| کد خبر: 270652 |

جمع‌ بندی نظرسنجی اصلی‌ ترین عوامل جهش ترانزیت ایران در سال 1402

مهمترین عامل افزایش عملکرد ترانزیت در سال 1402 بوده است و بعضا به موضوع تیرگی روابط افغانستان و پاکستان اشاره می کنند که منجر به استفاده بیشتر از سرزمین ایران توسط تاجران افغانی شده است.

تین نیوز

نتایج تحلیلی حاصل از نظرسنجی تخصصی اندیشکده لجستیک و زنجیره تامین ایران با موضوع اصلی ترین علت جهش ترانزیت ایران در سال 1402 ، اعلام شد.

به گزارش تین نیوز، نتایج تحلیلی حاصل از این نظرسنجی، به شرح زیر است:

 متاسفانه اکثر پاسخ دهندگان (که از فعالان لجستیک و ترابری کشور هستند) به درستی آمار منتشر شده باور ندارند و بر این باورند که ترانزیت واقعی کشور چنین رشدی نداشته است (43 درصد )! چرا که معلوم نیست این عملکرد درخشان اساسا به چه شکلی بوده که فعالان بخش خصوصی ترابری بین المللی کشور از آن ابراز تعجب کرده و خود را در آن سهیم نمی دانند! این در حالیست که به باور ایشان، سال 1402 بدترین سال حمل بین المللی کشور بوده است.

 حدود 31 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که عامل جنگ روسیه اوکراین و ناگزیر شدن روسیه به استفاده از مسیر ایران، باعث این افزایش عملکرد ترانزیت در سال 1402 بوده است. بنابراین، انتظار می رود این افزایش ترانزیت قاعدتا در کریدور شمال-جنوب اتفاق افتاده باشد. انتشار آمار تفصیلی ترانزیت کشور، این مهم را مشخص خواهد کرد.

حدود 10 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که عامل دیگری غیر از موارد ذکر شده در نظرسنجی، مهمترین عامل افزایش عملکرد ترانزیت در سال 1402 بوده است و بعضا به موضوع تیرگی روابط افغانستان و پاکستان اشاره می کنند که منجر به استفاده بیشتر از سرزمین ایران توسط تاجران افغانی شده است.

حدود 7 درصد از پاسخ دهندگان مجوز دولت مرکزی عراق به اقلیم کردستان برای فروش و صادرات نفت اقلیم که در نتیجه منجر به افزایش ترانزیت سوخت از مرزهای اقلیم کردستان به بنادر جنوبی ایران و از آنجا به سایر کشورها شده است را مهمترین عامل افزایش عملکرد ترانزیت در سال 1402 دانسته اند.

متاسفانه فقط 9 درصد از پاسخ دهندگان، نقش مثبت دولت و حاکمیت در افزایش عملکرد ترانزیت ایران در سال 1402 را عامل اصلی دانسته اند (گزینه های 3 و 4 و 5). این درحالیست که وزیر محترم راه و شهرسازی علت اصلی جهش عملکرد ترانزیت کشور در سال 1402 را همین سه عامل (توسعه نرم افزاری در کنار توسعه زیرساخت ها و مذاکرات دیپلماتیک منطقه ای) دانسته اند. این تفاوت عمیق در تحلیل علل رشد ترانزیت کشور، بین عالی ترین مقام مسئول دولتی و فعالان حوزه لجستیک و ترابری بسیار تامل برانگیز است.

 در پایان می توان این گونه جمع بندی کرد که: 

جدای اینکه 43 درصد پاسخ دهندگان، آمار ارایه شده برای رشد عملکرد ترانزیت کشور را واقعی نمی دانند و باور ندارند؛ بقیه پاسخ دهندگان هم عوامل بیرونی (مثل جنگ روسیه اوکراین، یا تصمیم حکومت مرکزی عراق برای فروش نفت اقلیم یا تیرگی روابط افغانستان و پاکستان) را دلیل اصلی رشد قابل توجه ترانزیت ایران در سال 1402 می دانند و نه ایفای نقش مثبت و تدابیر بکار گرفته شده دولت. 

‼️ لازم به توضیح است که این نظرسنجی در پلتفرم تلگرام به صورت ناشناس و امکان انتخاب تک گزینه طراحی گردید و از ساعت 16 روز 16 فروردین 1403 تا ساعت 16 روز 18 فروردین به مدت 48 ساعت برقرار بود که در این مدت، تعداد 702 نفر به آن پاسخ دادند .

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.