| کد خبر: 31435 |

جاده گلستان راه کج می‌کند

تین نیوز |  ١ ‌سال پس از تصویب طرح خروج جاده از پارک ملی گلستان، راه جاده بالاخره کج می‌شود و از پارک ملی خداحافظی می‌کند.  
سال ١٣٨٣ بود که طرح خروج جاده از پارک ملی گلستان در دولت اصلاحات به تصویب رسید. مصوبه‌ای که برای بسیاری از فعالان محیط‌زیست به معنی نجات این ذخیره زیست‌کره بود، اما هیچ گاه فرصتی برای اجرا ندید. در ١ ‌سال گذشته، موضوع خروج جاده همواره از سوی فعالان محیط‌زیست پیگیری می‌شد.  در این سال‌ها، هرگاه گونه‌ای از حیات وحش پارک با خودرویی تصادف می‌کرد یا آتش‌سوزی رخ می‌داد، صدای فعالان محیط‌زیست بلندتر می‌شد تا هرچه زودتر جاده از پارک خارج شود، اما با وجود مصوبه‌هایی در دو دولت گذشته مبنی بر خروج جاده از پارک و الزام وزارت راه‌و‌شهرسازی به اجرای این مصوبه، طرح خروج خاک خورد و اجرایی نشد.  با روی کار آمدن دولت یازدهم، بار دیگر بررسی‌ها برای خروج جاده آغاز شد. حالا خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر این‌که در سفر رئیس‌جمهوری به استان گلستان در نیمه آذرماه، خروج جاده و بررسی‌هایی که در این خصوص شده است، یکی از موضوعاتی است که در این سفر مطرح خواهد شد.  
حمید جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی و اثرات زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «اقدامات لازم جهت ارزیابی جاده پارک ملی گلستان صورت گرفته و قرار بر آن شده است جاده در واریانت شمالی پارک به سه‌راهی «کلاله-گلی داغ-آشخانه» انتقال یابد و سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه و شهرسازی طی نامه‌ای از رئیس‌جمهوری خواستار تأمین اعتبار این جاده در بودجه‌ سال ٩٤ شده‌اند.»  او ادامه می‌دهد: «در دوران قبلی ریاست ابتکار در سازمان حفاظت محیط‌زیست موضوع خروج جاده مطرح و پیگیری‌های مقدماتی صورت پذیرفت، اما متاسفانه با تغییر دولت، موضوع انتقال جاده مسکوت ماند و با پیگیری‌های مجدد سازمان حفاظت محیط‌زیست و همکاری وزارت راه و شهر سازی همچنین حمایت دولت جدید نتیجه ارزیابی زیست‌محیطی اعلام شد و در انتظار تأمین اعتبار است.»

نیاز ١ ‌میلیاردتومانی برای خروج

مصوبه ١ ساله خروج جاده از پارک ملی گلستان، هنوز از زیر سایه تأمین اعتبار خارج نشده و اجرای آن مستلزم این است که در بودجه ‌سال ٩٤، اعتباری برای آن در نظر گرفته شود با این حال، سازمان حفاظت محیط‌زیست از کلید خوردن خروج جاده از پارک حکایت می‌کند. چند روز پیش بود که اسماعیل مهاجر مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان هم درخصوص وضع جاده جایگزین پارک ملی گلستان گفته بود: «خروج جاده بین‌المللی استان گلستان به مشهد مقدس از این پارک کلید خورده و به‌زودی اجرایی می‌شود.» 
در همین‌خصوص الهه موسوی مشاور مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان در توضیح اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر رخ داده و اجرای مصوبه خروج جاده از پارک ملی گلستان را قطعی کرده است به «شهروند» می‌گوید: «با روی کار آمدن دولت جدید و بازگشت خانم ابتکار به سازمان محیط‌زیست این مصوبه در دستور کار دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت. در سفری هم که وزیر راه به استان گلستان داشت این موضوع مطرح شد.»
  او ادامه می‌دهد: «تاکید کارشناسان محیط‌زیست مبنی بر این‌که جاده و خودروهای عبوری از آن عامل آتش‌سوزی‌های پی‌درپی گلستان بوده‌اند، دولت را به فکر انداخت تا برای حفاظت از پارک ملی دست به کار شود. بر همین اساس، هفته گذشته سعید نمکی مشاور معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهوری و مشاور ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست به گلستان سفر کردند. در این سفر بررسی‌های میدانی و جاده واریانت شمالی پارک ملی و ذخیره‌گاه زیست‌کره گلستان مورد بازدید قرار گرفت و گزینه شمالی برای احداث جاده جایگزین تأیید شد.»
  موسوی درخصوص اعتباری که این مصوبه برای اجرا به آن نیاز دارد، هم می‌گوید: «چند پیمانکار برای اجرای آن، رقمی حدود‌ هزار‌میلیاردتومان را تخمین زده‌اند. درست است که این رقم در نگاه نخست، رقم زیادی به چشم می‌آید اما در مقایسه با خساراتی که جاده به این ذخیره زیست‌کره وارد کرده و حیات گونه‌های حیوانی را در معرض خطر قرار داده، رقم هنگفتی نیست. هر بار که آتش‌سوزی در این پارک رخ می‌دهد، میلیون‌ها تومان هزینه می‌شود تا آتش مهار شود. این در حالی است که عمده آتش‌سوزی‌ها سهوی بوده به دلیل سهل‌انگاری مسافران عبوری از جاده رخ می‌دهد.» 
او ادامه می‌دهد: «مدیرکل محیط‌زیست استان، اعلام کرده‌ که درحال حاضر ٤٣ ‌میلیارد تومان از بودجه مورد نیاز برای انتقال جاده یا به عبارتی احداث جاده جایگزین تأمین شده که شاید این رقم از محل تعمیر و ترمیم جاده فعلی تأمین شده باشد. جاده جایگزین تا مینودشت وجود دارد و می‌توان ادامه مسیر کنونی مینودشت را ادامه داد. پیشنهاد سازمان به متولیان اجرای مصوبه این است که با اعتباری که برای مصوبه تأمین شده، کار شروع شود و در سال‌های بعد در بودجه‌های سالیانه برای آن اعتبار در نظر گرفته شود.»

١ ‌سال از تصویب خروج جاده می‌گذرد و اجرای آن در پیچ و تاب تأمین اعتبار است، حال آن‌که اگر در این سال‌ها این مصوبه اجرایی شده بود، امسال کار احداث جاده جایگزین به پایان رسیده و به بهره‌برداری می‌رسید. به گفته مشاور مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان، «اجرای این مصوبه در صورت تأمین اعتبار، ١ ‌سال زمان نیاز دارد.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.