| کد خبر: 10010 |

پیام مخفی روحانی به اوباما؟!

تین نیوز |  4 خرداد بود که هواپیمایی بر باند فرود نشست و مسافران آن آمریکایی‌هایی بودند که گفته شد برای آشنایی با ادیان و حضور در یک کنفرانس به ایران سفر کرده‌اند. در میان مسافران «جوئل هانتر» هم بود که از او به عنوان مشاور اوباما یاد می‌شود. برخی به دلایل حزبی و جناحی با سفر این هیات به کشورمان مخالفت کردند و برخی دیگر پذیرای آنها شدند تا بتوانند گامی در راستای دادن شناخت به آنها در مورد فرهنگ و دین مردم ایران بردارند.

گفت‌وگوی ادیان هم واژه غریبی برای ایرانیان نیست چنانکه موسسه گفت‌وگوی ادیان در کشور فعال است و در این راستا تلاش می‌کند. اما ظاهرا مهمانان آمریکایی نتوانستند پاسخ مهمان‌نوازی ایرانیان را بدهند و دست دوستی ایرانیان را با انتشار یک شایعه دروغ پاسخ دادند البته این شایعه از سوی یک خبرگزاری منتشر شد که از ابتدا با سفر هیات مذهبی پارلمانی به ایران مخالف بود.

کشیش آمریکایی که به تهران سفر کرده بود در مصاحبه با بی بی سی مدعی شد که حامل پیام خصوصی حسن‌روحانی رئیس جمهوری ایران برای باراک اوباما است. بی بی سی مدعی شد یک کشیش بانفوذ آمریکایی که به تهران سفر کرده است، حامل پیام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای باراک اوباما است. هانتر درباره تجربه سفر به ایران گفت: این اولین سفر به ایران بود و خیلی عالی بود. مهمان نوازی ایرانی‌ها و جاهای دیدنی، همه چیز جذاب و لذت بخش بود.وی افزود: ما تهران، قم و اصفهان را دیدیم.

از طرف تعدادی از روحانیون به این سفر دعوت شدیم تا به گفت‌وگو و مذاکره بنشینیم. هدف این سفر کاهش و مقابله با افراطی گری و خشونت دینی بود. وی در واکنش به این سوال که وزارت خارجه آمریکا گفته بود سفر شما شخصی بوده و از طرف دولت نبوده است نیز گفت: این نوع مذاکرات برای روابط میان ۲ کشور هم مفید هستند چرا که خطی از ارتباط را بین تاثیر‌گذاران مذهبی ایجاد می‌کنند که بین مسئولان اجرایی سیاسی نمی‌تواند برقرار شود.

همچنین می‌تواند به اعتماد‌سازی میان دولت‌های ۲ کشور نیز کمک کند. وی همچنین گفت که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران یک پیام خصوصی و شخصی به من داد که به آقای باراک اوباما برسانم. «هانتر» تصریح کرده بود که در صدد است گزارشی از سفر به ایران که شامل سفر به شهر مقدس قم نیز می‌باشد، به اوباما ارائه کند.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چه گفت؟
 «مری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از این در ارتباط با سفر هیاتی از کشیش‌های کاتولیک آمریکایی به ایران در ماه مارس گفته بود:

«ما آگاه شدیم که هیات کوچکی از اسقف‌های کاتولیک آمریکا در ماه مارس به ایران سفر کردند. این سفر و مقدمات آن کاملاً مستقل از دولت آمریکا صورت گرفته است.» وی ادامه داد: ما از ابتکارعمل‌های مستقل شخصیت‌های مذهبی مختلف آمریکا برای تقویت گفت‌وگوی ادیان با علمای دینی ایران مطلع هستیم.

ما این تلاش‌ها برای ترویج اعتقادات دینی و آزادی مذاهب که به طور قطع یکی از اولویت‌های سیاست خارجی وزارت خارجه آمریکاست، تحسین می‌کنیم. هارف همچنین تأکید کرد که گفت‌وگوی این کشیش‌های آمریکایی درباره مسائل دینی بوده است و ارتباطی به گفت‌وگوهای هسته‌ای نداشته است.
 
ایران تکذیب کرد
 محمدباقرنوبخت در مقام سخنگوی دولت یازدهم در واکنش به اظهارات این مشاور معنوی اوباما گفت: «مطمئن باشید اگر مساله و یا پیامی از سوی رئیس‌جمهور باشد، خودمان اعلام می‌کنیم و نیازی به پنهان‌کاری نداریم».

باید در نظر داشت دو دولت ایران و آمریکا به دنبال حضور 30 مسافر آمریکایی به تهران از سوی تندروها تحت فشار بودند چنانکه تندروهای ایران قائل به حضور فردی با شناسنامه آمریکایی در کشور و حضورشان در یک همایش نبودند که به پیوند ادیان مرتبط بود و از سوی دیگر تندروهای آمریکایی هم نمی‌پذیرفتند که افرادی از سوی آنها درصدد گشودن باب گفت‌وگو با ایران باشند به نحوی که برای آنها موضوع حضور در ایران هم اهمیت نداشت و تنها بر طبل مخالفت بر این حضور می‌کوبیدند چنانکه در زمان حضور هیات آمریکایی در ایران، سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت که سفر یک هیات مذهبی آمریکایی به ایران هیچ ارتباطی با دولت نداشته است.

ماری هارف در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سوالی در خصوص سفر جمعی از شخصیت‌های مذهبی به ایران گفت: ما می‌دانیم که یک هیات کوچک از کشیش‌های کاتولیک آمریکا در ماه مارس به ایران سفر کردند اما این سفر و فراهم کردن لوازم آن کاملا مستقل از دولت آمریکا بوده است. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، وی افزود: سفر این کشیش‌های کاتولیک کاملا از دولت آمریکا مستقل انجام شده و به طور قطع طراحان آن می‌توانند اطلاعات بی‌شمار به شما ارائه دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین اظهار کرد: ما مطلعیم که شخصیت‌های مختلف مذهبی آمریکا گفت‌وگوهایی را با شخصیت‌های مذهبی ایرانی در زمینه آموزش‌های مذهبی انجام دادند. ما از این تلا‌ش‌ها برای افزایش سطح آگاهی بین‌ ادیان و آزادی‌های مذهبی که به طور قطع یکی از اولویت‌های سیاست خارجی این وزارتخانه است استقبال می‌کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.