| کد خبر: 164032 |

◄ فقدان مقررات و آئین‌نامه انضباطی در استفاده از تجهیزات هوشمند حمل‌ونقل

جا دارد که مسئولان وزارت کشور و راهنمایی و رانندگی در این مورد توجه و مقررات تنبیهی وضع نمایند .

تین نیوز

برخی کارشناسان حمل‌ونقل و ترافیک معتقدند به موازات توسعه به‌کارگیری تجهیزات ITS و نیز مراکز کنترل در کشورمان، اقدامات لازم برای تببین جایگاه این تجهیزات - مقررات به‌کارگیری - آیین‌نامه‌های انضباطی و تنبیهی در صورت استفاده و بهره‌برداری غلط از آنها و مواردی از این قبیل دنبال نشده است.

به گزارش تین‌نیوز، این موضوع پس از آن مطرح شد که یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در یک گروه تلگرامی و در جمع کارشناسان حمل‌ونقل تصویر زیر را از تونل کندوان را در حال تردد در این تونل منتشر کرد که مسیر تردد را کاملاً باز بود و در توضیح آن نوشت: از تونل کندوان برای بار دوم طی دو هفته عبور کردم که در هر دو بار تابلو وسط تونل مسیر را مسدود نشان می‌داد و هفته قبل هم همین اشکال داشت. بی‌دلیل نیست رانندگان به این تابلوها بی‌توجه هستند.

photo_2018-04-07_12-31-05

به دنبال انتشار این تصویر محمود سیادت موسوی یکی کارشناسان حاضر در گروه در این مورد تاکید کرد که ورود به مباحث ITS اگرچه آسان به نظر می‌آید اما تعصب در مورد حفظ و نگه‌داری و تعمیر و  به‌کارگیری صحیح آن مشکل است. 

وی افزود: اگر کسی به‌واسطه دیدن این تابلو، پا روی ترمز بگذارد و خودروی دیگری از پشت سر با او برخورد کند، باید اداره و مسئول مربوطه توبیخ شود، چه کسی متولی برخورد با این اشتباهات است؟

این کارشناسان اظهار کرد: به طور مشابه در مسیر اصفهان و تهران تردد داشتم و  بالای سر برخی از تابلوهای عوارضی‌های مسیر،  برای ورودی (که یا یک‌طرفه سبز و یا ضربدر قرمز  است)  تابلو ضربدر قرمز روشن بود ولی عملا مسیر برای عبور سبز بود.

سیادت موسوی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد جایگاه تعلیم و آموزش و اعمال مقررات در خصوص اشتباهاتی از این دست در حوزه راه و شهرداری‌ها خالی است و جا دارد که مسئولان وزارت کشور و راهنمایی و رانندگی در این مورد توجه و مقررات تنبیهی وضع نمایند که در این مورد تشکل ITS  اعلام همکاری می‌نماید. 

وی گفت: به طور مشابه در اکثر شهرها پیام تابلوهای متغیر تبدیل به یک وسیله تبلیغاتی برای شهرداری و نیز وزارت راه مثلا برای تبریک‌های نوروزی شده است که این موضوع خلاف شرایط و مقررات حاکم بر تابلوهای VMS است. 

این کارشناس تاکید کرد: در اکثر کشورها پیام‌های VMS،  به دلیل تمرکز رانندگان محدود به اعلام پیام‌های ترافیکی آنلاین و خبرهای تراکم و تصادف است و نه حتی پیام های آموزشی نظیر کمربند ایمنی و ...

به گزارش تین‌نیوز، او افزود: خلاصه بحث این‌که به موازات توسعه به‌کارگیری تجهیزات ITS و نیز مراکز کنترل، اقدامات لازم برای تببین جایگاه این تجهیزات - مقررات به‌کارگیری - آیین‌نامه‌های انضباطی و تنبیهی در صورت استفاده و بهره‌برداری غلط از آنها و مواردی از این قبیل دنبال  نشده است.

به گفته سیادت موسوی اگر در مورد بالا تصادفی رخ دهد بیش از همه نهادهای دولتی و عمومی مسئول خواهند بود ولی ما معمولا راننده را مقصر خواهیم دانست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.