| کد خبر: 270818 |

صف انتظار ناوگان حمل و نقل ایرانی در افغانستان به صفر رسید

فرماندار تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: با برداشته شدن طرح محدودیت ورود ناوگان حمل و نقل ایرانی توسط حاکمیت طالبان، صف انتظار ناوگان ایرانی در افغانستان به صفر رسیده است.

تین نیوز

فرماندار تایباد واقع در شرق خراسان رضوی گفت: طرح محدودیت ورود ناوگان حمل و نقل ایرانی که از سوی حاکمیت طالبان منجر به توقف افزون بر هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون در گمرک اسلام قلعه شده بود، برداشته شد و هم اکنون صف انتظار ناوگان ایرانی در افغانستان به صفر رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهدی شیردل روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران تایباد افزود: بعد از نشست هیات اقتصادی مسوولان مرز دوغارون با گروه اقتصادی طالبان که ۱۶ فروردین ماه امسال در مرز اسلام قلعه افغانستان برگزار شد، یکی از موضوعات مطرح شده توافق بر سر موضوع رفع محدودیت توقف ناوگان ایرانی بود.

شیردل ادامه داد: بعد از توافق انجام شده و در زمان حاضر میانگین روزانه آمار ورود کامیونها به پایانه مرزی دوغارون به ۸۳۴ دستگاه رسیده که نسبت به روزهای قبل از توافق و هفت روز ابتدایی سال جاری افزایش بیش از ۴۲ درصدی داشته است.

وی در ادامه گفت: پارسال ۹۳ هزار و ۹۲۱ دستگاه کامیون ایرانی و خارجی از سمت افغانستان وارد مرز دوغارون شد که این رقم نسبت به سال قبل آن، افزایش ۲۷ درصدی داشته است.

وی افزود: همچنین در همین راستا پارسال ۹۸ هزار و ۴۹۴ دستگاه ناوگان حمل و نقل ایرانی و خارجی از طریق پایانه مرزی و دروازه زمینی دوغارون وارد افغانستان شدند که ۲۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

شیردل به افزایش سطح مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان اشاره و اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۷۸ میلیون دلار از طریق مرز رسمی دوغارون به افغانستان صادر شد که به ترتیب ۲۸ و ۳۱ درصد به لحاظ وزنی و دلاری افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه پارسال ترانزیت کالا به سمت افغانستان به لحاظ دلاری ۷۰ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: سال گذشته ۸۸۰ هزار تن کالا از دوغارون به افغانستان ترانزیت شد که ۴۶ درصد رشد داشته است.

فرماندار تایباد اضافه کرد: پارسال ۱۵ هزار و ۲۵۰ تن کالا به ارزش بیش از ۱۵ میلیون دلار از طریق افغانستان وارد ایران شد.

وی بیان کرد: گمرک مرزی دوغارون یکی از پنج گمرک فعال اقتصادی کشور است که نقش مهمی در اشتغال جوانان جویای کار شهرستان تایباد دارد.

شیردل گفت: در بخش مسافری روزانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر شامل راننده، مسافر و کارکنان بخش های مختلف اداری و خدماتی در دوغارون رفت و آمد می کنند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق معبر رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شوند.

گمرک مرزی و گمرک دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان کشور است.

بیشترین حجم کار این گمرک، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می شود.

شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.