| کد خبر: 130250 |

فناوری روزی دنیا خیلی دور خیلی نزدیک

تین نیوز

در یادداشتی از روزنامه گسترش صنعت می‌خوانیم: فناوری در صنایع گوناگون در تمام دنیا نفوذ کرده و روز به روز پیشرفت بیشتری می‌کند. صنعت خودرو نیز یکی از صنایعی است که تن به پیشرفت فناوری سپرده و با آن پیش می‌رود.

 

از فناوری خودران‌ها و خودروهای برقی گرفته تا استفاده اشتراکی از خودروها و کمرنگ شدن مالکیت شخصی خودرو، همه ازجمله پیشرفت‌هایی است که صنعت خودرو درحال تجربه آنهاست. این پیشرفت به اندازه‌ای سریع و متنوع است که از آن به انقلاب در حمل‌ونقل و رفت‌وآمد یاد می‌کنند.اما کشور ما اکنون فاصله‌ای چندین ساله با فناوری روز دنیا دارد. بعد از انقلاب ارتباطات چندانی با خارج از کشور نبوده و بنابراین نباید انتظار داشت که شرکت‌های ایرانی توانسته باشند با شرکت‌های خارجی ارتباط نزدیک برقرار کنند.با شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی کشور تعامل با شرکت‌های خارجی و حتی کشورهای خارجی دشوار است و تا زمانی که این سختی وجود داشته باشد، این مشکل همچنان پابرجا خواهد بود.

 

نمی‌توان گفت چند سال زمان می‌برد تا ایران بتواند به فناوری روز دنیا دست یابد زیرا در واقع موضوع از اختیار شرکت‌ها خارج است. تکمیل این فاصله بستگی به سیاست‌گذاری‌های سیاست‌گذاران کشور دارد. زمانی اقتضاهای سیاسی ایجاب می‌کند که با کشوری قطع رابطه یا ارتباط برقرار شود، ازاین‌رو وضعیت سیاسی و اقتصادی در کل بر صنعت خودرو تاثیرگذار است و هرطور که در این سطح تصمیم گرفته می‌شود، براساس آن شرکت‌های خودروسازی می‌توانند با کشورهای دیگر تعامل و انتقال فناوری داشته باشند.

 

اگر سیاست‌گذاری‌های کلی فراهم نباشد، انتقال فناوری نیز امکان‌پذیر نمی‌شود و در اختیار شخص خاصی نیست.سیاست کلان و اقتصاد کلان هر تصمیمی که بگیرند براساس آن همه صنایع از جمله صنعت خودرو می‌توانند حرکت کنند. کسی نمی‌داند این تصمیم‌گیری‌ها چگونه انجام می‌شود. هرچند انتقال فناوری امکانپذیر است اما از آنجا که مشخص نیست در آینده چه اتفاق‌هایی روی می‌دهد، ابهام‌هایی در آن وجود دارد.


داود میرخانی رشتی - کارشناس صنعت خودرو

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.