| کد خبر: 258478 |

‍ تهران-باکو در مسیر روابطی پایدار و پویا

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه سفر به باکو جهت حضور در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد با الهام علی‌ اف، رئیس‌ جمهور آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

تین نیوز

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه سفر به باکو جهت حضور در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از نور نیوز، مناسبات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بر بستر مجموعه ای از نقاط اشتراک فرهنگی، تاریخی، مذهبی و همچنین ظرفیت های اقتصادی و سیاسی بسیار مهمی که برگرفته از موقعیت جغرافیایی دو کشور است شکل گرفته و دارای زیر ساخت قدرتمندی است.

بسیار روشن است که انرژی هم گرایی و توسعه همه.جانبه مناسبات میان دو طرف به شرط از میان رفتن تاثیر مولفه های ثانویه، بسیار بیشتر از واگرایی یا حتی کندی در روابط است.

در سفر تیرماه گذشته دریابان شمخانی به باکو و در جریان ملاقات خصوصی دو ساعته او با علی اف، مجموعه ملاحظات، دغدغه ها و رویکردهای امنیتی، سیاسی واقتصادی دو کشور در ابعاد دوجانبه و منطقه ای مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت و توافق های راه گشایی صورت گرفت. 

در این چارچوب فضای رسانه ای دو کشور نسبت به یکدیگر نیز که تحت تاثیر سوء تفاهم های ایجاد شده تا حدودی تیره شده بود به وضعیت نسبتا آرام بازگشت که از عزم طرفین برای مدیریت چالش های ناخواسته حکایت می کرد.

پس از حمله یک فرد مسلح به سفارت خانه جمهوری آذربایجان در تهران در زمستان گذشته که با انگیزه های شخصی صورت گرفت، روابط دو کشور مجددا وارد مرحله جدیدی از تنش شد و اقدامات سیاسی متقابل از سوی دو کشور علیه دفاتر و اتباع یکدیگر را به دنبال داشت.

ملاقات اخیر امیر عبداللهیان و علی اف در شرایط کنونی را باید تلاشی مجدد از سوی تهران و باکو برای عبور از شرایط ناخواسته ایجاد شده تلقی کرد.

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با علی اف بر تداوم بررسی مشترک قضایی و انتظامی دو کشور درباره حمله انجام شده علیه سفارت جمهوری آذربایجان و مجازات عامل آن تأکید و ابراز امیدواری کرد به زودی فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران احیاء شود.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز ضمن تاکید بر گسترش مناسبات دو کشور در چارچوب مناسبات دوجانبه و جنبش عدم تعهد، ابراز امیدواری کرد که مجرمان اقدام علیه سفارت آذربایجان در تهران به مجازات مناسب محکوم شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.