷ کشور خودرو صادر کنیم. به طور کلی،‌ خودروسازان خارجی در بازارهای صادراتی جهانی رقابت سختی دارند و هر یک تلاش دارند با افزایش کیفیت و بالابردن امکانات و کاهش قیمت، مشتریان بیشتری را جذب کنند و توان رقابتی خود را بالا ببرند، اما در ایران هنوز عزم جدی برای این کار وجود ندارد. صنعت خودرو کشور باید بتواند علاوه‌ بر افزایش صادرات خود به توانمندسازی خود بپردازد تا با ایجاد بهره‌وری بتواند به کاهش هزینه خودروهای خود و از سوی دیگر تنوع محصولات خود بپردازند. متاسفانه در کشورمان خودروهای متنوع تولید نمی‌شود. ما نمی‌توانیم خودروهای بی کیفیت با قیمت بالا و بدون تنوع شکلی تولید کنیم و انتظار داشته باشیم تا کشورهای دیگر خواستار آن باشند.

ما نیازمند ارتقای استانداردها و بهبود کیفیت هستیم. از سوی دیگر شرکت‌های خودروساز باید بتوانند با استفاده از روش‌های نوین بازاریابی برای کشف فرصت‌های ورود به بازار تلاش کنند. دولتی‌ها نیز در این میان نقش جدی دارند و ایجاد مشوق جزو اهداف صادراتی بسیاری از کشورهاست، اما موضوعات دیگری چون تسهیل تجارت از طریق بهبود زیرساخت‌ها، موضوعی است که باید مدنظر باشد تا خودرو با قیمت رقابتی در بازار هدف به فروش برسد. متاسفانه هنوز بستر لازم برای صادرات خودروهای ایرانی فراهم نشده است. در چشم انداز ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سه میلیون خودرو تولید کنیم. از این سه میلیون باید یک میلیون خودرو به کشورهای مختلف صادر شود، اما این امر تحقق پیدا نمی‌کند، زیرا الزامات آن فراهم نشده است. متاسفانه ما هنوز برای بسیاری از مواد اولیه صنعت خودرو نیازمند کشورهای خارجی هستیم یا مواد اولیه در کشورمان تولید می‌شود، اما به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود. از طرف دیگر برنامه صادراتی ایران به خوبی تنظیم نشده است. یکی از زیرساخت و توانمندی‌های لازم برای رسیدن به اهداف صادرات در صنعت خودرو تسهیل روند حمل و نقل است که می‌تواند کمک جدی به ایجاد قیمت رقابتی خودرو کند، اما در این مورد هم نتوانستیم به خوبی عمل کنیم. هیچ اقدامی برای صادرات و توسعه صنعت خودرو انجام نشده و برنامه‌ریزی‌ها نادرست بوده است، وگرنه ما می‌توانستیم جای کره یا چین را در بازار های جهانی بگیریم. پسابرجام یک فرصت اقتصادی ویژه در اختیار ما قرار داده است و ما می‌توانیم با استفاده از این فرصت صنعت خودروسازی خود را تقویت کنیم.
 

* کارشناس حوزه خودرو
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.