| کد خبر: 169907 |

◄ جای خالی «کنترل کیفیت جامع» در حمل‌و‌نقل جاده‌ای

در TQM دیگر تخلف امکان‌پذیر نیست تا منجر به جریمه و پلمپ شود. الان در این کشور پهناور بسیاری از تخلفات سهوی و عمدی احتمال دارد از زیر دست مسئولان در برود ولی در mistake proofing هر تخلفی از قبل به‌عنوان نقطه شکست فرآیند پیش‌بینی شده و اصلا متولد نمی‌شود.

تین نیوز

یک راننده خود مالک گفت: تولید هر کالا (مثلاً کامیون) یا ارائه هر خدمات (باریابی و صدور بارنامه) یا حتی تردد از جاده نیازمند توجه به کیفیت است.

به گزارش تین‌نیوز، آرش جلیلوند با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی افزود: اروپا تقریباً تا سال ۱۹۵۰ تفکر کنترل کیفیت داشت، کنترل کیفیت یعنی کالا یا خدمات معیوب پس از بازرسی کنار گذاشته شود.

وی اظهار کرد: به این ترتیب سطح کیفیت کالا یا خدمات خروجی بالاتر می‌رود. این خوب است ولی چندتا اشکال دارد:

اول این‌که کالا و خدماتی که در نصفه راه مردود می‌شود تبدیل به ضایعات شده و ارزش آن به زباله‌دانی می‌رود. دوم استخدام بازرس و ایستگاه‌های متعدد بازرسی مورد نیاز است و سوم این‌که خود فرایند بازرسی هم خطاپذیر است.

این فعال بخش حمل‌ونقل کالای جاده‌ای با طرح این پرسش که پس چاره چیست؟، گفت: از حدود سال ۱۹۵۰ به بعد اروپا و کارخانه‌های خودروسازی به‌دنبال تفکر و نظریه دکتر دمینگ رفتند. 

وی خاطرنشان کرد: دکتر دمینگ معتقد است سیستم باید طوری چیده شود که از اول نتواند خطا کند و همه چیز از طراحی محصولات و خدمات گرفته تا مدیریت سطح بالا و جذب و پرورش کارگران باید کیفیت‌گرایانه انجام شود. 

جلیلی افزود: به این نظریه کنترل کیفیت جامع یا Total quality control یا TQM می‌گویند.

به گفته وی مهم‌ترین مبانی«کنترل کیفیت جامع» پیش‌بینی و تشخیص خطاها و نقاط شکست فرآیند و «پیشگیری قبل از درمان» است.

این راننده خودمالک با بیان‌ این‌که اروپایی‌ها از حدود ۷۰ سال پیش یا بیشتر به‌دنبال Mistake proofing  یا خطاناپذیرسازی بودند، گفت: آنان با ساختن فیکسچرهایی در هنگام نقطه جوش اتاق خودرو کاری می‌کردند که قطعات نتوانند اشتباه جوش شوند و در سیستم‌های خدمات اداری فرمولی برای کدهای پستی و ملی به کامپیوتر دادند که شخصی نتواند کد اشتباه وارد کند.

به گزارش تین‌نیوز، وی خاطرنشان کرد: ژاپنی‌ها هم در خودروسازی (نیسان، تویوتا و...) فلسفه Mistake Proofing را بومی کردند و آن‌را Poke yo kay نامیدند و به کیفیت بسیار عالی دست یافتند. 

این فعال بخش حمل‌ونقل کالا تاکید کرد: امروز ما هم در حمل‌و‌نقل جاده‌ای بسیار نیازمند استفاده از این نظریه ۷۰ سال پیش یا همان «کنترل کیفیت جامع» یا TQM هستیم. 

او گفت: در TQM دیگر تخلف امکان‌پذیر نیست تا منجر به جریمه و پلمپ شود. الان در این کشور پهناور  بسیاری از تخلفات سهوی و عمدی احتمال دارد از زیر دست مسئولان در برود ولی در Mistake Proofing هر تخلفی از قبل به‌عنوان نقطه شکست فرایند پیش‌بینی شده و اصلاً متولد نمی‌شود. 

جلیلوند افزود: در سطح جاده نیز بسیار مشکل داریم از صبح تا شام نیروهای پلیس‌راه مشغول مثلاً ایراد گرفتن به عاج لاستیک هستند اما کسی ریشه‌یابی نمی‌کند چرا یک راننده با لاستیک صاف مجبور به فعالیت است؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جواد 0 0

    سلام واقعا عالیست اگر درست اقدام و اجرا شود
    ممنون