| کد خبر: 268082 |

راهکار کاهش آلودگی هوا در این تونل است

نتایج تحقیق کنونی نشان می دهد، متروها انتشار دی اکسیدکربن شهری را به نصف کاهش می دهند.

تین نیوز

مترو علاوه بر اینکه به سرعت افراد را به مقصدهای خود می رساند، فرصت ها و رشد اقتصادی را نیز تقویت می کند همچنین به طور قابل توجهی انتشار کربن را در مقایسه با سایر اشکال حمل ونقل کاهش می دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، نتایج بررسی بیش از ۲۰۰ پروژه مترو نشان داد که آنها انتشار دی اکسیدکربن را به نصف کاهش می دهند.

شهرهای سراسر جهان با ازدحام زیاد جاده ها و هزینه های رفت وآمد، از نظر زمانی و مالی که ناشی از زیرساخت های ضعیف و حمل ونقل عمومی محدود است، مقابله می کنند.

چنین ازدحامی رفت وآمد افراد به محل کار و فرستادن بچه ها به مدرسه و دسترسی به مراقبت های بهداشتی را دشوار می کند. حمل ونقل عمومی به ویژه سیستم های مترو، هزینه زیادی برای ساخت دارند و معمولاً بسیار گران قیمت هستند اما کمک کننده محسوب می شوند.

مطالعه ۲۰۷ پروژه مترو در ۴۷ کشور نشان می دهد که توسعه مترو به میزان یک کیلومتر ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دارد. شرکت مشاوره مالی معتبر جهانی، برآورد کرده که هزینه های سالانه عملیات، تعمیر و نگهداری دو درصد از سرمایه گذاری اولیه است.هزینه کردن در این مورد در کشورهای در حال توسعه بسیار ضروری تر است.

میلیون ها نفر به دلیل انتشار آلاینده هایی مانند ذرات ریز، اکسیدهای نیتروژن، مونوکسید کربن، ازن و دی اکسید گوگرد از مشکلات سلامتی رنج می برند. واضح است که سیستم های مترو می توانند در کاهش ازدحام و بهبود سلامت مفید باشند اما هزینه های اولیه ممکن است فراتر از دسترس دولت های شهری باشد که از نظر مالی تحت فشار هستند اما متروها تنها ازدحام را به صورت محلی کاهش نمی دهند، بلکه انتشار کربن در سطح جهانی را نیز کاهش می دهند.

میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در مترو حداقل تا همین اواخر مشخص نبود و نتایج تحقیقات اخیر با استفاده از پایگاه داده جدید، تأثیر سیستم های مترو را مورد سنجش قرار داد.

در این بررسی حدود ۱۵۰۰ شهر که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند که تنها ۱۹۲ شهر سیستم مترو داشتند. نتایج نشان داد که انتشار دی اکسیدکربن با مترو، ۵۰ درصد کمتر خواهد شد که به معنای کاهش ۱۱ درصدی در کل انتشار دی اکسیدکربن جهانی است.

این نتایج برای مدیران شهری و سرمایه گذاری در مترو بسیار اهمیت دارد. با محاسبه تفاوت سالانه در انتشار کربن، شهرهایی که مترو دارند و یا اینکه مترو ندارند، برای سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ مورد بررسی قرار گرفت.

هزینه ساخت متروها گران است و دوره های ساخت وساز طولانی دارند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه که از نظر مالی دچار مشکل هستند، ممکن است برای تامین مالی این سرمایه گذاری ها به سرمایه اضافی نیاز داشته باشند. با نشان دادن سود جهانی از سرمایه گذاری های محلی، بسیاری از سیستم های مترو از موانع موجود عبور خواهند کرد.

یافته های محققان نشان داد که حمایت از ساخت مترو در کشورهای در حال توسعه می تواند گزینه های مناسبی را ارائه دهد زیرا نه تنها به عنوان کالاهای عمومی جهانی هستند، بلکه به ایجاد شغل، ارتباط راحت تر با مدارس و به انتقال افراد کمک می کنند تا سالم تر و طولانی تر زندگی کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    هزینه اصلی مترو , مربوط به ساخت و تجهیز آن می شه ما در این مملکت حدودا 500 کیلومتر خط مترو ساختیم 1500 کیلومتر دیگر بسازیم پرونده مترو به شکل کلی در ایران بسته می شود می ماند یکسری توسعه جزئی و ارتقاهای لازم و این مترو است که نهایتا می تواند کلید حل ترافیک و آلودگی هوا باشد و کلانشهرهای ما را به سامان و آرامش برساند ما قرار نیست تا ابد مترو بسازیم شهرهای غربی هم کار ساخت مترو را دهه های پیش تمام کردند فقط توسعه های جزئی را در دستور کار دارند پس بهتر است کلیت مملکت به این مورد که ارتقا دهنده سلامت و سطح زیست و اقتصاد ملت است توجه بیشتری کنند به سمتی برویم که پرونده ها را ببندیم کار ساخت مترو , ملموس ترین خدمت ممکن به مردم است .