| کد خبر: 106000 |

جمعیت هلال‌احمر با توجه به شرایط ویژه در پاسخگویی به حوادثو سوانح کشور تیم‌های واکنش سریع را دربدنه عملیاتی خود تعریف کرده است

تین‌نیوز| کشور ما ایران به علت موقعیت جغرافیایی و اقلیمی و شرایط خاص زمین‌شناختی و سایر عوامل خطرساز و آسیب‌پذیری بالا، همواره درمعرض تهدیدات ناشی از سوانح طبیعی است و ازسوی دیگر سوانح انسان‌ساز مانند تصادفات جاده‌ای، آتش‌سوزی‌ها، حوادث صنعتی و... همواره درکمین بوده و سالانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را تهدید می‌‌کنند و میلیارد‌ها ریال خسارت مالی بر جای می‌گذارند.

بدون شک برنامه‌ریزی جهت پیشگیری از وقوع سوانح، پاسخگویی مناسب و آموزش نیروهای امدادونجات و آماده نگهداشتن آنها درجهت تحقق اهداف و مأموریت‌های جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.  بررسی‌ها نشان می‌دهد درهنگام بروز سوانح نیاز به نیروهای متخصص و توانمندی است که به سرعت، موثر و کارآمد وارد عرصه شده و همه ابعاد سانحه را تحت کنترل درآورند.

این تیم‌ها حسب نیاز کشور تحت عناوین مختلف تعریف می‌شوند؛ جمعیت هلال‌احمر با توجه به شرایط ویژه در پاسخگویی به حوادث و سوانح کشور تیم‌های واکنش سریع را دربدنه عملیاتی خود تعریف کرده، واضح است که دارابودن تیم‌های واکنش سریع با قابلیت‌های متعدد و بالا و آشنا با آموزش‌های روز دنیا و آماده جهت پاسخگویی به سوانح از ضروریات می‌باشد.

این تیم‌ها علاوه برحضور درسوانح پیچیده داخلی و خارجی، پشتیبانی نیرومند جهت سایر نیروهای پاسخ‌دهنده به حوادث و سوانح در هر سطحی خواهند بود. بدون پرداختن به این مهم پاسخگویی سریع و صحیح به سوانح پیچیده و گوناگون دور از دسترس است.

فعالیت‌های جست‌وجو و نجات معمولا درمحیط‌های نامناسب و شرایط سخت (گرما، سرما، کولاک، ارتفاعات و طبیعت وحشی...) ضرورت می‌یابند. تیم‌های واکنش سریع معمولا درشرایطی وارد عمل می‌شوند که حادثه و سانحه از حالت معمول خارج شده و از پیچیدگی و گستردگی خاصی برخوردار است و تیم‌های معمول جست‌وجو و نجات پاسخگو نمی‌باشند.

بنابراین کار درچنین شرایطی نیاز به آمادگی جسمی و روحی بسیار بالایی دارد و از طرفی راز موفقیت در پاسخگویی  دانش، مهارت و توانایی بالا در جست‌وجو و نجات است.

اهداف تشکیل تیم‌های واکنش سریع  درجمعیت هلال‌احمر بهره‌گیری از دانش، مهارت، تخصص و تجهیزات فنی مناسب جهت پاسخگویی بهینه و کنترل حوادث و سوانح در کوتاه‌ترین زمان حضور سریع و موثر در منطقه حادثه‌دیده ارزیابی سریع حوادث و سوانح منطبق با استانداردهای موجود پشتیبانی عملیاتی از سایر نیروهای درگیر در پاسخگویی به حوادث و سوانح درکلیه سطوح محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تقویت توان مدیریتی حوادث و سوانح در مناطق متأثر از بلایا افزایش اعتماد مردمی و مسئولان به جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان سازمانی کارآمد، توانمند و مسئولیت‌پذیر در پاسخگویی به حوادث و سوانح و ارتقای سطح امنیت روانی جامعه آسیب‌دیده

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.